El tramvia fins a Verdaguer ja circula a ple dia i acollirà passatgers a partir del 9 de novembre

La línia T4 del TRAM Besòs deixa de tenir el seu recorregut habitual, i d'ara endavant seran la T5 i la T6 les que acabin el seu camí a Ciutadella- Vila Olímpica

El tramvia en circulació sense passatgers, aquest dilluns entre Glòries i Verdaguer
El tramvia en circulació sense passatgers, aquest dilluns entre Glòries i Verdaguer | Hugo Fernández
21 d'octubre de 2024, 12:30
Actualitzat: 18:05h

"9 de novembre de 2024: posada en marxa del tramvia entre Glòries i Verdaguer". Així de concisa ha estat la primera tinent d'alcaldia de l'Ajuntament de Barcelona, Laia Bonet, a l'hora de posar en el calendari el moment en què s'allargarà l'actual recorregut del TRAM Besòs per l'avinguda Diagonal. Ho ha comunicat en una roda de premsa a peu de carrer, mentre els primers combois del tramvia de la línia T4 circulaven ja a ple dia cap a l'interior de l'Eixample. Feien el que es coneix com a "marxes blanques" o "marxes en blanc", que són viatges exactament iguals que els que hi haurà quan operi amb normalitat però sense passatgers. És l'última fase de les proves de funcionament, després que fins ara hi hagués alguns trajectes nocturns a velocitat reduïda per estudiar els primers comportaments de la infraestructura.

Ara, el tramvia ja creua com ho farà en el futur entre Glòries i Verdaguer, i els veïns i els turistes que passen per zones d'ús intensiu com el carrer Marina s'hi hauran d'anar acostumant a tenir més cura quan creuen. De fet, les escenes de visitants despistats travessant el carrer quan no haurien de fer-ho ja s'han fet habituals en aquest primer dia de marxes blanques. Per avisar, també s'ha normalitzat que el conductor del comboi hagi d'anar tocant el clàxon per advertir el seu pas. És part de la nova realitat. "El tramvia entra definitivament en la trama urbana de l'Eixample", ha destacat Bonet.

Però no tots els focus estan posats a la Diagonal. La nova organització de la mobilitat del TRAM Besòs ha fet que ja hagi canviat ja el servei que reben els usuaris de la T4. A partir d'ara, la seva línia ja no arriba fins a la parada Ciutadella - Vila Olímpica. El seu tramvia arriba a Glòries i després s'endinsa cap a la Diagonal, com també farà a partir del 9 de novembre. Per contra, ara ja són els vehicles de les línies T5 i T6 els que segueixen el seu camí i cobreixen ara les estacions Auditori - Teatre Nacional, Marina, Wellington i Ciutadella - Vila Olímpica. 

Amb l'ombra a sobre d'un projecte que encara està a mitges, l'anunci de l'estrena del nou tram ha servit també per tornar a posar sobre la taula les incògnites sobre la resta de la de connexió del tramvia per la Diagonal. Malgrat que cada vegada hi ha més predisposició a l'Ajuntament de Barcelona -el govern Collboni havia anat fent equilibris amb la seva posició en els primers mesos d'executiu- amb les obres entre Verdaguer i Francesc Macià, la tinent d'alcaldia Laia Bonet ha insistit que la reserva dels diners per poder acabar la transformació depèn dels pressupostos municipals. Així, la representant del PSC ha tornat a posar pressió sobre l'oposició -especialment sobre comuns i ERC- perquè votin a favor dels comptes socialistes al consistori de cara al 2025.

Fins ara, l'executiu municipal havia resolt que si hi havia voluntat política i les administracions presents a l'Autoritat del Transport Metropopolità (ATM) s'hi posaven d'acord, les obres podrien començar l'estiu de l'any vinent. Ara, Bonet, s'ha limitat a reivindicar que "sense recursos no podem seguir parlant de calendari". Ara bé, el director general de l'ATM, Manuel Valdés, ha especificat que una vegada que el projecte de connexió definitiva comenci a caminar, el temps previst per acabar-lo voltaria els 40 mesos, uns tres anys i mig.