L'ajuntament solsoní acull una jornada sobre habitatge cooperatiu

La cita és aquest dijous a les sis de la tarda amb lAteneu Cooperatiu de la Catalunya Central i Repoblem

Primera jornada sobre vies alternatives d'accés a l'habitatge, el 19 de febrer 
Primera jornada sobre vies alternatives d'accés a l'habitatge, el 19 de febrer 
Redacció
12 de març de 2025, 08:18
Actualitzat: 8:18h

La regidoria d'Habitatge de Solsona, la Taula d'Habitatge i l'associació Repoblem organitzen una nova jornada sobre vies alternatives per mobilitzar el parc d'habitatges buits de la ciutat.Aquest dijous, dia 13, es parlarà de l'habitatge cooperatiu.

Les cooperatives d'habitatge són una solució publicocomunitària per exercir el dret a un habitatge digne. Per conèixer-la i explorar la viabilitat d'aquesta opció a Solsona, s'organitza aquesta jornada oberta a tothom el proper dijous sis de la tarda a vuit del vespre a la sala cultural de l'ajuntament. 

L'acte començarà amb una presentació de l'Ateneu Cooperatiu de la Catalunya Central a càrrec d'Anna Gabriel, membre del seu equip tècnic. Continuarà amb l'explicació del model d'habitatge cooperatiu, a càrrec de Ricard Grau, de Repoblem, i amb una dinàmica de simulació en la creació d'una cooperativa d'aquest tipus conduïda per Sebastià Mata, de la mateixa associació.

Entre altres qüestions, en aquesta activitat participativa s'abordarà la governança de la cooperativa, la distribució de l'espai i el vincle social i la gestió.

Interès en la masoveria urbana

Per a la regidora d'Habitatge, Pilar Viladrich, aquestes iniciatives són útils per a conèixer casos d'èxit que estan funcionant al nostre país, desmuntar prejudicis i resoldre dubtes sobre fórmules alternatives de gestió del patrimoni que faciliten l'accés a l'habitatge. Almenys dues propietàries de la ciutat van mostrar-se interessades a participar en iniciatives de masoveria urbana després d'assistir a la sessió informativa sobre aquest tema que es va fer el 19 de febrer. 

La masoveria, per exemple, és un tipus de contracte molt arrelat en una comarca com la nostra, i tan sols es tracta de traslladar-ne les virtuts a l'àmbit urbà, apunta Pilar Viladrich. La responsable municipal d'Habitatge preveu que enguany l'Ajuntament pugui destinar una partida econòmica a contribuir en la posada en marxa d'un projecte d'aquest tipus a la ciutat.

La masoveria urbana consisteix en un acord entre la part propietària d'un habitatge que requereix una rehabilitació i una part masovera, que assumeix les millores que necessita l'immoble a canvi d'una carència de lloguer. Aquest procés es faria a Solsona amb l'acompanyament de la cooperativa Obrint Portes o l'Oficina d'Habitatge de l'Ajuntament.  

La jornada sobre habitatge cooperatiu d'aquest dijous, igual com la que es va organitzar el febrer, complementa la tasca que es duu a terme bimestralment des de la Taula d'Habitatge de Solsona. Institucions, entitats públiques i privades, professionals del sector i agents socials consensuen accions estratègiques a mitjà i llarg termini. Així mateix, des d'aquest òrgan s'està ultimant la redacció del Pla local d'habitatge.