29
d'octubre
de
2023, 18:06
Actualitzat:
01
de novembre,
9:10h
La consellera de Territori, Ester Capella i Farré, ha presentat el programa 2023-2026 del Departament per a l’autogeneració i la sobirania energètica en la xarxa viària, que comportarà la instal·lació de 22 plantes fotovoltaiques per assolir l’autoconsum en les carreteres de titularitat de la Generalitat. Una xarxa de prop de 6.000 quilòmetres que representa la principal infraestructura de mobilitat a Catalunya. Aquest programa, que ja està en marxa, suposarà una inversió de 32,5 MEUR.
Al mateix temps, també ha remarcat l’objectiu que la xarxa viària, a més de garantir la mobilitat i l’accessibilitat, pugui “generar excedents per posar-los a disposició de la ciutadania i alhora abaratir el cost de l’energia per al conjunt de la ciutadania, no únicament per al manteniment de la xarxa viària”. Amb el programa presentat avui “volem aprofitar tot el potencial que ofereixen les carreteres de la Generalitat per instal·lar plaques fotovoltaiques i així reduïm la necessitat que s’hagin d’utilitzar espais no urbanitzables i apropem la generació de l’energia als llocs on es consumeix o on hi ha un consum més gran d’energia”.
El Departament de Territori està treballant en la descarbonització de la mobilitat des de diversos àmbits per a fer front a l’emergència climàtica. Un dels àmbits que s’hi inclou és el de l’eficiència, l’autogeneració i la sobirania energètica, que fa referència a l’optimització dels consums energètics en els edificis i instal·lacions del Departament i de les instal·lacions viàries, així com a la producció d’energia renovable en espais de domini públic de la Generalitat.
A la xarxa viària, Territori ha iniciat enguany un conjunt d’actuacions per assolir l’autoconsum a les carreteres,en el marc d’un programa fins al 2026 que aprofita el potencial que ofereix el domini públic de les carreteres per instal·lar plaques fotovoltaiques, tot generant energia verda. Aquestes plaques permetran generar els 21,4 GW/h anuals que actualment requereix tota la xarxa viària de la Generalitat.
Les actuacions incloses en el programa i que comportaran l’execució de 22 instal·lacions fotovoltaiques estan recollides en els projectes següents:
C-12: Túnel al seu pas per Benifallet
C-14: Túnels al tram entre Peramola i Coll de Nargó
C-17: Instal·lació de plaques en un tram entre Tagamanent i Sant Martí de Centelles
A l’edifici del Centre de Control de Carreteres de Vic
C-32 nord: túnels de Mataró, Sant Pol i Santa Susanna, parcs solars a les antigues zones de peatge de Santa Susanna, d’Arenys de Mar i de Vilassar de Dalt
C-33: parc solar a l’antiga àrea de peatge de Mollet del Vallès
C-37: túnels de l’eix de Bracons (Sant Pere de Torelló – la Vall d’en Bas)
C-58c: plaques al túnel de la ronda Oest de Sabadell.
C-55: túnels de la Flauta i la Guàrdia, a Clariana de Cardener, i túnels de Costafreda i de la Torre, a Súria
C-58: parc solar en el nus amb l’AP-7, al terme de Ripollet.
C-60: plaques al túnel de Parpers (Argentona – la Roca del Vallès)
Tres d’aquestes actuacions ja s’han executat o s’executen enguany, amb una inversió total de 475.000 euros; així, Territori ha finalitzat recentment la instal·lació de 216 mòduls solars fotovoltaics a la part superior del túnel de la C-32 a Mataró i de 64 plaques al centre de Control de Carreteres ubicat a Vic i està iniciant els treballs per a col·locar-ne 15 a la C-12, en un túnel a Benifallet.
Aquests parcs fotovoltaics són els que generaran la major part de l’energia que consumeix la xarxa viària de la Generalitat.
Els excedents d’energia generada per aquestes instal·lacions els gestionarà L’Energètica, seguint el procés de concentració dels recursos energètics de la Generalitat cap a l’empresa pública de renovables que està duent a terme el Govern amb l’objectiu de maximitzar-ne l’aprofitament.
