
Un any més, i ja en són 12, torna a Solsona l’AIMS, una acadèmia internacional de música d’alt nivell, i el seu festival, l’únic de caràcter pedagògic del país. Una de les novetats d’aquest any és l’aposta pel patrimoni musical català amb la recuperació de dues partitures. En la seva dotzena edició, es manté la filosofia de l’Acadèmia d’esdevenir un projecte de descentralització i democratització cultural i un punt de trobada de joves talents d'arreu del món. Enguany, participaran a l'AIMS una seixantena de joves de quinze nacionalitats diferents. Quant al festival, s’han programat 25 actuacions en onze municipis catalans.
Aquest migdia han presentat aquesta nova edició de l’Acadèmia i el seu festival l’alcalde de Solsona, David Rodríguez, el director artístic, Peter Thiemann, la regidora de Cultura, Sara Alarcón, i el director executiu i econòmic del certamen, Robert Brufau.
En la seva dotzena edició, l'AIMS consolida el seu projecte, que s'ha convertit en un referent al país per:
• L'excel•lència del professorat, provinent de les escoles més reputades i de les principals orquestres europees.
• El gran talent i nivell dels alumnes, que arriben a Solsona procedents d'arreu del món. Entre les nacionalitats que conviuran a Solsona es troben la xinesa, la turca, l’anglesa, l’holandesa i la nord-americana, entre d'altres. Una tercera part de l’alumnat és catalana.
• L'ampli abast dels concerts de l'AIMS Festival, que se celebren arreu de ponent i de la Catalunya Central.
L'aposta de l'AIMS 2013 passa per la partitura: enguany el treball musicològic del festival recupera la Glossa del “Ball de Gegants de Solsona”, de Josep Sancho-Marraco, i els “Quaderns de Llibertat d'Orgue de la catedral de Solsona”, evidenciant el compromís amb la cultura musical del país.
La Glossa del “Ball de Gegants de Solsona”, que encapçalarà el concert inaugural del festival, suposa la recuperació de la partitura d'inicis del segle XX, revisada i arranjada per a l’ocasió pel reputat compositor Albert Guinovart, i del seu autor, el compositor noucentista Josep Sancho-Marraco (La Garriga, 1879 – Barcelona, 1963). Poc conegut avui dia, Sancho-Marraco fou un dels compositors catalans de més renom del seu temps.
En segon lloc, els “Quaderns de Llibertat d'Orgue de la catedral de Solsona” ens oferiran la possibilitat de viure les notes escrites pel mateix temple segles enrere, interpretades per l'organista Johannes Geffert.
Els quaderns de llibertat d'orgue són llibrets manuscrits que contenen repertori musical popular, i la majoria daten dels segles XVIII i XIX. L'organista improvisava sobre aquest repertori durant el cicle nadalenc, des de la Missa del Gall fins la diada de Reis. Les músiques, impròpies de l'església, s'utilitzaven per atreure el poble a les funcions litúrgiques nadalenques i eren un dels moments més esperats dins la catedral.
Gràcies a les còpies dels manuscrits del 1872 que s’han conservat a l'Abadia de Montserrat, podrem tornar a gaudir d’aquest repertori musical dins el mateix espai pel qual va ser concebut amb un recital d’entrada lliure.
Es consolida el vessant més social del projecte
Així mateix, la dotzena edició del certamen consolida el vessant més social del projecte: AIMS Social i AIMS al Carrer, exemples de la voluntat de fer la música accessible a tothom. L’AIMS Social, d’una banda, es proposa continuar arribant als col•lectius desafavorits, oferint concerts a hospitals, centres d'acollida, centres de dia i cases particulars de persones amb mobilitat reduïda. De l’altra, AIMS al Carrer trenca igualment les barreres dels escenaris habituals tot desplaçant-se a la via pública i prenent com a escenari el casc antic de Solsona. Les actuacions d’aquests dos programes seran totes gratuïtes.
Nous municipis s’integren al festival
“L’AIMS Festival creix en impacte territorial”, tal com ha afirmat Robert Brufau. En total durant tretze dies s’oferiran 25 actuacions en onze municipis catalans. En aquesta edició el festival incorpora Berga i Moià, al mateix temps que consolida el seu pas pels escenaris del Solsonès, Lleida, Mollerussa, Cardona, Igualada i el Bruc. Això fa que el certamen continuï sent “un projecte de descentralització i democratització cultural”, ha afegit el seu responsable executiu.
Tal com ha explicat Thiemann, el festival presenta diverses branques, amb actuacions en format clàssic a teatres, esglésies i sales de concerts; concerts al carrer per als solsonins i visitants, i recitals socials per a gent gran, persones amb discapacitat, amb malalties mentals i drogodependències i hospitals. El director artístic de l’AIMS ha posat de relleu la gran varietat de la programació d’enguany.
Entre les novetats d'aquesta edició també hi ha la incorporació al professorat de Michel Strauss, professor del Conservatori Superior Nacional de Música i Dansa de París i del Reial Conservatori de La Haia.
Creada i dirigida pel violoncel•lista Peter Thiemann, l’AIMS és coorganitzada per Sonos i l’Ajuntament de Solsona amb el patrocini i la col•laboració de diverses institucions i empreses del territori. Aquest és el projecte de més envergadura de l’any en el qual inverteix la regidoria de Cultura de la capital del Solsonès, després de la Festa Major. La inversió directa de l’Ajuntament és d’uns 30.000 euros, a la qual se suma l’aportació indirecta que representa la cessió d’equipaments.
Tant l’acalde com la regidora de Cultura han destacat la voluntat de garantir aquest projecte de ressò nacional i internacional, malgrat tots els esforços de contenció pressupostària que requereix el moment actual, “tant per promocionar la ciutat de portes en fora com per oferir a la ciutadania una oferta cultural de prestigi”. A més, any rere any el públic solsoní "gaudeix de la música".
“Solsona és una ciutat que viu la música i disposar del nivell i la qualitat artística de l’AIMS és tot un luxe que ens situa en el mapa”, ha expressat David Rodríguez en la presentació d’avui. L’alcalde també subratlla la sensibilitat social d’aquest certamen per argumentar l’aposta de la ciutat per continuar mantenint-lo. De fet, “amb els anys, l’AIMS s’ha convertit en un esdeveniment sense el qual la població de la comarcal no vol passar l’agost”, ha constatat Peter Thiemann. I és que “hi ha pocs projectes amb l’etiqueta de música clàssica que siguin tan populars”, ha reblat Robert Brufau.