03
de desembre
de
2015, 07:22
Actualitzat:
04
de desembre,
17:32h
El 8 de gener del 2013, un total de 22 vehicles van xocar en cadena al punt quilomètric 158 de l'AP-2, a l'alçada del municipi de Castelldans, a les Garrigues. Hi va morir una persona, i nou més van resultar ferides, cinc de manera crítica. Dos anys més tard, el 14 de gener, cinc tràilers i un cotxe s'accidentaven en aquest mateix lloc, on un dia després un camió i un cotxe topaven. El motiu dels tres sinistres tothom el tenia molt clar, i així ho van anunciar als mitjans els serveis d'emergència; la falta de visibilitat a causa de la densa boira.
Castelldans és un dels punts negres de l'AP-2 que ha generat maldecaps en els darrers anys als Mossos d'Esquadra, que per evitar problemes de sinistralitat van decidir fa un mes tallar la via entre les Borges Blanques i Soses quan la visibilitat fos inferior als 75 metres. Aquest dimecres s'ha aplicat la mesura per primer cop, de manera que els vehicles en direcció Lleida han estat desviats a la N-240, i els que es dirigien cap a Barcelona ha estat redireccionats a l'autovia A-2. La decisió ha reobert la pregunta que molta gent es fa al territori; per què al punt de Castelldans hi ha una boira més intensa que en altres llocs?
El responsable de trànsit a Lleida dels Mossos d'Esquadra, l'inspector Jordi Batista, apunta que durant diversos quilòmetres el risc de conducció s'eleva ja que el conductor es troba amb una "cortina de boira" que dificulta la circulació. Fa quinze dies, el mateix Batista deia en una entrevista a Catalunya Ràdio que la causa d'aquest curiós fenomen era la d'un microclima que es creava als encontorns d'aquest municipi de les Garrigues, si bé deixava oberta una altra hipòtesis, descartada per ell, però que a la comarca agafava pes, en especial entre alguns representants polítics i entitats. L'argument alternatiu al microclima és l'afectació que els punts quilomètrics 157, 158 i 159 de l'AP-2 reben dels fums de la fàbrica d'oliasses, que es barregen amb la boira i creen aquesta nebulosa curta però perillosa.
Alerta per les emissions de la fàbrica d'oliasses
L'exalcalde del municipi i actual regidor d'ERC, Xavier López, ha aixecat la veu per denunciar el cas de les emissions de la fàbrica, que quan no fa vent es barregen amb la boira generant aquesta invisibilitat que ha provocat ferits i morts. La hipòtesi es veu de manera plausible al municipi, i més si s'atén que els ambientòlegs descarten que la zona de Castelldans tingui unes característiques que propiciïn una major condensació de boira que en altres indrets propers. Per reblar el clau, es dóna la circumstància que la fàbrica treballa amb pinyol d'oliva, i durant el mes de desembre i gener és quan hi ha augment d'activitat.
En aquest sentit, l'Ateneu Garriguenc s'ha mobilitzat en diverses ocasions en contra dels fums de la fàbrica d'oliasses, per bé que mai ha vinculat de manera pública i oficial l'emissió dels fums amb la sinistralitat registrada en aquest punt de la via. Tampoc l'actual govern municipal de Castelldans relaciona un fet amb un altre, i només s'assegura que cal estudiar si aquest fet és així o si es tracta realment d'un microclima.
Desviar els cotxes a la N-240 no arregla el risc d'accidents
Si algun tema ha generat polèmica en els darrers temps a les Garrigues ha estat el de la N-240 entre Montblanc i Lleida i els seus elevats registres d'accidents en el tram de la comarca. Els alcaldes dels municipis van crear fa dos anys la plataforma "Prou morts a la N-240", una mesura de pressió per forçar el desdoblament de la via, l'aposta que presentaven els alcaldes per millorar la situació.
La Generalitat, per via del conseller de Territori Santi Vila, va anunciar al gener un acord amb Foment per desviar els camions de l’N-240 a l’AP-2 entre Lleida i Montblanc, i d'aquesta manera, descarregar de vehicles la carretera convencional, assenyalada per un informe del programa europeu de valoració de carreteres, EuroRAP, com una via perillosa. No obstant, aquesta decisió queda en entredit quan, en dies de boira com el d'ahir, es torna utilitzar la carretera com a sortida d'emergència de l'AP-2 emboirada. Des de les Garrigues s'assegura que aquesta no és la solució, ja que la proximitat de les dues vies implica que a la N-240 també es circuli amb boira.
