El Consell Comarcal del Solsonès va aprovar en la passada Comisió de Govern celebrada el 31 de maig, el Pla d’Actuació Comarcal en Matèria de Serveis Socials (PALMSS) redactat pels Servei Socials Bàsics dels Consell Comarcal del Solsonès és un instrument de planificació estratègica previst a la Llei 12/2007, d’11 d’octubre de serveis socials.
El PALMS és un instrument de planificació i avaluació i totes les àrees bàsiques de Catalunya l’han d’elaborar per al període 2011-2014. El PALMSS del Solsonès s'ha elaborat tenint en compte el model proposat pel Departament de Benestar Social i Família de la Generalitat de Catalunya que es basa en el Pla Estratègic de Serveis de Serveis Socials de Catalunya i el Pla de Qualitat.
El PALMSS s’estructura en 5 eixos que es concretes en 11 línees d’actuació. De cada línea d’actuació hi ha uns indicadors claus a complir i s’avalua la situació actual en punts forts i en aspectes a millorar. A partir d’aquesta avaluació es marquen els objectius i les accions necessitaries per aconseguir-los.
Eix 1. El dret de les persones als serveis socials. Inclou objectius i accions relacionades amb el desenvolupament normatiu dels drets, la comunicació entre les persones i les organitzacions del Sistema, la participació i l'ètica.
Þ Línea 1.2. Accessibilitat als serveis socials
Þ Línea 1.1. Participació
Eix 2. L'oferta de prestacions de qualitat. Aquesta línia ha de reflectir el compromís de l’organització amb la ciutadania, donant resposta a les necessitats socials mitjançant la cartera de prestacions dels serveis socials bàsics que es desenvolupen a l’Àrea Bàsica de Serveis Socials. La prestació central dels serveis socials bàsics és la intervenció professional que inclou les funcions de diagnòstic, tractament social i prescripció de prestacions (tant dels propis serveis bàsics com dels especialitzats). Les línees d’actuació son:
Þ La cartera de prestacions de serveis socials
Þ El sistema de qualitat
Eix 3. La vertebració del sistema i el treball en xarxa. Aquest eix és el nucli del Pla perquè busca la consolidació i estructuració del sistema públic. Inclou l'organització interna i la relació amb els altres sistemes, els models dels serveis socials bàsics i els especialitzats, el paper de les entitats associatives i, finalment, un element clau: el model de finançament. Les àrees d’actuació son:
Þ Organització de l’Àrea Bàsica de Serveis Socials
Þ El treball en xarxa
Þ El finançament i la contractació administrativa
Eix 4. Les persones que treballen en el sistema: motor i punt de partida del Sistema. En aquest eix s'aborden aspectes clau com la formalització de les funcions del personal, les dotacions, la formació, el suport i la protecció dels professionals.
Þ Desenvolupament professional
Þ La seguretat del personal
Eix 5. Planificació i avaluació basades en el coneixement. Contempla elements instrumentals clau per al desenvolupament del Sistema: el sistema d'informació social, la planificació de tots els nivells del sistema, l'avaluació i la millora del coneixement mitjançant la investigació i la innovació.
Þ Millora continua
Þ La gestió del coneixement
Finalment es PALMSS estableix que en caràcter anual es realitzi un benchmarking global dels serveis socials bàsics del qual se’n farà la publicitat oportuna.