07
de desembre
de
2023, 11:36
Actualitzat:
12
de desembre,
9:13h
La sala d'actes del Museu Picasso de Barcelona va acollir dimarts passat, 5 de desembre la presentació "Picasso-Barcelona. Una cartografia" de Claustre Rafart i Planas.
A la presentació, que va comptar amb l'assistència d'un nombrós públic i del mateix alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, hi participà Emmanuel Guigon, director del Museu Picasso de Barcelona, en una conversa amb Claustre Rafart i Planas, conservadora del Museu Picasso fins al 2022 i autora del llibre, acompanyats per Víctor Amela, periodista.
‘Picasso-Barcelona. Una cartografia’, és un llibre que explica la relació entre Picasso i la ciutat que el va veure evolucionar fins a convertir-se en un pintor excepcional.
La publicació és una coedició del Museu de Picaso, l’editorial Tenov i BCN Llibres.
L'alcalde de Barcelona, agraí la important feina feta per l'autora amb la seva recerca en l'obra, com a conservadora del Museu Picasso i també per Barcelona. Afegí també que el Museu Picasso ha revaloritzat l'obra de l'artista creant noves connexions contemporànies amb la ciutat de Barcelona i amb la cultura catalana.
Emmanuel Guigon, director del Museu Picasso de Barcelona va fer referència al llibre com un treball col·lectiu immens, fonamental per a tots els fons bibliogràfics. Però també per a tots els públics.
Claustre Rafart, autora del llibre, en conversa amb el periodista Víctor Amela, comentà que de llocs picassians n'hi ha molts, però, destaquen La Llotja, on troba el seu grup que acabarà liderant i, els 4 Gats on fa tertúlies, art i es diverteix.
"Estem acostumats a ubicar Picasso al barri Gòtic. Aquesta cartografia intenta expandir els enclavaments picassians per tota la ciutat i per espais com la fàbrica d'Anís del Mono de Badalona", va explicar Claustre Rafart.
Rafart afegí que a Barcelona va néixer la passió artística de Picasso, i va descobrir la vida bohemia. "Allí (Barcelona) va començar tot i vaig compendre fins on podia arribar" deia l'artista. Va portar la ciutat al cor i ho va demostrar amb la donació d'obra que va fer el 1970.
Picasso-Barcelona. Una cartografia és la història de la relació entre un artista, Pablo Picasso, i una ciutat, Barcelona, dit d’altra manera entre una ciutat, Barcelona i un artista, Pablo Picasso. Es una història contada amb 134 entrades, cadascuna de les quals s’identifica amb un espai urbà de la ciutat. La unió de tots aquests punts geogràfics urbans configura una cartografia de Picasso a Barcelona. Cada entrada conta una petita història. El conjunt de totes configura una gran història, la història del vincle entre Picasso i Barcelona i viceversa. Una història d’amor iniciada el 1895 que perviu avui en dia i s’encara cap el futur.
El recorregut que proposa Claustre Rafart Planas desplega els enclavaments barcelonins per on el Picasso adolescent, jove i adult va estar vinculat d’una manera o altra, presentant els llocs ja reconeguts dins de la ruta picassiana, així com aquells que encara no s’havien desvetllat o relacionat directament amb l’artista.
A la Barcelona del canvi de segle, Pablo Ruiz Picasso supera l’adolescència i entra a la maduresa, i l’estudiant es converteix en artista. Aleshores, com qualsevol jove barceloní, s’obre camí en la professió que ha escollit i viu la seva vida sense notorietat fins que comença a destacar en els cercles artístics avantguardistes i alguns mitjans se’n fan ressò. Posteriorment, lluny de Barcelona, es mantindrà sempre unit a la ciutat a través de la seva família i dels seus amics.
Publicat en col·laboració entre el Museu Picasso, l’Ajuntament de Barcelona i l’Editorial Tenov, Picasso-Barcelona. Una cartografia commemora el 50è aniversari de la mort de Pablo Picasso el 1973 i el 60è aniversari de la creació del seu museu a Barcelona.
