L'exconseller Jordi Turull ha lliurat aquest dijous a la Generalitat les més de 20.000 cartes que va rebre a la presó durant els 3 anys que va passar en captiveri. La majoria de les missives es van escriure des de Catalunya, però l'exconseller condemnat per l'1-O també en va rebre d'altres països.
La documentació l'ha lliurat a la consellera de Cultura, Natàlia Garriga, i quedaran dipositades a l'Arxiu Nacional de Catalunya, concretament a la Col·lecció de cartes dels presos i exiliats per l'autodeterminació de Catalunya. És el cinquè lliurament de documentació que s'aporta a aquesta col·lecció. L'acte també ha comptat amb la presència de la consellera de Drets Socials, Violant Cervera, i del director del centre, Francesc Balada.
Turull va rebre milers de cartes, adreçades als centres penitenciaris d'Estremera, Soto del Real i Lledoners, que ha aplegat i conservat en 211 capses d'arxiu. "Les cartes ens han fet viure una presó que no té res a veure amb la presó que han viscut altres presos", ha declarat Turull, "per nosaltres han sigut una porta a la llibertat".
Per la seva banda, Garriga ha subratllat que dipositar a l'Arxiu Nacional les cartes personals que Turull va rebre durant els anys de presó "permetrà que les properes generacions puguin tenir-hi accés i puguin conèixer l'impacte que la repressió política de l'estat espanyol ha tingut sobre la societat catalana".
D'entre les cartes que li van arribar de l'estranger, destaquen les arribades des de Bèlgica, com a resultat de la mobilització del nacionalisme flamenc (36,8%). Les cartes arribades des d'Espanya representen el 16,1% del total de les rebudes de fora del Principat (1.621 cartes), el 31,2% del País Valencià i el 28,1% de les Illes Balears.
L'accés de tercers a les cartes serà molt restringit durant anys, atès que la legislació vigent, per a la documentació que conté dades personals sensibles (com són les de caràcter ideològic), estableix un període de reserva de 25 anys des de la mort del productor del document o (si se'n desconeix la data i no és possible escatir-la) de 50 anys des del moment de la seva creació.
L'entrega de documentació de Turull és l'última que ha rebut l'arxiu després de les dels exconsellers Carles Mundó, Joaquim Forn i Josep Rull, i de l'expresidenta del Parlament Carme Forcadell.
Turull lliura a la Generalitat les més de 20.000 cartes rebudes a la presó
És el cinquè lliurament a la Col·lecció de cartes dels presos i exiliats per l'autodeterminació de Catalunya
- Jordi Turull amb la consellera de Cultura, Natàlia Garriga -
- ACN
ARA A PORTADA
-
El Govern veu marge d'acord amb ERC malgrat el veto als pressupostos: «Tenim temps» Bernat Surroca Albet
-
-
Més del 60% dels catalans avala la prohibició de la compra especulativa d'habitatge Lluís Girona Boffi
-
L'Iran tanca l'estret d'Ormuz de facto i amenaça l'economia global: bombardejarà qualsevol vaixell Marc Orts i Cussó
-
Publicat el
28 d’abril de 2022 a
les 20:37
Et pot interessar
-
Societat
El govern d'Albiol a Badalona també fa el pas: anuncia la intenció de prohibir els pisos turístics
-
Societat
Guia del 8-M 2026 a Barcelona: manifestacions, horari i recorregut
-
Societat
Les sorprenents normes de la DGT per 2026: prohibit avançar amb mal temps
-
Societat
Dispositiu dels Mossos a Barcelona i l'Hospitalet de Llobregat contra el tràfic internacional de cocaïna i haixix
-
Societat
El Turó de Montgat, el cim més petit de Catalunya
-
Societat
Un ferit en l'incendi d'una barraca entre Sant Fost de Campsentelles i la Llagosta
