Pròxima estació, 1924

La xarxa de Metro de Barcelona, una història de 90 anys

Publicat el 25 de desembre de 2014 a les 17:00
El 30 de desembre del 1924 la ciutat de Barcelona va viure una estrena històrica, la posada en circulació del Gran Metro, un recorregut en tren subterrani que enllaçava les places de Catalunya i de Lesseps a través d'un recorregut de 2,5 quilòmetres i amb dues estacions intermèdies, Aragó -actualment Passeig de Gràcia- i Diagonal.
 

El tren històric, esperant a l'estació de Sagrada Família de la L2 esperant els passatgers Foto: Marina Bou
 

D'aquella data se celebren aquest mes els 90 anys i per això el passat 15 de desembre, Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) va voler commemorar-ho amb un acte institucional al Gran Teatre del Liceu, amb presència de les principals autoritats, encapçalades pel president de la Generalitat de Catalunya, Artur Mas. Però més enllà dels discursos la cirereta de la celebració havia de ser el viatge en un tren històric entre les estacions de la Sagrada Família i de Sant Antoni, pertanyents a la Línia 2.
 

El president Mas, saludat per figurants vestits d'època en el moment d'arribar al Liceu Foto: Marina Bou


I és que fa noranta anys la capital de Catalunya va viure una revolució en la manera en què els seus ciutadans i visitants -amb el temps s'hi afegirien també els turistes- es desplaçarien d'aleshores ençà, en una història de creixement constant, malgrat les crisis econòmiques i els entrebancs històrics, que fan que a dia d'avui, la xarxa del Metro compti amb 102 quilòmetres de recorregut i continuï en creixement.

Entre les dates clau d'aquesta expansió hi figuren el 1926, quan es va inaugurar el Transversal, origen de l'actual L1, amb estacions entre Catalunya i Bordeta; el 1959, quan una nova línia de metro entre Sagrera i Vilapicina seria el germen de l'actual L5; el 1961, quan es fusionen i es municipalitzen les dues empreses que fins al moment gestionaven el servei de Metro per separat, Gran Metropolità de Barcelona i Ferrocarril Metropolità de Barcelona; el 1974, quan a partir d'un dels ramals del Gran Metro es crea la L4; el 1983, quan el Metro travessa el Besós i arriba a Santa Coloma de Gramenet; el 1995, quan finalment entra en servei la L2; el 2011, quan s'inaugura la L11; i el 2009, quan entren en servei els primers trams de les línies L9 i L10.
 

L'actriu Aina Clotet va presentar l'acte de celebració dels 90 anys del Metro Foto: Marina Bou


A aquestes fites cal afegir els projectes de futur, com la posada en marxa del tram de la L9 entre Zona Universitària i la Terminal 1 de l'aeroport del Prat, prevista per al febrer del 2016, així com la posada en marxa poc després del tram de la L10 fins la Zona Franca. Per més endavant queda concloure el tram central de la L9 entre Zona Universitària i Sagrera, que ha de recosir els barris situats a la falda de Collserola.
 

El Metro de Barcelona celebra el 90è aniversari amb personatges vestits com els anys 20 Foto: Marina Bou
 

Un viatge en la història. El tren format pels cotxes M1-M6-M8, una relíquia conservada en perfecte estat operatiu que va formar part del parc mòbil del Gran Metro que va entrar en funcionament el 30 de desembre del 1924 és recuperat puntualment per realitzar viatges commemoratius, i compten amb el personal i figurants vestits d'època, per reviure amb més detall uns viatges en metro molt diferents dels actuals.
 

El Gran Teatre del Liceu, seu de la celebració del 90è aniversari Foto: Marina Bou


Efectivament, en un curt trajecte entre les estacions de Sagrada Família i Mercat de Sant Antoni de l'actual L2, es constata que aquells trens eren molt més sorollosos que els actuals, a banda de no comptar amb servei d'aclimatació, al temps que els xiulets de l'encarregat d'obrir i tancar portes marcaven el ritme dels barcelonins.
 

Un antic autobús de dos pisos, complement al viatge en tren històric Foto: Marina Bou
 

En l'acte del passat 15 de desembre, i com a prèvia al viatge en tren històric, el trasllat des de la Rambla fins a la Sagrada Família es va fer en dos autobusos d'època, un d'ells de dos pisos, corresponent a la línia F i amb trajecte entre l'Avinguda Catedral i la Plaça d'Eivissa, i un de més modern i un sol pis, corresponent a la línia 74, que feia el trajecte entre Zona Universitària i la Plaça de Virrei Amat, i que va estar activa fins que l'1 d'octubre del 2012 va ser substituïda per la línia H6 de la nova xarxa ortogonal.
 

El bus de la línia 74 utilitzar per arribar a la Sagrada Família Foto: Marina Bou
 

També amb motiu de la celebració de l'aniversari, TMB i l'Ajuntament de Barcelona han editat el llibre '90 anys del Metro de Barcelona', una obra que recorre la història del suburbà barceloní des dels primers projectes, iniciats a principis dels anys 20 del segle XX fins a la posada en circulació dels primers trams de les L9 i L10. Atenció especial mereixen les fotografies que il·lustren el llibre, una veritable col·lecció d'estampes històriques amb què es pot reconstruir pas a pas el creixement i els canvis constants que ha tingut la xarxa en aquests primers noranta anys de vida. 
 

Expectació a l'andana de Sagrada Família per la presència del tren històric Foto: Marina Bou


Així mateix, l'exposició 'Estació 1924', que actualment es pot veure a l'Espai Mercè Sala de l'estació de metro de Diagonal complementa la commemoració. La mostra, produïda per TMB, repassa l’impacte que va suposar per als barcelonins la construcció i posada en servei de la primera línia de metro de la ciutat, que va culminar amb la seva inauguració, el 30 de desembre de 1924, i es pot visitar al passadís de connexió entre els dos vestíbuls de la línia 5 de l’estació de Diagonal, de dilluns a divendres feiners entre les 10 i les 20.30 hores fins el dia 6 de març. L’entrada és gratuïta.
 

El Metro de Barcelona no oblida el passat, però ja mira cap el futur Foto: Marina Bou