Com entenem la Formació Professional a l’Escola Arrels ?

Publicat el 26 d’octubre de 2018 a les 23:06
Actualitzat el 26 d’octubre de 2018 a les 23:22
Segons la visió de la nostra escola, la formació professional consisteix, ras i curt, en aprendre una professió. No es tracta de plans d'estudi generalistes, sinó d’aprendre a exercir una feina en un entorn laboral de la manera més real possible. A més, estem parlant d’estudis postobligatoris, així que ningú no està obligat a cursar-los. Tampoc no és massa tard ni és massa d’hora per ser-hi: sovint hi ha a la mateixa classe alumnes d’uns 16 anys i d’altres de 30. Sempre s’és a temps d’aprendre una professió.
Amb aquest objectiu en ment, treballem dues vessants importants: d'una banda, el currículum i els coneixements relacionats amb la professió (un comptable ha de saber comptabilitat, un comercial màrqueting, etc.). En el món anglosaxó d'això n'anomenen les "hard-skills". D'altra banda, cal entrenar també tot el que té a veure amb el món laboral: el saber comunicar, saber treballar en equip, ser innovador, treballar amb cert grau d'autonomia, etc. A l'Escola Arrels en diem "competències professionals" i les entrenem i avaluem. Això també té un nom en el món anglosaxó: les "soft-skills".

Un altre punt: considerem que la millor manera d'aprendre una professió és exercint-la (el "learning by doing"), així doncs intentem minimitzar sempre que sigui possible la simple memorització de continguts. Cal treballar en projectes tan reals com sigui possible. Un exemple: en el cicle de Sistemes microinformàtics i xarxes es realitzen una bona pila d'exàmens amb apunts, connexió a Internet, etc. Es tracta de resoldre problemes de manera ben similar a com es realitzaria en un entorn professional.
Intentem crear un clima de treball similar a com es treballaria en una empresa: a l'Escola hi anem a treballar tots plegats, tant alumnat com professorat, en un entorn agradable i amable, però rigorós i seriós. S’intenta minimitzar els famosos "deures" (excepte a principis de primer curs o en casos en què l'alumne els requereixi): després d'haver estat a classe 6 o 7 hores, cal descansar, fer esport, atendre les possibles càrregues familiars, col·laborar en associacions, etc. No volem alumnes que a l’escola no facin res i s’emportin tota la feina a casa.

Per a aconseguir exercir aquesta pràctica de "projectes reals", intentem col·laborar amb les entitats i empreses del territori, des de lligant projectes conjunts amb empreses concretes fins a la "Formació en centres de treball". El cicle d’Activitats comercials és un gran exemple d’aquest tipus de col·laboracions i és que ha signat un munt de convenis amb petits establiments, la unió de botiguers, etc.
Un altre punt que defineix els nostres plans d'estudi són les visites tècniques que realitzem al llarg del curs: visitem tant empreses ubicades en el nostre territori com d'altres més llunyanes (normalment a l'àrea metropolitana) que no trobem en el nostre entorn més proper. Es realitzen, almenys, tres sortides per a cada curs i pla d'estudis.
Un altre punt imprescindible: l'aprenentatge de l'anglès. Apostem per aprendre un anglès menys normatiu, però més efectiu. No cal alumnat amb un excel·lent nivell d'anglès escrit, sinó que el sàpiguen parlar. Els empresaris ens comenten que requereixen gent que no els faci por agafar un avió, plantar-se a qualsevol lloc del món, interactuar en llengua anglesa sense vergonyes i tornar a casa. La majoria d'empreses que van endavant internacionalitzen els seus productes o serveis, així que cal gent que tingui mires globals.
Un altre assumpte que promovem: la participació en concursos i competicions. Existeixen arreu un munt d’oportunitats per posar-nos a prova. No es tracta d'anar a guanyar, es tracta de conèixer alumnat d'altres centres, d'altres contextos, etc. Sortir de la zona habitual de confort és créixer i competir de manera sana és una excel·lent oportunitat per a aprendre.
Actualment, a l'Escola Arrels impartim un cicle de gran superior d’Administració i finances i quatre cicles formatius de grau mitjà d'Activitats Comercials, Conducció d'Activitats físicoesportives en el medi natural, Manteniment electromecànic i processos industrials i Sistemes microinformàtics i xarxes.