Daniel Guinart, tècnic de conservació del Parc Natural del Montseny, i Israel Estopà, tècnic del Servei de Projectes de la Direcció General de Polítiques Ambientals i Medi Natural de la Generalitat de Catalunya, van parlar de la "Conflictivitat amb infraestructures viàries en espais naturals protegits. Actuacions singulars de mitigació d'impacte ambiental" en el curs de formació "Humanització i naturalització de carreteres", en el marc del Pla general de formació de la Diputació de València, el divendres 19 d’abril, davant tècnics de Carreteres.
L'objectiu de la formació de la Diputació de València és donar un nou enfocament en la gestió de les carreteres per crear entorns més segurs, acollidors i respectuosos amb l'entorn, conèixer la nova realitat de les carreteres amb la incorporació de nous usuaris, com són ciclistes i vianants, i acomplir les expectatives de la ciutadania pel que fa al paisatge i el medi ambient en les carreteres de la Diputació de València de manera eficient amb els recursos i facilitant la seguretat de la conducció.
La presentació de Guinart i Estopà es va centrar especialment en explicar la problemàtica de l'atropellament d'amfibis a la carretera de Santa Fe de Montseny i en el projecte que està previst executar per tal de reduir la mortalitat d'espècies protegides, com ara la salamandra (un 88 % del total), el gripau comú, la granota roja, la reineta, la serp llisa i la sargantana ibèrica, que travessen la carretera en els seus desplaçament entre la feixada i la riera de Santa Fe i els seus mulladius. Aquests atropellaments es produeixen, sobretot, després de les pluges de primavera i tardor, quan coincideixen la major freqüentació de visitants a Santa Fe, amb les èpoques de major mobilitat dels amfibis.
Com a solució a aquesta problemàtica, van presentar com a mesura de mitigació diversos passos de fauna específics, amb tancaments perimetrals per conduir els amfibis cap als passos adaptats per sota de la carretera aprofitant els desguassos d'aigua actuals o construint-ne de nous. Aquesta obra només es pot fer de juny a setembre o de desembre a març, amb la finalitat d'evitar el moment de màxima vulnerabilitat dels amfibis i reduir l'impacte ambiental de les obres que caldrà que s'executin.
Com a exemples de mesures de mitigació de l'impacte sobre amfibis, van explicar també la recuperació de la connectivitat ecològica en la xarxa viària del Montseny en el marc del projecte Life Tritó del Montseny, també al Parc Natural i Reserva de la Biosfera del Montseny, i la millora de la connectivitat dels estanys de la Cardonera i d'en Pous, a Sant Climent Sescebes (Girona).