
El tren històric, esperant a l'estació de Sagrada Família de la L2 esperant els passatgers Foto: Marina Bou

El president Mas, saludat per figurants vestits d'època en el moment d'arribar al Liceu Foto: Marina Bou
I és que fa noranta anys la capital de Catalunya va viure una revolució en la manera en què els seus ciutadans i visitants -amb el temps s'hi afegirien també els turistes- es desplaçarien d'aleshores ençà, en una història de creixement constant, malgrat les crisis econòmiques i els entrebancs històrics, que fan que a dia d'avui, la xarxa del Metro compti amb 102 quilòmetres de recorregut i continuï en creixement.
Entre les dates clau d'aquesta expansió hi figuren el 1926, quan es va inaugurar el Transversal, origen de l'actual L1, amb estacions entre Catalunya i Bordeta; el 1959, quan una nova línia de metro entre Sagrera i Vilapicina seria el germen de l'actual L5; el 1961, quan es fusionen i es municipalitzen les dues empreses que fins al moment gestionaven el servei de Metro per separat, Gran Metropolità de Barcelona i Ferrocarril Metropolità de Barcelona; el 1974, quan a partir d'un dels ramals del Gran Metro es crea la L4; el 1983, quan el Metro travessa el Besós i arriba a Santa Coloma de Gramenet; el 1995, quan finalment entra en servei la L2; el 2011, quan s'inaugura la L11; i el 2009, quan entren en servei els primers trams de les línies L9 i L10.

L'actriu Aina Clotet va presentar l'acte de celebració dels 90 anys del Metro Foto: Marina Bou
A aquestes fites cal afegir els projectes de futur, com la posada en marxa del tram de la L9 entre Zona Universitària i la Terminal 1 de l'aeroport del Prat, prevista per al febrer del 2016, així com la posada en marxa poc després del tram de la L10 fins la Zona Franca. Per més endavant queda concloure el tram central de la L9 entre Zona Universitària i Sagrera, que ha de recosir els barris situats a la falda de Collserola.

El Metro de Barcelona celebra el 90è aniversari amb personatges vestits com els anys 20 Foto: Marina Bou

El Gran Teatre del Liceu, seu de la celebració del 90è aniversari Foto: Marina Bou
Efectivament, en un curt trajecte entre les estacions de Sagrada Família i Mercat de Sant Antoni de l'actual L2, es constata que aquells trens eren molt més sorollosos que els actuals, a banda de no comptar amb servei d'aclimatació, al temps que els xiulets de l'encarregat d'obrir i tancar portes marcaven el ritme dels barcelonins.

Un antic autobús de dos pisos, complement al viatge en tren històric Foto: Marina Bou

El bus de la línia 74 utilitzar per arribar a la Sagrada Família Foto: Marina Bou

Expectació a l'andana de Sagrada Família per la presència del tren històric Foto: Marina Bou
Així mateix, l'exposició 'Estació 1924', que actualment es pot veure a l'Espai Mercè Sala de l'estació de metro de Diagonal complementa la commemoració. La mostra, produïda per TMB, repassa l’impacte que va suposar per als barcelonins la construcció i posada en servei de la primera línia de metro de la ciutat, que va culminar amb la seva inauguració, el 30 de desembre de 1924, i es pot visitar al passadís de connexió entre els dos vestíbuls de la línia 5 de l’estació de Diagonal, de dilluns a divendres feiners entre les 10 i les 20.30 hores fins el dia 6 de març. L’entrada és gratuïta.

El Metro de Barcelona no oblida el passat, però ja mira cap el futur Foto: Marina Bou