08
de novembre
de
2023, 18:45
Actualitzat:
18:48h
"Estem d'acord en fer un homenatge al tren, però no comprem que sigui a qualsevol preu". Aquesta és la conclusió a la qual ha arribat l'equip de govern de l'Ajuntament de Guardiola de Berguedà a mesura que ha anat desfent l'entrellat del projecte de recuperació d'una locomotora Alstom 705 al poble a través d'un conveni de cessió rubricat a principis d'any pel president de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), Toni Segarra, i l'aleshores alcalde del municipi, Josep Lara. Tal com ha explicat l'actual batlle de Guardiola, Ferran Sayes, a Nació Berguedà, el projecte es troba aturat des d'abans de la seva entrada al consistori i, en aquests moments, "no pot tirar ni endavant ni endarrere". I és que, segons explica, l'import que suposa fer realitat els treballs implica "una quantitat de diners brutal".
Segons detalla l'alcalde de Guardiola, la informació que els van traslladar com a oposició i que tenien al moment d'entrar a l'alcaldia "és la mateixa que tenia tothom", revelant que "la realitat és molt diferent". "El titular que la màquina torna a casa està molt bé, però el que ens hem trobat és una locomotora a mig restaurar, a la qual ja s'hi ha destinat una inversió important de diners, i encara en falten més", exposa Sayes, que afegeix que, a més, l'Ajuntament també ha de fer front al fet que "la locomotora està en uns terrenys que, pel que sigui, sembla que fa nosa", i això implica que "s'ha de pagar un lloguer, que ens volen apujar de preu, per tenir-la". A part, també hi ha pendent condicionar l'exterior de l'edifici de l'Antiga Estació de Tren, on estava previst que se situés la locomotora, instal·lant una coberta per evitar que l'aparell es deteriori.
En aquest sentit, Sayes fa referència a uns imports de restauració molt elevat: "Estem parlant de quantitats de diners brutals, tenint en compte els altres fronts que tenim oberts", asseverant que, a hores d'ara, ja s'hi han destinat uns 40.000 euros i encara hi ha feina per fer. "Potser hi haurà qui ho trobarà normal, però nosaltres no", puntualitza. Cal posar en relleu que, en el marc de la presentació del conveni, es va fer referència a un pressupost de rehabilitació "d'entre 10.000 i 12.000 euros" i un termini de finalització dels treballs el passat mes de març.
D'altra banda, l'alcalde també assevera que "cada cop que parlo amb Ferrocarrils surten coses noves que no sabíem", com per exemple, que la locomotora ja estava llesta per a la seva cessió fa dos anys: "El 2021, aquesta màquina ja estava disponible per anar-la a buscar, però no s'hi van anar. I no sé per què, com tampoc sé per què la restauració iniciada a principis d'any no va continuar i es va aturar, cosa que Ferrocarrils també desconeix. Potser és per una qüestió de pressupost i perquè van veure l'inconvenient pressupostari que nosaltres veiem ara", detalla. Tot plegat, aquesta situació entre l'espasa i la paret respecte d'aquesta iniciativa suposa que "per a nosaltres, ara mateix, la locomotora és un problema", lamenta l'alcalde.
Sigui com sigui, des de l'Ajuntament posen de manifest que no han renunciat a la locomotora, i per aquest motiu, han consultat "diferents persones vinculades als ferrocarrils i empreses que treballen amb aquestes màquines perquè ens assessorin". "L'objectiu actual és gestionar això de la millor manera possible, mirant de revisar el pressupost per saber si és el que més ens convé i mirant de reduir per alguna banda", insisteix Sayes, que referma que "la màquina és allà i és nostra, així que tard o d'hora haurà d'anar a parar a Guardiola".
En aquest sentit, el batlle es mostra comprensiu amb els veïns i veïnes del municipi "més sensibles i sentimentalment lligades al tren", als quals ja ha traslladat la problemàtica actual respecte de la restauració de la locomotora. "No és que no ens interessi, és que ara mateix, no pot tirar ni endavant ni endarrere, i és un problema", reitera. De fet, Sayes entén i comparteix la voluntat de rendir homenatge a aquesta part de la història ineludible del municipi, però precisa que no tot s'hi val: "Entenc que hi ha un vincle i estem d'acord en fer un homenatge al tren, però no comprem que sigui a qualsevol preu", emfatitzant que "l'homenatge al tren es podria haver fet de moltes maneres, però penso que aquesta ha estat la pitjor de totes", tenint en compte el volum de la inversió.
D'aquesta manera, l'alcalde ha avançat que la manera que l'actual equip de govern té sobre la taula per posar en valor aquesta part de la història del poble és habilitant l'edifici de l'Antiga Estació de Tren. "Volem que s'utilitzi com a equipament, perquè probablement és dels millors que tenim al poble i ara mateix està en desús", ha explicat Sayes, que ha confirmat que aquesta acció serà "la més prioritària i immediata d'assolir". Més enllà d'aquesta recuperació pràctica de l'espai, a mitjà-llarg termini, l'Ajuntament té previst traslladar-hi l'oficina de turisme.
