«L'ajuntament perdrà 1 milió d’euros de subvencions per construir la Casa dels Gegants del Carnaval i l’alberg municipal»

Junts per Solsona assenyala el govern d’ERC per la mala gestió de l’Illa Cultural i demana responsabilitats a l’alcalde i a les regidores de Cultura i Obres

Publicat el 10 d’agost de 2021 a les 18:12
Els regidors de Junts per Solsona han denunciat la mala gestió del govern d’ERC en la construcció de l’Illa Cultural què havia de ser uns dels equipaments més importants per la ciutat dels últims anys. El projecte de l’Illa Cultural que ha d’incorporar la Casa dels Gegants de Carnaval i un alberg municipal als immobles de cal Manel i cal Metge Solé es veurà aturat per la pèrdua de les subvencions ja atorgades –de 746.202 euros d’un ajut europeu FEDER i de 373.101 euros de la Diputació de Lleida– fruit de la negligent gestió i tardana reacció que se n’ha fet des de l’alcaldia i les regidories de Cultura i Obres.

[blockquote]la mala gestió s’emportarà per davant les subvencions i la possibilitat de disposar d’aquest equipament en el present mandat[/blockquote]
La cronologia dels fets és la següent. Durant la legislatura passada l’Ajuntament va acabar de comprar cal Manel, va encarregar un pla d’usos dels immobles, seguidament va encarregar un avantprojecte i va formular la sol·licitud d’un ajut FEDER per a construir l’Illa Cultural. A la primavera de l’any 2019 el govern municipal d’ERC va saber oficialment que disposava de l’ajut FEDER més un ajut complementari de la Diputació que sumats passaven del milió d’euros. A partir d’aquí la mala gestió s’emportarà per davant les subvencions i la possibilitat de disposar d’aquest equipament en el present mandat.

El govern municipal d’ERC ja era coneixedor a l’any 2019 que a finals del mes d’octubre de 2022 s’havia d’haver executat un 70% del total de l’obra per poder beneficiar-se dels ajuts de més d’un milió d’euros. Tenia per davant tres anys per convertir l’avantprojecte inicial amb el projecte executiu final, treure a concurs l’obra i complir amb el termini especificat. Uns terminis coneguts per totes les administracions locals que han de vetllar per tal d’aprofitar els ajuts europeus. Doncs, el govern solsoní no ha estat capaç d’assolir-lo i ho acusem per la manca de dedicació, no ser prou diligents i no prendre bones decisions amb una obra que s’haurà escapat per uns quants anys. Els principals responsables evidentment en són l’alcalde, David Rodríguez, i les regidories de Cultura i Obres, Judit Gisbert i Rosó Barrera, respectivament, que no han actuat com calia.

[blockquote]del tot impensable poder complir el termini del 70% d’obra executada pel mes d’octubre de l’any que ve[/blockquote]

La situació a mitjans d’agost és que ara, després de dos anys, el govern ha presentat el projecte executiu final i han comunicat que es prenen un període de reflexió de dos mesos per veure la viabilitat d’una actuació que ja és impossible de realitzar i encara més si s’aturen. En primer lloc, la decisió del govern de redactar internament el projecte executiu ha provocat un retard en la resolució de llicències i altres assumptes i ha acabat per liquidar les opcions d’aprofitar les subvencions per la capacitat de la regidoria. S’estima que la licitació de l’obra es podria allargar uns tres o quatre mesos, com a mínim, entre la redacció de les bases i totes les fases del concurs. I les obres de rehabilitació de cal Manel i cal Metge Solé, com recull el projecte, s’espera que durin entre un any i mig o dos. La qual cosa fa del tot impensable poder complir el termini del 70% d’obra executada pel mes d’octubre de l’any que ve.

Per altra banda, el cost de les obres ha passat d’1,8 milions d’euros a 2,6 milions d’euros. Un increment que s’ha produït de l’avantprojecte al projecte final que no ha de servir d’excusa, atès que durant els dos anys llargs que han passat ja es podia intuir amb els treballs dels tècnics municipals i, si calia, actuar-hi al respecte. No podem permetre que l’excusa de l’increment del preu justifiqui la tardança en la gestió de l’assumpte i la posterior pèrdua de les subvencions.

En l’últim Ple municipal, el nostre portaveu Marc Barbens, va demanar en reiterades ocasions  la necessitat de fer autocrítica i un exercici de transparència en aquest tema per part del govern d’ERC. Rebutgem frontalment que després de tanta demora en la presentació del projecte final s’usi com a excusa de la seva mala gestió l’increment del preu. Al nostre parer, cal una anàlisi exhaustiva de l’actuació del govern per explicar com la ciutat perdrà aquestes ajudes de més d’un milió d’euros per fer l’Illa Cultural. Un cop fet aquest exercici és necessari prendre decisions al respecte perquè en qualsevol empresa o entitat llençar aquesta quantitat de diners tindria conseqüències gravíssimes.

[blockquote] Preocupa el cost de les obres però preocupa també la gestió i el manteniment que se’n farà després[/blockquote]

Paral·lelament, durant tot el temps que fa que es treballa amb la certesa que es disposa d’uns ajuts per finançar aquestes obres no s’ha posat solució a la pregunta de quin tipus de gestió tindrà tot aquest espai. Preocupa el cost de les obres però preocupa també la gestió i el manteniment que se’n farà després, sobretot de l’alberg. Creiem que ja s’hauria de saber –amb els anys que aquesta carpeta està sobre la taula– la forma de gestió de l’alberg per tal que aquest equipament tingui un bon ús amb el menor impacte possible per les arques municipals.

Per últim, el grup de Junts per Solsona vol agrair a totes les entitats, particulars i treballadors municipals que han participat a donar vida i contingut al projecte de la Casa dels Gegants del Carnaval i de l’alberg municipal. A tots ells esperem que se’ls informi degudament sobre com s’ha gestionat el tema.