Quan estiguin totes instal·lades, les plaques permetran generar els21,4 GW/h d’energia que cada any requereix la xarxa de carreteres
“La nostra actuació a la xarxa de carreteres té objectius molt ambiciosos”, ha assenyalat la conseller Capella, “hem d’avançar de forma decidida cap a les 0 emissions en el sistema de mobilitat el 2050. Per aconseguir-ho, no només hem de millorar el parc de vehicles, sinó també revisar com construïm les carreteres, com les mantenim i a més, com les gestionem”.I ha exposat la voluntat del Departament “que la xarxa viària, a més de reduir el seu impacte en el territori, sigui aportadora d’energia neta; que esdevingui un recurs al servei de la descarbonització, per afrontar, per tant, l’emergència climàtica”, una línia estratègica del Govern de la Generalitat.Al mateix temps, també ha remarcat l’objectiu que la xarxa viària, a més de garantir la mobilitat i l’accessibilitat, pugui “generar excedents per posar-los a disposició de la ciutadania i alhora abaratir el cost de l’energia per al conjunt de la ciutadania, no únicament per al manteniment de la xarxa viària”. Amb el programa presentat avui “volem aprofitar tot el potencial que ofereixen les carreteres de la Generalitat per instal·lar plaques fotovoltaiques i així reduïm la necessitat que s’hagin d’utilitzar espais no urbanitzables i apropem la generació de l’energia als llocs on es consumeix o on hi ha un consum més gran d’energia”.
El Departament de Territori està treballant en la descarbonització de la mobilitat des de diversos àmbits per a fer front a l’emergència climàtica. Un dels àmbits que s’hi inclou és el de l’eficiència, l’autogeneració i la sobirania energètica, que fa referència a l’optimització dels consums energètics en els edificis i instal·lacions del Departament i de les instal·lacions viàries, així com a la producció d’energia renovable en espais de domini públic de la Generalitat.
A la xarxa viària, Territori ha iniciat enguany un conjunt d’actuacions per assolir l’autoconsum a les carreteres,en el marc d’un programa fins al 2026 que aprofita el potencial que ofereix el domini públic de les carreteres per instal·lar plaques fotovoltaiques, tot generant energia verda. Aquestes plaques permetran generar els 21,4 GW/h anuals que actualment requereix tota la xarxa viària de la Generalitat.
Ubicació de les plantes solars
Les actuacions incloses en el programa i que comportaran l’execució de 22 instal·lacions fotovoltaiques estan recollides en els projectes següents:
C-12: Túnel al seu pas per Benifallet
C-14: Túnels al tram entre Peramola i Coll de Nargó
C-17: Instal·lació de plaques en un tram entre Tagamanent i Sant Martí de Centelles
A l’edifici del Centre de Control de Carreteres de Vic
C-32 nord: túnels de Mataró, Sant Pol i Santa Susanna, parcs solars a les antigues zones de peatge de Santa Susanna, d’Arenys de Mar i de Vilassar de Dalt
C-33: parc solar a l’antiga àrea de peatge de Mollet del Vallès
C-37: túnels de l’eix de Bracons (Sant Pere de Torelló – la Vall d’en Bas)
C-58c: plaques al túnel de la ronda Oest de Sabadell.
C-55: túnels de la Flauta i la Guàrdia, a Clariana de Cardener, i túnels de Costafreda i de la Torre, a Súria
C-58: parc solar en el nus amb l’AP-7, al terme de Ripollet.
C-60: plaques al túnel de Parpers (Argentona – la Roca del Vallès)
Tres d’aquestes actuacions ja s’han executat o s’executen enguany, amb una inversió total de 475.000 euros; així, Territori ha finalitzat recentment la instal·lació de 216 mòduls solars fotovoltaics a la part superior del túnel de la C-32 a Mataró i de 64 plaques al centre de Control de Carreteres ubicat a Vic i està iniciant els treballs per a col·locar-ne 15 a la C-12, en un túnel a Benifallet.
Aprofitament de les antigues zones de peatge
En la major part de les actuacions, les plaques s’instal·laran a l’entorn de les boques de diversos túnels, per a l’autoconsum d’aquestes infraestructures; les intervencions més rellevants, pel que fa a superfície i energia que es generarà, corresponen a la instal·lació de plaques en els espais que van quedar alliberats de peatge a les autopistes C-32 nord i C-33.Aquests parcs fotovoltaics són els que generaran la major part de l’energia que consumeix la xarxa viària de la Generalitat.
Els excedents d’energia generada per aquestes instal·lacions els gestionarà L’Energètica, seguint el procés de concentració dels recursos energètics de la Generalitat cap a l’empresa pública de renovables que està duent a terme el Govern amb l’objectiu de maximitzar-ne l’aprofitament.