Per la seva banda, des de FGC han confirmat a aquest mitjà que "en virtut de l'acord de cessió signat el mes de gener, l'Ajuntament de Guardiola de Berguedà és el propietari de la locomotora per un període indefinit i irreversible". Així mateix, avancen que "Ferrocarrils té preservades dues locomotores de les mateixes característiques, la MO-1003 i la MO-1009", sense especificar quina serà la seva destinació.
Segons detalla l'alcalde de Guardiola, la informació que els van traslladar com a oposició i que tenien al moment d'entrar a l'alcaldia "és la mateixa que tenia tothom", revelant que "la realitat és molt diferent". "El titular que la màquina torna a casa està molt bé, però el que ens hem trobat és una locomotora a mig restaurar, a la qual ja s'hi ha destinat una inversió important de diners, i encara en falten més", exposa Sayes, que afegeix que, a més, l'Ajuntament també ha de fer front al fet que "la locomotora està en uns terrenys que, pel que sigui, sembla que fa nosa", i això implica que "s'ha de pagar un lloguer, que ens volen apujar de preu, per tenir-la". A part, també hi ha pendent condicionar l'exterior de l'edifici de l'Antiga Estació de Tren, on estava previst que se situés la locomotora, instal·lant una coberta per evitar que l'aparell es deteriori.
En aquest sentit, Sayes fa referència a uns imports de restauració molt elevat: "Estem parlant de quantitats de diners brutals, tenint en compte els altres fronts que tenim oberts", asseverant que, a hores d'ara, ja s'hi han destinat uns 40.000 euros i encara hi ha feina per fer. "Potser hi haurà qui ho trobarà normal, però nosaltres no", puntualitza. Cal posar en relleu que, en el marc de la presentació del conveni, es va fer referència a un pressupost de rehabilitació "d'entre 10.000 i 12.000 euros" i un termini de finalització dels treballs el passat mes de març.
D'altra banda, l'alcalde també assevera que "cada cop que parlo amb Ferrocarrils surten coses noves que no sabíem", com per exemple, que la locomotora ja estava llesta per a la seva cessió fa dos anys: "El 2021, aquesta màquina ja estava disponible per anar-la a buscar, però no s'hi van anar. I no sé per què, com tampoc sé per què la restauració iniciada a principis d'any no va continuar i es va aturar, cosa que Ferrocarrils també desconeix. Potser és per una qüestió de pressupost i perquè van veure l'inconvenient pressupostari que nosaltres veiem ara", detalla. Tot plegat, aquesta situació entre l'espasa i la paret respecte d'aquesta iniciativa suposa que "per a nosaltres, ara mateix, la locomotora és un problema", lamenta l'alcalde.
La locomotora Alstom 705, en un dels seus viatges per Guardiola de Berguedà. Foto: Arxiu FGC
Voluntat de retre homenatge al tren
Sigui com sigui, des de l'Ajuntament posen de manifest que no han renunciat a la locomotora, i per aquest motiu, han consultat "diferents persones vinculades als ferrocarrils i empreses que treballen amb aquestes màquines perquè ens assessorin". "L'objectiu actual és gestionar això de la millor manera possible, mirant de revisar el pressupost per saber si és el que més ens convé i mirant de reduir per alguna banda", insisteix Sayes, que referma que "la màquina és allà i és nostra, així que tard o d'hora haurà d'anar a parar a Guardiola".En aquest sentit, el batlle es mostra comprensiu amb els veïns i veïnes del municipi "més sensibles i sentimentalment lligades al tren", als quals ja ha traslladat la problemàtica actual respecte de la restauració de la locomotora. "No és que no ens interessi, és que ara mateix, no pot tirar ni endavant ni endarrere, i és un problema", reitera. De fet, Sayes entén i comparteix la voluntat de rendir homenatge a aquesta part de la història ineludible del municipi, però precisa que no tot s'hi val: "Entenc que hi ha un vincle i estem d'acord en fer un homenatge al tren, però no comprem que sigui a qualsevol preu", emfatitzant que "l'homenatge al tren es podria haver fet de moltes maneres, però penso que aquesta ha estat la pitjor de totes", tenint en compte el volum de la inversió.
D'aquesta manera, l'alcalde ha avançat que la manera que l'actual equip de govern té sobre la taula per posar en valor aquesta part de la història del poble és habilitant l'edifici de l'Antiga Estació de Tren. "Volem que s'utilitzi com a equipament, perquè probablement és dels millors que tenim al poble i ara mateix està en desús", ha explicat Sayes, que ha confirmat que aquesta acció serà "la més prioritària i immediata d'assolir". Més enllà d'aquesta recuperació pràctica de l'espai, a mitjà-llarg termini, l'Ajuntament té previst traslladar-hi l'oficina de turisme.
Per la seva banda, des de FGC han confirmat a aquest mitjà que "en virtut de l'acord de cessió signat el mes de gener, l'Ajuntament de Guardiola de Berguedà és el propietari de la locomotora per un període indefinit i irreversible". Així mateix, avancen que "Ferrocarrils té preservades dues locomotores de les mateixes característiques, la MO-1003 i la MO-1009", sense especificar quina serà la seva destinació.