
El Patronat de Turisme de la Diputació ha aportat 10.000 € al projecte “Territori de Masies” que dinamitza i coordina l’Associació l’Arada, i que és impulsat des de la població i entitats interessades a dinamitzar el turisme al sud del Solsonès en una iniciativa pionera que obra camins per al futur ús de les noves TIC en la informació turística i la interpretació del patrimoni.
El vicepresident del Patronat de Turisme, Gerard Sabarich, ha presidit aquesta tarda la presentació de les diferents actuacions que han culminat la primera fase del projecte “Territori de Masies: turisme i cultura al sud del Solsonès” . L'acte, que ha tingut lloc a la sala d’actes de la Diputació de Lleida, ha anat a cura de Mariona Martín, regidora de Pinell de Solsonès, en representació de l’Agrupació Voluntària de Municipis del Sud del Solsonès; Marina Vilaseca, coordinadora del projecte ACTUA i membre de l’Arada, Creativitat Social, i Jordi Padró, membre de la consultora STOA, que ha fet la introducció del concepte interpretatiu a partir dels eixos temàtics de la Catalunya Vella, el barroc rural i el carlisme. L’economista Ramon Morell ha pronunciat la ponència marc amb el títol “El desenvolupament rural local: una nova manera d’anàlisi i cohesió territorial” .
“Territori de Masies” neix amb la pretensió de dinamitzar i promocionar el territori i la cultura del sud del Solsonès a partir del treball en xarxa entre entitats culturals, iniciatives de turisme, d’hostaleria, agricultors/ramaders de productes locals i/o de qualitat i totes les persones interessades.
L’objectiu del projecte és la consolidació del sector turístic a la zona meridional del Solsonès, en un context adaptat al turisme familiar i cultural de proximitat. Amb aquesta ordenació es pretén consolidar una identitat i una marca comuna per a tot el territori, coherent amb la del Solsonès i la Catalunya Central a partir del desenvolupament del recurs del carlisme, el barroc rural i de la Catalunya Vella (relacionada amb la ruta nacional del Pirineu Comtal). En una segona fase i de manera secundària es desenvoluparan altres recursos tangibles i intangibles del territori.
La primera fase del projecte “Territori de Masies” que s’ha presentat avui a la Diputació de Lleida ha culminat amb les actuacions següents:
1.- L’ordenació i la difusió del web “Territori de Masies” com a centre de recursos turístics i culturals del sud del Solsonès.
2.- La instal·lació de plafons interpretatius del sud del Solsonès a partir de la Catalunya Vella, el barroc i el carlisme, incorporant-hi les noves tecnologies de la informació i de la comunicació i en especial el codi QR (Quick Response Barcode) per vincular els plafons al web i dotar els continguts temàtics del dinamisme i la flexibilitat necessaris.
3.- La creació d’una xarxa d’uns 40 establiments i empreses adherits al projecte “Territori de Masies”.
El vicepresident del Patronat de Turisme, Gerard Sabarich, ha lloat el model amb què s’ha creat aquest producte turístic basat en metodologies participatives i de treball en xarxa a partir de les necessitats i les propostes de la població, i a les quals posteriorment s’hi han sumat les administracions, les entitats i les empreses. En aquest mateix sentit ha volgut subratllat la importància que ha tingut per a l’èxit del projecte el treball que han estat fent de manera conjunta tot el sector públic i privat vinculat amb aquesta iniciativa.
Sabarich ha assenyalat que “Territori de Masies s’emmarca dins dels paràmetres de turisme de sostenibilitat, vinculat amb el turisme cultural i amb el turisme identitari per mostrar-se original i diferent” i ha afegit que “cal saber transmetre aquells valors, aquelles singularitats i aquells atractius turístics que nomes són aquí i que no es poden trobar enlloc més” .
El Patronat de Turisme ha participat en el projecte “Territori de Masies” amb una subvenció de 10.000 €. A partir d’ara, segons ha dit Gerard Sabarich, es continuarà donant suport i col·laborant en la seva promoció per mitjà dels diferents mecanismes de què disposa el mateix Patronat de Turisme, entre els quals destaca tot allò que fa referència a les noves tecnologies.
El projecte “Territori de Masies” va néixer impulsat des de la societat civil, amb un procés participatiu i de treball en xarxa anomenat ACTUA i coordinat per l’Associació l’Arada que es va iniciar l’any 2007 i en el qual estan involucrades les associacions culturals de la zona, l’associació Turisme Rural del Solsonès, diferents entitats professionals, associacions de propietaris forestals i els ajuntaments de Pinós, la Molsosa, Pinell del Solsonès, Riner, Clariana de Cardener i Llobera. Des del gener del 2009, entitats i empreses interessades es reuneixen en convocatòries obertes per concretar objectius i mobilitzar-ne els recursos necessaris. En l’actualitat el grup de treball és format per unes 60 persones que pertanyen a més de 30 entitats i ens locals i prop de 40 empreses relacionades amb el turisme o el producte local.
Un cop acabada la presentació institucional ha tingut lloc una degustació de productes locals de “Territori de Masies” .