
Els propers mesos Solsona renovarà el sistema de regulació de l’accés de vehicles al nucli antic amb pilones automàtiques que funcionaran mitjançant un control remot amb tarja de proximitat (TAC). Si no hi ha impediments tècnics, se n’instal·laran un total de set, als portals del Castell i del Pont, al passeig del Vall Calent per accedir a la plaça de Palau i als carrers dels Dominics, la Regata, Sant Miquel Petit i Sant Pau. L’horari de limitació es mantindrà igual, respectant l’obertura comercial. Dimecres al vespre l’Ajuntament va presentar el model de pilona i la proposta d’emplaçament a veïnat i comerços per recollir-ne aportacions i objeccions abans de desplegar el sistema.


Roda de premsa sobre el nou model de limitació de l’accés de vehicles Foto: Ramon Estany
L’alcalde, David Rodríguez; els regidors d’Urbanisme i Governació, Salvi Nofrarias i Isabel Roca van exposar a veïns i comerciants el nou sistema, que es vol implementar en aquests moments per aprofitar el finançament del Pla de barris. El pressupost és del voltant de 55.000 euros.
L’alcalde, David Rodríguez; els regidors d’Urbanisme i Governació, Salvi Nofrarias i Isabel Roca van exposar a veïns i comerciants el nou sistema, que es vol implementar en aquests moments per aprofitar el finançament del Pla de barris. El pressupost és del voltant de 55.000 euros.
Els objectius principals d’aquesta actuació, que ha de substituir les pilones manuals, són els de proporcionar als usuaris “un model més còmode” , que funciona sense haver de baixar del vehicle a través d’un control remot, apostar per elements estèticament més adients a l’entorn del nucli antic i més resistents als impactes –es preveu un estalvi en reparacions–, així com garantir un compliment més estricte dels horaris de limitació d’accés del trànsit rodat al centre històric, ja que es posarà fi a les “escletxes” a través dels quals alguns ciutadans se salten la normativa.
Igualment, amb aquest sistema el consistori vol potenciar el nucli antic com “un espai públic que convidi al passeig i l’estada” , mantenint la prioritat de circulació per als vianants, implantada el 2010. De totes maneres, les noves pilones garantiran l’accés de veïns i altres usuaris amb TAC sense cap restricció horària. Inicialment, tal com va remarcar ahir l’alcalde, “es mantindran les condicions de càrrega i descàrrega vigents i s’establirà la lliure circulació de vehicles en horari comercial per a les pilones de nova implantació” .
Més endavant, estacionament de temps limitat
Tot i que ara el debat se centra exclusivament en les noves pilones i les seves ubicacions, l’equip de govern solsoní ha avançat que en fases posteriors es farà un replantejament sobre els horaris d’accés de vehicles al barri i es concretaran “mesures d’implantació gradual” per evitar estacionaments indefinits i fomentar la rotació de vehicles dins el nucli antic i al seu entorn més immediat. “Si volem un nucli antic comercialment més dinàmic, no podem permetre que hi hagi vehicles estacionats tot el dia en aquells punts més estratègics” , sosté David Rodríguez.
Si bé la ubicació de les pilones ja està tècnicament estudiada i establerta, la instal·lació final està condicionada als possibles obstacles que presenti el subsòl. En alguns punts, com els carrers de la Regata i de Sant Pau, les presència de diverses infraestructures determinarà el tipus de pilona i el punt més idoni per col·locar-les. Així mateix, en la reunió amb veïns es van recollir algunes propostes que s’han d’estudiar, com per exemple la possibilitat de prescindir de la pilona del carrer dels Dominics.
L’Ajuntament encara no ha fixat una data de posada en marxa del nou sistema, perquè dependrà del temps que es tardi a fer l’obra civil i la instal·lació. Els veïns i altres usuaris hauran de recollir la tarja TAC a les oficines municipals a canvi d’un dipòsit, que en la reunió amb els veins es va confirmar que seria d'uns 56 euros, de la mateixa manera com funciona actualment per disposar d’una clau.
Amb aquesta mesura d’ordenació de l’accés de vehicles al nucli antic es reobre el llarg debat sobre les limitacions del trànsit a la part vella de la ciutat. L’alcalde va deixar clar que “per tal de facilitar el màxim consens i tractar les qüestions de manera endreçada, volem discernir els debats i ara només plantegem el model i la ubicació de les pilones” . Més endavant, es parlarà de l’horari de limitació, un tema que “ha d’anar acompanyat de mesures per fomentar la disponibilitat de places d’estacionament” .
Tot i l’oposició expressada per alguns assistents a la reunió del dimecres, Rodríguez argumenta que “no hi ha cap ciutat petita o mitjana amb un nucli antic dinàmic que no estableixi algun tipus de restricció o ordenació en l’accés de vehicles” . L’alcalde recorda que “l’Ajuntament té l’obligació i la responsabilitat d’elaborar normes que facilitin la convivència amb una visió de conjunt i no des d’una perspectiva particular” .
Solsona dirà adéu a les pilones manuals Foto: Ramon Estany