
L'Onze de Setembre del 2013, a les 17.14, Catalunya s'unia de sud a nord en la Via Catalana. Poc més de mig any més tard, l'1 d'abril, també al punt horari de les 17.14, finalment s'ha pogut fer pública la Gigafoto de la Via Catalana, la immensa imatge que recull tots i cadascun dels protagonistes d'aquella jornada històrica.
La presidenta de l'Assemblea Nacional Catalana (ANC), Carme Forcadell, ha aprofitat la presentació de la gigafoto per reconèixer que, precisament, 'quant sortirà la gigafoto?' és la pregunta que més ha hagut de contestat durant els darrers mesos. Així mateix, ha recordat que l'ANC “és un moviment totalment pacífic que convoca actes oberts a tota la societat, sempre de manera democràtica i pacífica”.
Galdric Peñarroja, responsable de la Via Catalana, ha recordat que hi van participar 800 fotògrafs i 800 ajudants per fer possible la gran imatge, però també 30.000 voluntaris “i també els participants que van fer possible completar la cadena”. La Gigafoto ha estat “el projecte d'un any, mig any de preparació, 45 minuts de fer fotografies i mig any més per processar-les”
“La part de postproducció no teníem clar fins a quin punt podia ser difícil”, ha confessat Peñarroja. “No s'ha fet mai res així”, ha afegit, tot insistint en les dificultats tècniques de processar totes les imatges, fetes amb equips diferents i en moviment.
Nuno Gracias, responsable de Vicorob -l'empresa que ha desenvolupat el software- ha explicat que per processar tota la Gigafoto ha calgut “una feina de més de cinc mesos”, igualant primer els fons i després comparant “cares i cossos”, per poder completar la imatge.
La Gigafoto està constituïda per 107.038 fotografies, amb una mitjana de 140 imatges per tram. Tot i això, no s'ha comptabilitzat el nombre total de persones participants, ja que "la gigafoto només mostra la gent de la primera fila", i en tot cas, caldria fer un recompte manual, cosa que l'ANC no ha fet. El conjunt del visualitzador de la gigafoto pesa 295 GB, en més de 4 milions de fitxers.