Torna el xarampió

Publicat el 11 d’octubre de 2011 a les 20:42
Un nen amb xarampió.

Catalunya ha patit en els darrers mesos un brot de xarampió que va aparèixer durant l'últim trimestre de l'any passat. En aquest sentit, segons ha explicat l'Agència de Salut Pública de Barcelona, des de principis de novembre a l'àrea de Barcelona van començar a aparèixer casos amb una incidència molt superior a l'habitual. La majoria de casos, alguns importats de França, s'han donat en nens autòctons que no estaven vacunats. El brot ha arribat al punt que a finals del juliol passat es van notificar a la ciutat 137 casos, 281 a tot Catalunya. Amb tot, segons ha afirmat l'Agència de Salut Pública, el brot ja es troba en la fase final, tot i que no es pot donar per tancat.

El xarampió és una malaltia altament contagiosa que pot ser potencialment greu però que ja disposa d'una vacuna molt segura i eficaç mitjançant la qual el 98% dels que la reben es protegeixen de la malaltia per tota la vida. D'ençà de l'any 2010 però, s'han multiplicat el nombre de casos. En aquest sentit a tot Europa se'n van notificar més de 30.000, un augment de cinc vegades comparat amb la mitjana anual dels casos notificats en els cinc anys anteriors.

A l'Estat, fins a mitjans de juny del 2011 s'han notificat 1.292 casos, la majoria a Andalusia, Catalunya i Madrid. Segons ha precisat a l'ACN l'Agència de Salut Pública, el xarampió apareix en nens molt petits que encara no han estat vacunats i en persones majors de 30 anys que no han estat immunitzades.

L'any 2006 la Generalitat ja va detectar l'augment i va fer un avís per augmentar la prevenció i des del Centre de control de Malalties Europeu va demanar que es vigilés. Amb tot, al Principat, des de la segona setmana de novembre fins a mitjans de juliol s'han confirmat 281 casos de xarampió, 254 d'ells en persones no vacunades, 16 vacunades amb una dos i 11 vacunades amb dues dosi. La meitat dels casos s'han donat en persones majors de 25 anys.

Brot a Barcelona

A Barcelona el brot va aparèixer l'últim trimestre de l'any passat, sobretot al Vallès Occidental, fins al punt que el juliol passat es van detectar 174 casos de xarampió, 137 confirmats amb proves microbiològiques. Això tot i que la incidència de la malaltia a Barcelona és molt baixa, amb una mitjana de menys de cinc casos anyals. Malgrat tot, entre l'octubre del 2006 i el maig del 2007 ja es van notificar 348 casos de xarampió en residents de la capital. La majoria d'afectats van ser nens que encara no estaven en edat de ser vacunats i en aquest sentit la mitjana d'edat va ser de 15 mesos.

Dels 137 casos, un 45% declara no haver-se vacunat i un 30% no coneix el seu estat pel que fa a la vacuna triple vírica. Per contra, un 7,3% diu haver estat ben vacunat amb dues dosis i el 16,8% refereix haver rebut una dosi de vacuna. La mitjana d'edat dels afectats va ser de 26 anys, amb un màxim de 51 i un mínim de sis mesos.

L'Agència de Salut Pública ha assegurat però que si bé no es pot donar per tancat, el brot es troba en la fase final i en caiguda de nombre de notificacions, de manera que la malaltia ja està remetent tot i que durant mesos continuats ha estat alt. Així, esperen que en els propers mesos la situació es normalitzi i torni a donar-se una incidència de gairebé zero durant la major part dels mesos de l'any. Tot amb tot, no es pot descartar un altre rebrot de l'augment de la incidència.

Segons l'òrgan, el brot de Barcelona es deu al fet que cada vegada són més nombrosos els grups de persones que no volen administrar la vacuna als seus fills i per tant resten vulnerables a la infecció i es converteixen en transmissors. A l'altra banda hi ha el grup de majors de 30 anys que van néixer abans de la introducció de la vacuna.