Un assaig de Martí Monterde i «Fons de Formes» de Salvador Company guanyen els Premis Octubre

"Naixement d'Islàndia" de Carles Mulet ha guanyat en poesia i el premi de teatre ha estat ex aequo per a dues obres de Neus Nadal i Queralt Riera

Publicat el 27 d’octubre de 2018 a les 20:15
Els 47 Premis Octubre de literatura que es lliuren a València han atorgat el Premi Joan Fuster d'assaig a Les ciutats de lluny de Josep Pla, d'Antoni Martí Monterde. El treball és un recorregut per París, Madrid i Nova York en els viatges professionals del Pla periodista.

Del treball de Martí Monterde, el jurat ha valorat "l'excel·lent retrat que s'ofereix del paisatgista Pla, que combina una escriptura de poètica de viatge amb una sociologia sobre la ciutat".

La portaveu del jurat, Marina Garcés, ha valorat en roda de premsa que "la consistència de la recerca" i "la qualitat literària" del text han fet que hagi estat escollida guanyadora per unanimitat del jurat. És, explica Garcés, un recorregut per les tres ciutats del Pla periodista que "documenta recull i pensa" de nou a Josep Pla.

Una obra que aborda els atacs feixistes a la llibreria Tres i Quatre

El Premi Andròmina de Narrativa ha recaigut en Salvador Company pel seu Fons de Formes, una història sobre el que amaga sociològicament i ideològicament el discurs de l'odi, a partir dels atacs del 2006 a la llibreria Tres i Quatre. En aquest sentit, el mateix autor assegura que "no és el mateix un pres polític que un polític pres" i ha assenyalat que els primers són a Catalunya i els segons a València i Balears.

Lluny de les polèmiques actuals, però, l'obra de Company gira al voltant d'un dels atacs feixistes que va patir la llibreria Tres i Quatre el 2006 a València. L'autor explica que a partir d'aquests fets ha volgut aprofundir sobre què hi ha darrere, sociològicament i ideològicament, de determinats discursos de l'odi.

Un cant al naixement i a la destrucció de la natura

El poemari Naixement d'Islandia, de Carles Mulet ha guanyat el Premi Vincent Andrés Estellés de poesia, un cant al naixement i la destrucció de la natura. El jurat ha valorat l'obra com "un cant a la pàgina en blanc, a l'illa d'Islàndia com a símbol del naixement del cosmos i del llenguatge i, al mateix temps, de la seva destrucció com avui s'esdevé", segons ha comentat la seva portaveu, Isabel Garcia Canet.

Finalment, el Premi Pere Capella de teatre, recuperat ara fa dos anys, ha estat un premi ex aequo que s'han repartit, Salvatges, de Neus Nadal, i L'amor (No és per mi va dir Medea), de Queralt Riera, dues obres de dones que parlen de dones en diferents registres.
L'obra guanyadora del Premi Joan Fuster d'assaig ha estat escollida entre un total de 22 originals presentats.

Del primer, n'ha valorat el "correlat entre la natura i l'ànima de les protagonistes" i del segon la "profunditat literària, força poètica i capacitat de suggerir la tragèdia vital de la protagonista". S'hi havien presentat un total de 78 treballs.

Les autores celebren que es premiïn treballs de dones que parlen de dones. En paraules de Nadal, és moment que en una societat esquitxada pel masclisme i la violència de gènere, les dones "tornin a l'estat salvatge i primigeni per mostrar la seva força". Riera, per la seva banda, crida a "recuperar conceptes de la tragèdia grega" en una obra que vol fer reflexionar sobre el patiment.

Record al polifacètic Carles Santos

Un altre dels moments àlgids de la nit literària dels Premis Octubre ha estat l'homenatge pòstum al vinarossenc Carles Santos, que a més de poeta i dramaturg fou pianista, compositor, fotògraf i escultor. Santos va morir al seu poble el desembre de l'any passat, quan tenia 77 anys.

El polifacètic autor va ser un ferm defensor de la cultura, la llengua i el país i en la seva trajectòria professional va ser clau la figura de Joan Brossa, qui el va empènyer a buscar un llenguatge més arriscat en totes les seves facetes, creant una iconografia imaginativa i provocadora pròpia, que feia dels seus espectacles una experiència única.