Bons resultats de la regulació de tardor al punt d'acollida del Parc Natural del Montseny a Fogars de Montclús

Més de 2.000 persones han utilitzat el servei de Bus Parc en aquest àmbit i un miler han fet les activitats

Cua de vehicles accedint al Punt d'Informació del Parc Natural del Montseny a Fogars de Montclús.
Cua de vehicles accedint al Punt d'Informació del Parc Natural del Montseny a Fogars de Montclús. | Mar Martí / ACN

El Parc Natural i Reserva de la Biosfera del Montseny es mostra satisfet del resultat del segon any de regulació de l’accés a Santa Fe del Montseny i Fontmartina que s’ha portat a terme amb el punt d'acollida al visitant al Centre d'Informació de Fogars de Montclús els caps de setmana i festius entre el 12 d'octubre i el 8 de desembre. En total s'hi ha aparcat 686 vehicles, mentre que el 2023 en van ser 466. I més de mil persones han participat a les activitats que s’hi ha organtizat. La mesura coincideix amb un dels moments de més visitants al Parc Natural, la tardor, en què s’incrementen les expedicions i els serveis del Bus Parc, que durant aquestes dates han fet servir 2.030 persones.

Pel que fa als vehicles aparcats a l’aparcament gratuït, l’hora de màxima afluència va ser la una del migdia, quan es van aparcar un màxim de 130 vehicles en un dia. El total de 19 dies en els que ha durat l’aplicació del dispositiu, en l’hora de màxima afluència hi ha aparcat un total de 686 vehicles (l'any passat van ser-ne 466).

Pel que fa al Bus Parc s'ha mantingut bastant semblant a les dades de l’any passat. En total han fet servir les línies de Sant Celoni amb Santa Fe de Montseny (573) i Fontmartina (572, operativa només a la tardor), els mesos d’octubre i novembre un total de  2.031 persones, quan l’any passat en van ser 2.238. La disminució pot ser deguda a que aquest any hi ha hagut tres dies amb pluja i mal temps que han fet que es desplacessin menys persones.

“Estem molt satisfets del funcionament d’aquest any, tant per la gran tasca col·lectiva que fa el personal del Parc Natural, especialment el que està sobre el terreny i els informadors de reforç com pel desenvolupament de les activitats. Informadors guardes i colla de manteniment ha treballat d’acord amb el pla de regulació establert i gestionat pels tècnics d’ús públic del Parc”, explica Xavier Navalón, director del Parc Natural del Montseny.

Control dels aparcaments

Des del Parc Natural es treballa de forma coordinada amb el Servei Català de Trànsit de manera que, quan el personal del parc informava que els aparcaments estaven plens, es comunicava al Centre d’Informació Viària de Catalunya (CIVICAT), on es prenen les mesures per informar i gestionar els punts de conflicte, entre elles l'avís als plafons lluminosos situats a les carreteres d'accés principals i properes. 

El dispositiu ha comptat amb la presència dels Mossos d'Esquadra especialment en dos dels punts més delicats, ja que un cop els aparcaments de Santa Fe i Fontmartina estan plens alguns vehicles aparquen al voral de la carretera o a les entrades de camins particulars. Els guardes forestals han anat fent propostes de denúncies en les pistes forestals, i els Mossos d’Esquadra han intervingut en les carreteres principals d'accés a aquests dos punts.

Les infraccions són principalment de vehicles privats mal estacionats tant en pistes com en la pròpia carretera. Els conductors d’aquests vehicles que no van fer cas a les recomanacions donades pel Parc a través dels mitjans de comunicació, xarxes socials i també a través dels informadors i guardes del Parc, han estat, en la seva gran majoria, sancionats i s’han tramitat les corresponents denúncies.

Col·laboració de les empreses de turisme sostenible

Al punt d'acollida s’han fet algunes millores gràcies a l’experiència de l’any passat. Un altre cop i gràcies a la col·laboració de Turisme Montseny s'han fet 36 activitats, de quatre empreses acreditades amb la Carta Europea de Turisme Sostenible (CETS). Cada dia es programaven dos activitats un circuit d'habilitats amb bicicleta a càrrec de Rutatur i una altra activitat d'educació ambiental relacionada amb els bolets, el tritó del Montseny o amb els ocells a càrrec d'Aprèn Serveis Ambientals, ADEMC i Viladrau Educació respectivament. Hi ha participat 1.078 persones, més que l’any passat (700), tot i que s’han fet menys activitats però s’han ajustat a les necessitats dels visitants.