Per què els taxistes tornen a bloquejar el centre de Barcelona?

La gran reclamació del sector públic del transport de passatgers és l'aprovació d'un nou decret que reguli les VTC, mentre el Govern no creu que es compleixin les condicions per tirar-lo endavant

Imatge d'arxiu d'una marxa lenta de taxistes
Imatge d'arxiu d'una marxa lenta de taxistes | Nació
27 de maig del 2024

El taxi torna a prometre grans mobilitzacions i bloqueig de la circulació al centre de Barcelona des de mig matí i fins ben entrat el migdia d'aquest dimarts. Ara feia nou mesos que el sector públic del transport de passatgers no feia ús del seu poder de manifestació -eina de pressió habitual dels darrers anys- per reclamar canvis immediats. El fons de la reivindicació torna a tenir els vehicles amb llicència VTC -encabits en marques com Uber o Cabify- com a focus de conflicte. Encara hi ha serrells que calen regular, insisteixen els taxistes. I no són només els conductors. També la principal plataforma tecnològica internacional FreeNow ha fet un comunicat a xarxes en què dona suport a l'acció de protesta i demana comprensió a la ciutadania, un fet insòlit davant les habituals tensions entre Élite Taxi i l'empresa alemanya. "Donem suport a la lliure i justa competència. Quan no és així, és necessari actuar", resol la comunicació a Twitter.

El pla és iniciar una marxa lenta a partir de les 10:30h des de les Torres Venecianes de la plaça Espanya fins al que popularment els conductors anomenen "la plaça del taxi". Fan referència a la cruïlla entre el passeig de Gràcia i la Gran Via de les Corts Catalanes, escenari de les fructíferes protestes del 2018 i 2019. L'exigència formal de la mobilització d'aquesta vegada és que hi hagi una reacció del Departament de Territori de la Generalitat i que faci "un decret que reguli la intermediació dels serveis de VTC i taxi" abans que arribi un nou Govern. És a dir, de manera immediata, pel que pugui passar. A banda, de fons, hi ha un avís a navegants. Aquest cop sobre la taula també proposa la recuperació de la destral de guerra i serveix per advertir els partits polítics que negocien la llei del taxi -que ha d'arribar per substituir una norma antiga, abans que irrompessin les noves modalitats de transport de passatgers- del poder de pressió dels taxistes.

D'entrada, el decret reclamat hauria d'incloure algunes de les mesures que limitessin l'operativitat del vehicles com Uber, Cabify i Bolt, reivindiquen diverses entitats de taxistes. De fet, Tito Álvarez, el portaveu de la principal associació del sector, Élite Taxi, assegura que estan molt indignats "amb la possibilitat que es creïn centenars de permisos urbans de VTC sota el paraigua de la nova cateogria Gran Turisme, permetent que operin per tot Catalunya". El representant dels taxistes adverteix d'una possible desviació de llicències del sector de les VTC clàssiques -que ara s'anomenen Gran Turisme- que acabarien circulant i fent serveis per a grans plataformes internacionals que fan serveis urbans.

De moment, des del Govern no està previst que aparegui cap normativa els pròxims dies. Actualment, s'hauria de fer un decret per la via d'urgència i hauria d'estar molt justificada la situació sobrevinguda, expliquen fonts del Departament de Territori. Això ara no es compleix, conclouen des de la conselleria. Menys encara quan s'està tramitant una llei que ha de tenir en compte tots aquests factors. Ara bé, Élite Taxi recorda que l'executiu català en mans d'ERC va arribar a prometre l'aparició d'un decret abans que arribés la nova legislació que reguli tot el sector, tot i que llavors es referien explícitament a l'operativitat de FreeNow. 

Sigui com sigui, aquest dimarts torna el pols al carrer. Hi haurà aparcament de taxis per bona part de la Gran Via, a l'Eixample barceloní. I també hi haurà una assemblea, com és habitual, per acabar de decidir el rumb de les protestes. "És hora d'unir-nos i lluitar", remarca Élite Taxi.

Arxivat a