​Un estudi de la UB encarregat pel Grup Demòcrata qüestiona la viabilitat del tramvia per la Diagonal

Els autors denuncien errors metodològics i de dades en l'informe que va fer l'Ajuntament, i el portaveu de l'antiga CiU, Joaquim Forn, reclama responsabilitats polítiques

  • Un tramvia circulant per la plaça de les Glòries | Adrià Costa -
Publicat el 14 de març de 2017 a les 18:42
Actualitzat el 14 de març de 2017 a les 18:53
Un estudi encarregat pel Grup Demòcrata –l'antiga CiU- a dos professors de la Universitat de Barcelona (UB) qüestiona l'informe de viabilitat de la connexió del tramvia per l'avinguda Diagonal que va presentar l'Ajuntament de Barcelona. Daniel Albalate i Albert Gragera han revisat el càlcul de la rendibilitat social del projecte basant-se en els estudis publicats pel consistori i han denunciat errors metodològics i de dades.

També posen de manifest que se subestima la congestió i que s'obvia l'estudi d'una alternativa que els mateixos treballs de l'Ajuntament revelen com l'opció més rendible, la millora de l'actual xarxa d'autobús. El portaveu del Grup Demòcrata, Joaquim Forn, ha reclamat la retirada del projecte i que s'assumeixin responsabilitats polítiques.

"Les metodologies i una part important de les dades s'han utilitzat en gran part amb la intenció d'afavorir l'opció d'unir el tramvia per la Diagonal. Hi ha decisions metodològiques qüestionables i dades que no són prou rigoroses". Així de contundent s'ha expressat Daniel Albalate, un dels autors de l'estudi i professor agregat del Departament d'Econometria, Estadística i Economia Aplicada de la UB.

Al seu parer, "no existeix una legitimitat clara a nivell tècnic per tirar endavant aquest projecte". L'estudi encarregat pel Grup Demòcrata es dedica simplement a analitzar els informes de l'Ajuntament per comprovar si la taxa de retorn social de l'11% que va exhibir l'Ajuntament està realment justificada i argumentada.

L'informe dels dos professors de la UB conclou que hi ha dubtes "més que raonables" sobre la metodologia i les estimacions en les quals es basen les conclusions de l'estudi de l'Ajuntament. Identifica "carències importants" de coordinació i problemes metodològics i de dades en alguns apartats crítics de la feina feta, com l'estudi de demanda i l'estudi de trànsit.

Corregint mínimament aquestes dades, calculen que l'índex real de retorn social d'aquesta obra no seria de l'11%, sinó de menys del 3%, un percentatge que fins i tot podria quedar en negatiu en una hipòtesi més pessimista. Per sota del 3% no es considera una xifra acadèmicament rellevant.

Sobrevaloració dels estalvis de temps

A parer seu, l'Ajuntament sobrevalora els estalvis de temps en transport públic i alhora menysté la congestió que produirà la unió del tramvia per la Diagonal, amb l'impacte ambiental que això també suposaria. Albalate ha apuntat que l'estalvi de temps en els viatges en transport públic està "sobredimensionat i és molt optimista", perquè molts dels estalvis considerats són tan petits que és fàcil que no siguin molt precisos.

Així, el 90% del temps estalviat net gràcies al projecte d'unió del tramvia es deu a diferències de temps inferiors a 3 minuts, una xifra que els manuals, diuen, consideren qüestionable com a factor a tenir en compte. De fet, el 70% és inferior a un minut.

Pel que fa a la congestió, el professor constata que no hi ha hagut una "valoració rigorosa" de com variaran les velocitats mitjanes i quin serà l'impacte no només en els carrers més congestionats, sinó a la resta de vies. Tampoc s'ha traslladat aquesta menor velocitat a emissions contaminants.

De fet, l'informe de la UB remarca que el mateix consistori admet que només l'1,5% dels beneficis socials que tindria aquest projecte tenen a veure amb contribucions mediambientals, ja que la majoria del retorn està relacionat amb l'estalvi de temps.

No s'estudien alternatives més rendibles

A més, els professors de la UB posen èmfasi en el fet que l'Ajuntament identifica alternatives al tramvia en els seus estudis que després no desenvolupa ni estudia, tot i que podrien generar molt més estalvi de temps amb una inversió sensiblement menor.

És el cas de la millora de l'actual xarxa d'autobús amb un augment d'un km/h en la seva velocitat comercial, que estalviaria el doble de temps amb un cost infinitament inferior en comparació amb la unió del tramvia. Es podrien adoptar mesures com l'accés al vehicle per totes les portes o la prioritat semafòrica, posen d'exemple.

L'estudi també revela que l'Ajuntament menysté i no té en compte costos com per exemple el de les afectacions que patirà la ciutat durant les obres, les emissions que es produiran durant la construcció i el possible sobrecost general de l'obra tenint en copte les desviacions de projectes d'aquesta envergadura.

Forn: "Estudis esbiaixats i poc rigorosos"

El portaveu del Grup Demòcrata, Joaquim Forn, ha constatat que aquest estudi de la UB demostra que els informes de l'Ajuntament són "esbiaixats i poc rigorosos, i que s'han fet amb una intenció clara d'avalar el projecte del tramvia per la Diagonal". "S'ha acabat ja la història d'anar fent estudis per justificar obres que no tenen ni cap ni peus", ha reclamat.

Per tot plegat, Forn ha demanat responsabilitats als autors dels informes del consistori però també polítiques, a més d'exigir un cop més la retirada immediata d'un projecte que costaria a la ciutat un mínim de 200 milions d'euros. També ha reclamat al govern que estudiï realment altres alternatives, com es va comprometre a fer, que permetrien guanyar temps i amb menys costos.

Aquest estudi arriba després que la UPC organitzés la setmana passada la conferència internacional Tramvia-ciutat, amb la col·laboració del consistori, on experts i responsables de l'Ajuntament, com la mateixa Ada Colau, van defensar aquest mitjà de transport.