Poblenou estrena la primera «superilla» del govern Colau amb queixes veïnals

El nou espai alliberat prioritzarà els vianants i ciclistes en detriment del vehicle privat | És una prova pilot que l'Ajuntament vol exportar a tota la ciutat | Molts veïns no comparteixen la mesura i critiquen que es dificulti encara més la mobilitat en cotxe i l'aparcament

La posada en marxa ha tingut un cost de 55.000 euros
La posada en marxa ha tingut un cost de 55.000 euros | Sergi Santiago
05 de setembre de 2016, 15:22
Actualitzat: 20:06h
El govern d'Ada Colau va triar el barri del Poblenou per fer la prova pilot del seu projecte de mobilitat estrella. Les anomenades "superilles" pretenen donar protagonisme als vianants i els ciclistes en detriment dels vehicles de motor. L'Ajuntament de Barcelona vol estendre progressivament aquest model a tota la ciutat, fins que les "superilles" ocupin gairebé set milions de metres quadrats.

Amb aquesta nova "superilla", s'obliga als cotxes a girar en totes les interseccions interiors, de manera que no es permet als vehicles continuar recte. També s'eliminen les parades d'autobús que hi havia i es traslladen al perímetre de la "superilla". L'Ajuntament creu que així es reduirà significativament el trànsit i vol que les antigues carreteres serveixin per passejar i realitzar diferents activitats.
 

El perímetre de la "superilla" el formen els carrers de Badajoz, Pallars, Llacuna i Tànger Foto: Ajuntament de Barcelona

 

Els veïns es queixen pels problemes d'aparcament i pel bus

La zona de la "superilla" té poc trànsit, moltes fàbriques i poques cases i comerços. La majoria dels veïns són gent gran com la Pilar, que té dues queixes. D'una banda, critica que hi haurà menys aparcament i, segons explica, no té diners suficients per comprar un garatge. A més, ara li queda més lluny la parada de l'autobús i ho tindrà més difícil per anar al centre. "És el que més m'agrada a mi, anar a la Plaça Catalunya", diu.

Una altra jubilada també està "indignada" amb la nova mesura i creu que li serà molt difícil adaptar-s'hi. "Ara m'han canviat els sentits dels carrers i no entenc res", lamenta. A banda dels veïns, els comerços també es mostren crítics. Al carrer Almogàvers, els treballadors del taller mecànic MotorVinilo afirmen que han dedicat gairebé mitja hora en un recorregut que abans feien en cinc minuts. A més, ja no poden aparcar els cotxes dels clients al gual del qual disposaven. "És una bogeria i el pitjor és que no ens han avisat de res", es queixa un dels mecànics.

El consistori ha contractat informadors i ha reforçat la presència de la Guàrdia Urbana. Molts dels agents, que tampoc veuen clar el projecte, admeten que han rebut "moltíssimes queixes". Una vigilant de seguretat que treballa a la zona ha admès que com no entenia el nou recorregut ha hagut de creuar en sentit contrari. "Això és una porqueria", protesta. Viu a Sant Adrià del Besòs i es planteja començar a fer servir el metro.
 
Una prova pilot que abastarà set milions de metres quadrats

El projecte no és nou i ja es va aprovar en el ple amb el suport de la majoria de grups municipals. L'any 2006, Gràcia va tenir la primera "superilla" de la ciutat. Allà, els carrers eren més estrets i el trànsit de vianants més atapeït. El govern Colau s'ha fet seva la iniciativa i ha anunciat que l'exportarà aviat a l'Eixample, Horta i Nou Barris. Es volen implantar progressivament, fins a abastar gairebé set milions de metres quadrats.

"La majoria dels transports es fan caminant i, en canvi, els cotxes ocupen tot l'espai dels nostres carrers", ha explicat la regidora de Mobilitat Mercedes Vidal. Vidal sosté que només s'han perdut una cinquantena de places de pàrquing, una quantitat que queda compensada pels 10.000 metres quadrats alliberats que han guanyat els veïns.

La idea és que les carreteres tornin a ser zones de pas urbà, "on un nen pugui jugar a la pilota", segons ha explicat el director de l'Agència d'Ecologia Urbana de Barcelona, Salvador Rueda. Les activitats que es faran als carrers alliberats es decidiran aquesta setmana i s'aniran adaptant segons les preferències del veïnat, però Rueda ha explicat que, per exemple, es pintarà al carrer un Parlament. "La idea és que passem de ser vianants a ciutadans, perquè els ciutadans tenen drets i els vianants no", ha assegurat.

Un altre dels objectius és minimitzar les emissions de diòxid de carboni. "A Barcelona, cada any hi ha unes 3.500 morts prematures per la contaminació. Les morts per atropellament no arriben a la quarantena", ha destacat Rueda. Per Rueda, aquestes "superilles" són una bona eina perquè, a més, "valen quatre-duros". La posada en marxa del projecte al Poblenou ha tingut un cost de 55.000 euros.
Arxivat a