Paco Plaza i el terror coreà inauguren el Festival de Sitges 2023 amb «més salut que mai»

El director de la mostra, Ángel Sala, reivindica la situació actual dels gèneres fantàstics i treu pit de tota la feina feta els darrers 30 anys

L'equip de
L'equip de | ACN
05 d'octubre de 2023, 22:19
Actualitzat: 09 d'octubre, 11:45h
El Festival de Sitges 2023 ha inaugurat aquest dijous 10 dies de cinema que seran les delícies de tots els fanàtics del cinema fantàstic, de terror i d'animació. En una edició que proposarà desenes de pel·lícules, reposicions, curtmetratges i documentals als espectadors, la nova obra del director Paco Plaza ha donat el tret de sortida a la mostra en una exhibició de terror clàssic com pocs cineastes a l'Estat poden impartir.

Hermana Muerte ha obert el dijous, primer amb un passi de premsa -ja tradicional entre els que cobreixen el festival- carregat d'emocions, aplaudiments, crítiques per un altaveu mal acoblat, i el particular discurs del director del festival, Ángel Sala, que ha donat pas a la primera riuada de títols que es podran veure en diverses sales per tot Sitges. El plat fort de la jornada ha estat pròpiament la jornada inaugural celebrada a la tarda.

Sala ha reivindicat la "bona salut" i l’"èxit" que viu el cinema fantàstic actual acompanyat per la directora de la Fundació del Festival de Sitges, Mònica Garcia, en un auditori de l'Hotel Melià ple a vessar. El director de la mostra de cinema fantàstic ha destacat que enguany hi ha una gran selecció d'obres en totes les seccions del festival que representen les diferents tendències del cinema fantàstic actual. Paco Plaza s'ha volgut sumar a la festa: "Si el cinema de terror és una religió, Sitges és el Vaticà", ha manifestat el valencià.

Sala també ha apuntat que aquesta edició també serà una celebració del cinema més clàssic perquè fan 100 anys dos grans estudis que "han donat molta màgia al fantàstic i al cinema en general": Disney i Warner. Però tornant a la contemporaneïtat, a Sitges hi ha hagut més d'un plat fort aquest dijous. A banda de l'obra de terror espanyola Hermana muerte, el terror sud-coreà de Jason Yu també ha arreplegat una bona rebuda per part de la crítica i dels fanàtics seguidors que conformen el públic del Festival.
 

Hermana Muerte, venjança maternal en un convent

Casualitat o germanor, Paco Plaza ha donat el tret de sortida de la mostra d'enguany just una edició després que ho fes el també cineasta valencià Jaume Balagueró amb Venus, amb qui també va signar la saga de culte REC. Plaza, de la mà de Netflix, ha presentat Hermana Muerte, preqüela de la més que celebrada Verónica (2017), que arriba dos anys després de l'exitosa La abuela (2021). El film d'estrena és un popurri d'elements que confabulen una notable història de venjança, crisi de fe, feminisme, maternitat i postguerra.
 

Sleep, de Jason Yu

El terror provinent de Corea del Sud ja és un tòtem en el gènere del terror. Des de fa uns anys, i gràcies a la reivindicació que es va arribar a fer des dels Oscars premiant a Bong Jon-hoo i el seu Paràsits, el país viu un gran auge. Però el Festival de Sitges sempre ha estat pioner en aquest sentit i com no podia ser d'altra manera, aquest 2023 han continuat programant bones històries de terror sud-coreanes. Sleep és una obra claustrofòbica emmarcada en el context d'una parella que es veu immersa en un problema clínic: el marit pateix insomni. El que començarà sent un lleuger malestar acaba derivant en una caiguda als inferns en un terror opressiu.