Àrees de treball: Art del segle xx / Avantguardes / Historiografia
Claustre Rafart Planas és llicenciada en geografia i història (especialitat en història contemporània) per la Universitat de Barcelona. És conservadora de la col·lecció de la Fundació Museu Picasso de Barcelona (des de l’1 de gener de 2014), tècnica superior en art i història, assessora tècnica del Museu Picasso de Barcelona (des de l’1 de gener de 2008), comissària d’exposicions, conservadora del Museu Tèxtil de Barcelona (2003-2005) i assessora tècnica de la Direcció d’Acció Cultural —arts visuals— (2006-2007). També ha estat impulsora i, posteriorment, responsable del Departament de Comunicació i Acció Cultural del Museu Picasso de Barcelona (1988-2002), coordinadora del I Seminari d’Estudis Picassians «Picasso en l’art espanyol. Antecedents i conseqüents» (1990), coordinadora tècnica del II Seminari d’Estudis Picassians «Les avantguardes compleixen cent anys» (1994) i cocoordinadora i, també, professora dels cursos de museologia organitzats pel Servei de Museus de la Generalitat de Catalunya (1984-1986). Entre el 1980 i el 1981, fou secretària tècnica del Centenari Picasso organitzat per l’Ajuntament de Barcelona.
Com a investigadora, s’ha especialitzat en l’art del segle xx, en concret en la vida i l’obra de Pablo Picasso, i de manera especial, en la relació de Picasso amb Barcelona. És autora dels llibres següents: Guia del Museu Picasso de Barcelona (1998), Picasso i Barcelona (1999), Las Meninas de Picasso (2001), Els paisatges de la Barcelona de Picasso (2007) i Pablo Picasso i els editors Gustavo Gili. Escrits des de Barcelona (2016).
És coautora, entre altres obres, de Catalunya romànica, vol. xiii, El Solsonès. La Vall d’Aran (Barcelona, Fundació Enciclopèdia Catalana, 1987). Ha escrit articles en diferents catàlegs d’exposicions i llibres, com ara L’època blava al catàleg Picasso. 1890-1912. De l’Acadèmia a l’avantguarda (Barcelona, Museu Picasso / Institut de Cultura de Barcelona / Lunwerg, 1994); Vers el cubisme. Gósol, 1906 - hivern, 1907 (Barcelona, Museu Picasso / Institut de Cultura de Barcelona / Lunwerg, 1994); «Els Quatre Gats a través de la metamorfosi blava», a Picasso i Els 4 Gats. La clau de la modernitat (Barcelona, Museu Picasso / Institut de Cultura de Barcelona / Lunwerg, 1995); Fitxes raonades al catàleg Picasso. The love and the anguish - The road to Guernica (Tòquio, Museu d’Art Tobu / Asahi Shimbun, 1995); «Cuadro Flamenco», al catàleg Picasso i el teatre. Parade, Pulcinella, Cuadro flamenco Mercure (Barcelona, Museu Picasso / Institut de Cultura Barcelona / Àmbit, 1996); El rebuig de l’Acadèmia i l’anhel de modernitat (Madrid, 1897 - Barcelona, 1899); al catàleg Picasso la formació d’un geni 1890-1904 (Barcelona, Museu Picasso / Institut de Cultura de Barcelona / Lunwerg, 1997); «Picasso a la cruïlla», al catàleg Vinyetes al front (Barcelona, Institut de Cultura de Barcelona i Museu Picasso, 2011), i «Picasso y los Gili. Breve historia del editor de Picasso en España», a Una historia (1902-2002) (Barcelona, Gustavo Gili, 2013; edició no venal) i «Els inicis. Entre llapis, pinzells i mots» i «De la taverna d’Els Quatre Gats a l’hostal-taller de Cal Tampanada» per al catàleg de l’exposició La cuina de Picasso (2018), entre d’altres.
Ha participat en jornades i seminaris, i ha impartit nombroses conferències sobre la vida i l’obra de Pablo Picasso, la història del Museu Picasso, la història de Barcelona i l’art romànic.
Ha col·laborat i col·labora en publicacions, com ara Revista de Catalunya (Barcelona); Kalías i Lars (València); Serra d’Or (Barcelona); Descubrir el Arte (Madrid); en la premsa escrita, i en el blog del Museu Picasso.
