Els «Horts a les escoles» de Fupar celebren el desè aniversari

El projecte uneix els alumnes de vuit escoles i les persones amb capacitats diverses

Usuaris i responsables de Fupar bufen les espelmes del desè aniversari.
Usuaris i responsables de Fupar bufen les espelmes del desè aniversari. | Fupar
Redacció
07 de març de 2017, 16:22
Actualitzat: 16:31h
La Fundació Fupar, Escola Bressol Coloraines, Escola Enxaneta, Escola Roser Capdevila, Escola Infantil Virolai, Escola Serra de l'Obac, Escola Pia, Col·legi Mare de Déu del Carme i Escola Bressol Vallparadís han commemorat al Centre de Jardineria de Fupar l'acte de celebració dels 10 anys d'hort a les escoles de persones amb capacitats diverses amb alumnes de diferents escoles de Terrassa.

Hort a les escoles ​és un projecte pioner a Terrassa i a nivell català on diferents equips de persones amb capacitats diverses del Centre Ocupacional de Fupar realitzen tasques d'educació en horticultura, durant un curs escolar a determinades escoles de Terrassa. Neix com a fruit de l'interès de les escoles de Terrassa i de Fupar d'obrir-se i formar part de la xarxa d'entitats per assolir diferents objectius compartits entre els alumnes d'escola i les persones amb capacitats diverses.

L'objectiu d'aquest projecte és que la persona amb capacitats diverses adopti el rol de persona educadora en les diferents escoles ordinàries de la ciutat. Ells són els encarregats d'educar als nens en temes relacionats amb la natura i més concretament, en l'elaboració, manteniment i recollida de la collita d'un hort urbà- escolar.

Anna Sanglas, coordinadora del projecte explica que "el fet de compartir aquest espai amb els nens, els permet adquirir el rol de persona adulta educadora". Amb aquesta activitat disposen d'un entorn favorable per practicar les habilitats socials i de relació i normes de convivència, a més de ser un model davant els nens.

El projecte també contribueix a fer un món molt més respectuós amb el medi ambient. Les escoles i Fupar fomenten valors de sostenibilitat i aprofitament per les relacions amb l'entorn i per promoure la participació i la implicació activa en la millora del medi.

Vuit escoles col·laboren al projecte, que té llista d'espera

Actualment són 40 persones les que participen en aquest projecte, repartides en equips de 6 a 8 membres juntament amb un educador. Un treball compartit previ entre els educadors de Fupar i els monitors de l'escola permet disposar d'una programació anual que es va ajustant trimestralment en funció de les valoracions compartides.

La primera escola on es va iniciar el treball de l'hort va ser l'escola Coloraines fa 10 anys, i a partir d'aquesta experiència tant positiva es van anar afegint altres: l'escola Enxaneta, l'escola Roser Capdevila, l'escola infantil Virolai, l'escola Serra de l'Obac, l'escola Pia, el col·legi Mare de Déu del Carme i l'escola Bressol Vallparadís.

Laura Carmona, director de l'escola bressol Coloraines i pioners en el projecte explica que tot va iniciar fa 10 anys arran d'una petició que es va fer per fer un taller d'horticultura al seu hort: "l'experiència va ser molt enriquidora i de seguida hi van voler participar altres escoles, a més de fer un apropament a la natura, els nens s'enriqueixen de valors, treballen les diferències i desenvolupem l'activitat amb tota naturalitat". L'èxit del projecte és que tots les persones implicades surten guanyant. Juntes formem una ciutat acollidora i inclusiva. Des de Fupar es vol fomentar que hi hagi més persones amb capacitats diverses que realitzin activitats inclusives en centres educatius.

La valoració que en fa Fupar i la coordinadora del projecte, Sanglas, és que "el nivell de satisfacció és molt alt i implica a moltes persones del centre docent i de Fupar, els nois amb capacitats diverses se senten acompanyats i tenim comprovat que milloren molt les seves habilitats socials després de passar pel projecte". Fruit d'aquesta bona experiència actualment tenen escoles en llista d'espera.

L'horticultor a més d'impartir les seves sessions d'hort també comparteix amb les diferents escoles activitats no lectives com són: el pati, les celebracions de festes populars, berenars amb alumnes, menjars amb l'equip docent de l'escola... "El fet de compartir espais lúdics estableix un vincle molt més estret entre l'equip docent i l'alumnat, que percep una imatge de l'horticultor com la d'un mestre més a l'escola", explica Sanglas.

D'aquesta manera, s'aconsegueix que segueixin les seves instruccions com a qualsevol mestre de l'escola. D'altra banda, els nens i nenes de l'escola tenen l'oportunitat de tenir monitors formats en horticultura, que fomenten la cura del medi ambient, els ensenyen a respectar la natura, s'interessen per l'origen de les hortalisses i verdures i estimulen els diferents sentits. Cal que tenir en compte que la inclusió no només es produeix en aquells alumnes que estan rebent les sessions d'horticultura,

L'acte de celebració, al centre de jardineria de Fupar. Foto: Fupar

sinó que a més se li ha de sumar els alumnes que estan en cursos superiors, i que en el seu moment van compartir les seves sessions.