L'Agenda 2030 i l'àmbit de l'ocupació, prioritats en el Consell d'Alcaldies del Vallès Oriental

De cara al 2025 s’ha plantejat com a reptes incrementar l’ús de l’Oficina per part dels ajuntaments de la comarca

Foto de família del Consell d'Alcaldies, a la porta de la Tèxtil Rase de Cardedeu.
Foto de família del Consell d'Alcaldies, a la porta de la Tèxtil Rase de Cardedeu. | Consell Comarcal del Vallès Oriental
Redacció
14 de novembre de 2024, 15:29

Els alcaldes i alcaldesses del Vallès Oriental s’han reunit aquest dimecres en el Consell d'Alcaldies ordinari del mes de novembre a la Fàbrica de Cultura Tèxtil Rase de Cardedeu. Els temes tractats, entre d’altres, han estat l’aplicació de l’Agenda 2030 i les directrius del SOC sobre la concertació territorial. L'explicació de les principals dades d'impacte 2024 i els reptes 2025 de l'Oficina comarcal Agenda 2030 ha estat el principal tema tractat.  

A la trobada, s'han donat a conèixer les principals dades de l'activitat de l'Oficina el 2024, on destaca que 31 ajuntaments de la comarca (el 79%) ja han utilitzat els seus serveis, que han consistit bàsicament en formacions a personal tècnic en diverses temàtiques, com la contractació pública, Cultura o Comunicació, entre d’altres, la participació en taules rodones o les jornades Aliances estratègiques amb les entitats, El paper de les empreses en el desenvolupament sostenible o la Importància de la sostenibilitat per al comerç i el Mapa de bones pràctiques de municipis petits, on tots els municipis de menys de 5.000 habitants tenen una bona pràctica visibilitzada al mapa

A més, un total de 17 ajuntaments han rebut assessorament individualitzat, bàsicament en accions com l’alineament del PAM i la formació d'equips polítics i tècnics en desenvolupament sostenible i Agenda 2030. I 10 ajuntaments han participat en les trobades municipals, un espai de trobada d’ens locals que permet l’intercanvi d'experiències, metodologies i bones pràctiques que s'han aplicat als municipis per a la localització dels ODS.

S’ha informat que els ajuntaments també es poden beneficiar del servei d'Impuls de Projectes Singulars, projectes innovadors que pretenguin donar resposta als reptes que marca l'Agenda 2030 a través dels ODS.

Entre les accions destacades de l’any ha estat l’alineament del Programa d’Actuació Comarcal 2023-2027 amb els 17 Objectius de Desenvolupament Sostenible -primera vegada que el CCVOR alinea la seva planificació estratègica amb l'Agenda 2030- i la incorporació del Consell Comarcal, des del 20 d’octubre de 2023, a l’Aliança Catalunya 2030, on ha adquirit el compromís d’articular una estratègia d’implementació de l’Agenda 2030 al propi Consell Comarcal i potenciar l’Oficina Agenda 2030 com a servei per a integrar la sostenibilitat als ajuntaments.

Altres actuacions de l’Oficina ha estat l’acompanyament a empreses proveïdores del Consell Comarcal en la incorporació de la sostenibilitat i l’Agenda 2030 a les seves organitzacions i s’ha informat d’una propera jornada destinada a les Pimes de cara a les licitacions públiques.

De cara al 2025 s’ha plantejat com a reptes incrementar l’ús de l’Oficina per part dels ajuntaments de la comarca, i l’elaboració de la segona edició de l’Informe de la contribució del Vallès Oriental a l’Agenda 2030 (el primer es va presentar ara fa un any).

El president del Consell Comarcal i alcalde de Canovelles, Emilio Cordero, valorava la feina de l’Oficina: “tot i que a vegades pot sonar una mica abstracte el concepte Agenda 2030, amb el suport d’aquesta Oficina molts ajuntaments estem alineant la nostra acció de govern amb els objectius agenda 2030 en diversos àmbits com, per exemple, la contractació pública” i afegia que “hem cregut des del principi en tirar endavant aquesta oficina i la feina que estan desenvolupant és la que esperàvem”.

Concertació territorial

En la trobada també s’ha explicat els trets bàsics de l’ORDRE EMT 69/2024 de 26 de març del Servei d’Ocupació de Catalunya que regula el procediment de reconeixement, renovació, modificació i funcionament de les Estratègies Territorials (ET) , en relació amb la planificació i la implementació de les polítiques actives d’ocupació (PAO) a Catalunya.

Aquesta es basa en la figura de la concertació territorial (CT) entesa com el procés per a l’impuls i diàleg per facilitar l’encaix, la coordinació i la integració de les polítiques actives d’ocupació amb l’objectiu de respondre de manera eficaç i eficient a les necessitats de les persones i empreses usuàries de cada territori. Aquest canvi de model es basa en els principis de governança, lideratge, flexibilitat  i territorialitat, on les entitats de cada territori concertaran i lideraran les estratègies ocupacionals respectives que hauran de ser validades pel SOC. 

En aquest sentit, recentment s’ha creat el subconsell territorial d’Ocupació del Vallès, del qual en forma part el Consell Comarcal, un òrgan d’assessorament integrat per una cinquantena d’entitats dels dos vallesos i altres departaments de la Generalitat. S’ha informat als alcaldes i alcaldesses que, pel que fa al Vallès Oriental, des de la Taula Vallès Oriental Avança s’han iniciat els treballs del nou Pla estratègic de desenvolupament econòmic i ocupació.

En el transcurs del Consell d’Alcaldies també s’ha informat de la modificació del reglament de la Bústia ètica i l’estat actual i les novetats del programa Treball i Formació.

Arxivat a