A la presentació, que va comptar amb l'assistència d'un nombrós públic i del mateix alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, hi participà Emmanuel Guigon, director del Museu Picasso de Barcelona, en una conversa amb Claustre Rafart i Planas, conservadora del Museu Picasso fins al 2022 i autora del llibre, acompanyats per Víctor Amela, periodista.
Un nombrós públic va omplir la sala Foto: Museu Picasso
‘Picasso-Barcelona. Una cartografia’, és un llibre que explica la relació entre Picasso i la ciutat que el va veure evolucionar fins a convertir-se en un pintor excepcional.
La publicació és una coedició del Museu de Picaso, l’editorial Tenov i BCN Llibres.
L'alcalde de Barcelona ha dirigit una salutació a l'acte Foto: Museu Picasso
L'alcalde de Barcelona, agraí la important feina feta per l'autora amb la seva recerca en l'obra, com a conservadora del Museu Picasso i també per Barcelona. Afegí també que el Museu Picasso ha revaloritzat l'obra de l'artista creant noves connexions contemporànies amb la ciutat de Barcelona i amb la cultura catalana.
Emmanuel Guigon, director del Museu Picasso de Barcelona va fer referència al llibre com un treball col·lectiu immens, fonamental per a tots els fons bibliogràfics. Però també per a tots els públics.
Claustre Rafart, autora del llibre, en conversa amb el periodista Víctor Amela, comentà que de llocs picassians n'hi ha molts, però, destaquen La Llotja, on troba el seu grup que acabarà liderant i, els 4 Gats on fa tertúlies, art i es diverteix.
"Estem acostumats a ubicar Picasso al barri Gòtic. Aquesta cartografia intenta expandir els enclavaments picassians per tota la ciutat i per espais com la fàbrica d'Anís del Mono de Badalona", va explicar Claustre Rafart.
Rafart afegí que a Barcelona va néixer la passió artística de Picasso, i va descobrir la vida bohemia. "Allí (Barcelona) va començar tot i vaig compendre fins on podia arribar" deia l'artista. Va portar la ciutat al cor i ho va demostrar amb la donació d'obra que va fer el 1970.
Picasso-Barcelona. Una cartografia és la història de la relació entre un artista, Pablo Picasso, i una ciutat, Barcelona, dit d’altra manera entre una ciutat, Barcelona i un artista, Pablo Picasso. Es una història contada amb 134 entrades, cadascuna de les quals s’identifica amb un espai urbà de la ciutat. La unió de tots aquests punts geogràfics urbans configura una cartografia de Picasso a Barcelona. Cada entrada conta una petita història. El conjunt de totes configura una gran història, la història del vincle entre Picasso i Barcelona i viceversa. Una història d’amor iniciada el 1895 que perviu avui en dia i s’encara cap el futur.
El recorregut que proposa Claustre Rafart Planas desplega els enclavaments barcelonins per on el Picasso adolescent, jove i adult va estar vinculat d’una manera o altra, presentant els llocs ja reconeguts dins de la ruta picassiana, així com aquells que encara no s’havien desvetllat o relacionat directament amb l’artista.
A la Barcelona del canvi de segle, Pablo Ruiz Picasso supera l’adolescència i entra a la maduresa, i l’estudiant es converteix en artista. Aleshores, com qualsevol jove barceloní, s’obre camí en la professió que ha escollit i viu la seva vida sense notorietat fins que comença a destacar en els cercles artístics avantguardistes i alguns mitjans se’n fan ressò. Posteriorment, lluny de Barcelona, es mantindrà sempre unit a la ciutat a través de la seva família i dels seus amics.
Publicat en col·laboració entre el Museu Picasso, l’Ajuntament de Barcelona i l’Editorial Tenov, Picasso-Barcelona. Una cartografia commemora el 50è aniversari de la mort de Pablo Picasso el 1973 i el 60è aniversari de la creació del seu museu a Barcelona.
