La samarreta que estàs a punt de comprar et costarà quinze euros, però al planeta li ha costat 2.700 litres d'aigua dolça, centenars d'hectàrees desforestades per crear els camps de cultiu pel cotó necessari i altres fibres i la contaminació del 20% de l'aigua potable. Segurament la teva samarreta s'ha produït a Bangladesh, l'Índia o la Xina, a fàbriques on els seus treballadors fan jornades maratonianes amb condicions molt més que precàries i on veure infants sense accés a l'escola treballant no és estrany. Però la teva samarreta només et costarà quinze euros. Si t'esperes unes setmanes, potser de rebaixes la puguis aconseguir per la meitat.
Si la compres, segons les dades, només te la posaràs unes 11 vegades abans de llençar-la. Després anirà a parar a un abocador on ja no cap ni una agulla, serà incinerada generant emissions d'efecte hivernacle o exportada a països en desenvolupament on cada dia arriben milers de tones i ja no saben què fer amb elles. "La hiperproducció és resultat d'un context en què la gent compra molta més roba i l'utilitza molt menys. On hem de posar la mirada és en les grans produccions, quins teixits utilitzen o en les condicions dels seus treballadors", explica l'Estel Vilaseca, cap de moda a LCI Barcelona i cofundadora i editora de VEIN Magazine.
En un context on la producció de roba és tan ràpida i alta i on la demanda és molt forta, hi ha projectes emergents que busquen donar solucions i alternatives per consumir amb més responsabilitat i consciència. "Tot i que la resposta ràpida seria que és difícil trobar alternatives, la meva opinió honesta és que no tenim suficient compromís per a buscar-les", declara l'Alexandra Cherta Jordà, dissenyadora i creadora de la marca 'slow fashion' Le Bobú, i afegeix "No necessitem comprar tant, podem treure molt més partit a l'armari que tenim".
"Si vas a una botiga de 'fast fashion' i mires l'etiqueta hi ha roba que està feta de llana, de seda, de lli, de niló i de polièster, tot barrejat. Això és impossible de reciclar. En canvi, si mires a la seva web segur que trobaràs la paraula sostenibilitat, però això no és sostenible, ni els teixits ni el model de negoci" afirma la Carlota Bruna, activista, ambaixadora del Pacte Europeu pel Clima, col·laboradora habitual al National Geographic i convidada al pòdcast de l'Elefant.
No només és una qüestió de sostenibilitat, també ho és de transparència. Saber què hi ha darrere de la peça de roba que estàs a punt de comprar. "Jo et puc dir que soc molt sostenible, però si jo no soc transparent amb la informació i la traçabilitat del producte, no pots saber si aquesta sostenibilitat és real o no" aclareix la Núria Nubiola, impulsora i CEO del projecte Infinit Denim.
Les opcions per ser una consumidora o un consumidor responsable, sostenible i conscient són variades i n'hi ha per tots els gustos i butxaques. Roba de segona mà, upcycling, reutilització, marques sostenibles... La decisió de comprar la samarreta a la botiga de 'fast fashion' és només teva, però l'impacte de la teva acció és global. Quin és el preu que estàs disposat a pagar?
Mira i escolta el vuitè episodi de «l'Elefant», a les principals plataformes: Spotify, YouTube, Ivoox i Apple.