Castelldans és un dels punts negres de l'AP-2 que ha generat maldecaps en els darrers anys als Mossos d'Esquadra, que per evitar problemes de sinistralitat van decidir fa un mes tallar la via entre les Borges Blanques i Soses quan la visibilitat fos inferior als 75 metres. Aquest dimecres s'ha aplicat la mesura per primer cop, de manera que els vehicles en direcció Lleida han estat desviats a la N-240, i els que es dirigien cap a Barcelona ha estat redireccionats a l'autovia A-2. La decisió ha reobert la pregunta que molta gent es fa al territori; per què al punt de Castelldans hi ha una boira més intensa que en altres llocs?
El responsable de trànsit a Lleida dels Mossos d'Esquadra, l'inspector Jordi Batista, apunta que durant diversos quilòmetres el risc de conducció s'eleva ja que el conductor es troba amb una "cortina de boira" que dificulta la circulació. Fa quinze dies, el mateix Batista deia en una entrevista a Catalunya Ràdio que la causa d'aquest curiós fenomen era la d'un microclima que es creava als encontorns d'aquest municipi de les Garrigues, si bé deixava oberta una altra hipòtesis, descartada per ell, però que a la comarca agafava pes, en especial entre alguns representants polítics i entitats. L'argument alternatiu al microclima és l'afectació que els punts quilomètrics 157, 158 i 159 de l'AP-2 reben dels fums de la fàbrica d'oliasses, que es barregen amb la boira i creen aquesta nebulosa curta però perillosa.
La fàbrica d'oliasses, a l'esquerra, i la termosolar de Borges, a la dreta Foto: Miquel Andreu
L'exalcalde del municipi i actual regidor d'ERC, Xavier López, ha aixecat la veu per denunciar el cas de les emissions de la fàbrica, que quan no fa vent es barregen amb la boira generant aquesta invisibilitat que ha provocat ferits i morts. La hipòtesi es veu de manera plausible al municipi, i més si s'atén que els ambientòlegs descarten que la zona de Castelldans tingui unes característiques que propiciïn una major condensació de boira que en altres indrets propers. Per reblar el clau, es dóna la circumstància que la fàbrica treballa amb pinyol d'oliva, i durant el mes de desembre i gener és quan hi ha augment d'activitat.
En aquest sentit, l'Ateneu Garriguenc s'ha mobilitzat en diverses ocasions en contra dels fums de la fàbrica d'oliasses, per bé que mai ha vinculat de manera pública i oficial l'emissió dels fums amb la sinistralitat registrada en aquest punt de la via. Tampoc l'actual govern municipal de Castelldans relaciona un fet amb un altre, i només s'assegura que cal estudiar si aquest fet és així o si es tracta realment d'un microclima.
Desviar els cotxes a la N-240 no arregla el risc d'accidents
Si algun tema ha generat polèmica en els darrers temps a les Garrigues ha estat el de la N-240 entre Montblanc i Lleida i els seus elevats registres d'accidents en el tram de la comarca. Els alcaldes dels municipis van crear fa dos anys la plataforma "Prou morts a la N-240", una mesura de pressió per forçar el desdoblament de la via, l'aposta que presentaven els alcaldes per millorar la situació.
La Generalitat, per via del conseller de Territori Santi Vila, va anunciar al gener un acord amb Foment per desviar els camions de l’N-240 a l’AP-2 entre Lleida i Montblanc, i d'aquesta manera, descarregar de vehicles la carretera convencional, assenyalada per un informe del programa europeu de valoració de carreteres, EuroRAP, com una via perillosa. No obstant, aquesta decisió queda en entredit quan, en dies de boira com el d'ahir, es torna utilitzar la carretera com a sortida d'emergència de l'AP-2 emboirada. Des de les Garrigues s'assegura que aquesta no és la solució, ja que la proximitat de les dues vies implica que a la N-240 també es circuli amb boira.