Claustre Rafart Foto: Museu Picasso
Claustre Rafart Planas
Solsona (Solsonès), 7 de desembre de 1955Àrees de treball: Art del segle xx / Avantguardes / Historiografia
Claustre Rafart Planas és llicenciada en geografia i història (especialitat en història contemporània) per la Universitat de Barcelona. És conservadora de la col·lecció de la Fundació Museu Picasso de Barcelona (des de l’1 de gener de 2014), tècnica superior en art i història, assessora tècnica del Museu Picasso de Barcelona (des de l’1 de gener de 2008), comissària d’exposicions, conservadora del Museu Tèxtil de Barcelona (2003-2005) i assessora tècnica de la Direcció d’Acció Cultural —arts visuals— (2006-2007). També ha estat impulsora i, posteriorment, responsable del Departament de Comunicació i Acció Cultural del Museu Picasso de Barcelona (1988-2002), coordinadora del I Seminari d’Estudis Picassians «Picasso en l’art espanyol. Antecedents i conseqüents» (1990), coordinadora tècnica del II Seminari d’Estudis Picassians «Les avantguardes compleixen cent anys» (1994) i cocoordinadora i, també, professora dels cursos de museologia organitzats pel Servei de Museus de la Generalitat de Catalunya (1984-1986). Entre el 1980 i el 1981, fou secretària tècnica del Centenari Picasso organitzat per l’Ajuntament de Barcelona.
Com a investigadora, s’ha especialitzat en l’art del segle xx, en concret en la vida i l’obra de Pablo Picasso, i de manera especial, en la relació de Picasso amb Barcelona. És autora dels llibres següents: Guia del Museu Picasso de Barcelona (1998), Picasso i Barcelona (1999), Las Meninas de Picasso (2001), Els paisatges de la Barcelona de Picasso (2007) i Pablo Picasso i els editors Gustavo Gili. Escrits des de Barcelona (2016).
És coautora, entre altres obres, de Catalunya romànica, vol. xiii, El Solsonès. La Vall d’Aran (Barcelona, Fundació Enciclopèdia Catalana, 1987). Ha escrit articles en diferents catàlegs d’exposicions i llibres, com ara L’època blava al catàleg Picasso. 1890-1912. De l’Acadèmia a l’avantguarda (Barcelona, Museu Picasso / Institut de Cultura de Barcelona / Lunwerg, 1994); Vers el cubisme. Gósol, 1906 - hivern, 1907 (Barcelona, Museu Picasso / Institut de Cultura de Barcelona / Lunwerg, 1994); «Els Quatre Gats a través de la metamorfosi blava», a Picasso i Els 4 Gats. La clau de la modernitat (Barcelona, Museu Picasso / Institut de Cultura de Barcelona / Lunwerg, 1995); Fitxes raonades al catàleg Picasso. The love and the anguish - The road to Guernica (Tòquio, Museu d’Art Tobu / Asahi Shimbun, 1995); «Cuadro Flamenco», al catàleg Picasso i el teatre. Parade, Pulcinella, Cuadro flamenco Mercure (Barcelona, Museu Picasso / Institut de Cultura Barcelona / Àmbit, 1996); El rebuig de l’Acadèmia i l’anhel de modernitat (Madrid, 1897 - Barcelona, 1899); al catàleg Picasso la formació d’un geni 1890-1904 (Barcelona, Museu Picasso / Institut de Cultura de Barcelona / Lunwerg, 1997); «Picasso a la cruïlla», al catàleg Vinyetes al front (Barcelona, Institut de Cultura de Barcelona i Museu Picasso, 2011), i «Picasso y los Gili. Breve historia del editor de Picasso en España», a Una historia (1902-2002) (Barcelona, Gustavo Gili, 2013; edició no venal) i «Els inicis. Entre llapis, pinzells i mots» i «De la taverna d’Els Quatre Gats a l’hostal-taller de Cal Tampanada» per al catàleg de l’exposició La cuina de Picasso (2018), entre d’altres.
Ha participat en jornades i seminaris, i ha impartit nombroses conferències sobre la vida i l’obra de Pablo Picasso, la història del Museu Picasso, la història de Barcelona i l’art romànic.
Ha col·laborat i col·labora en publicacions, com ara Revista de Catalunya (Barcelona); Kalías i Lars (València); Serra d’Or (Barcelona); Descubrir el Arte (Madrid); en la premsa escrita, i en el blog del Museu Picasso.