19
de febrer
de
2018, 17:49
Actualitzat:
17:52h
Un total de 110 estudiants de secundària de vuit països de la Unió Europea es trobaran la setmana vinent a Berga per buscar solucions per combatre la poca presència de dones en els estudis universitaris relacionats amb la ciència. La trobada s'emmarca en el "ScienceGirls", un projecte europeu Erasmus+ impulsat per l'Exploratori dels recursos de la natura de la Universitat Politècnica de Catalunya en col·laboració amb l'Institut Guillem de Berguedà i l'Ajuntament de Berga.
La trobada a Berga és un dels darrers passos d'un projecte de dos anys que acabarà amb la publicació d'una guia a nivell europeu, per tal que les escoles de secundària i universitats puguin utilitzar els treballs i conclusions per engrescar futures noies en l'estudi d'aquestes carreres universitàries.
Segons dades de la Universitat Politècnica de Catalunya, només el 23% de les estudiants de les titulacions universitàries de ciències són dones amb disciplines com la informàtica "on el percentatge baixa fins al 14%", ha assenyalat la directora de l'Exploratori dels recursos de la natura, Dolors Grau.
Segons ha explicat Grau en la presentació de la trobada, batejada com la 'Science Visions Encounter', la reduïda xifra de noies cursant estudis científics per a la universitat és una "preocupació". "S'ha demostrat que és a tercer i quart d'ESO quan decideixen prendre una altra trajectòria", ha dit. Per aquesta raó, ara fa dos anys, va arrencar el programa 'ScienceGirls', on les participants tenen aquesta mateixa edat. Durant aquest període, als vuit països europeus que participen al projecte, s'han realitzat activitats per analitzar aquesta casuística i ara serà el torn de posar-ho a debat. "Hem visitat fàbriques i hem conegut dones científiques que estan al capdavant. Això demostra que amb esforç pots arribar on vulguis", ha explicat Judith Devers, membre del projecte 'ScienceGirls'.
Necessitat de dones
Durant la presentació de la trobada, l'alcaldessa de Berga, Montse Venturós, ha reconegut que el programa ha permès "posar damunt de la taula una qüestió que s'ha d'abordar si es vol garantir la igualtat". En aquesta línia també s'ha mostrat el regidor d'Educació de l'Ajuntament de Berga, Eloi Escútia, tot lamentat que l'actual superioritat dels homes en professions científiques comporta que la recerca "es focalitzi cap a uns interessos particulars, uns espais concrets que només beneficien una part de la societat".
Des de l'Institut Guillem de Berguedà, el seu director, Ferran Camprubí, ha reconegut que el paper de les escoles és "clau" per capgirar la situació. "La societat posa barreres a les noies és una de les coses que des de l'educació s'ha de canviar. S'ha avançat però encara hi ha moltes actituds que limiten", ha lamentat. També ha assegurat que hi ha un altre factor determinant que cal evitar i és que siguin les mateixes noies "les que es posin les barreres".
La trobada 'Science Visions Encounter' comptarà amb 20 noies d'Anglaterra, 18 d'Itàlia, 15 de Grècia, 8 de Lituània, 10 de Turquia, 12 d'Eslovènia, 2 de Romania i 18 catalanes. Arrencarà dilluns i es perllongarà durant tota la setmana. Les joves, en grup, posaran en comú algunes de les conclusions extretes durant aquest temps amb l'objectiu d'analitzar el problema i buscar solucions.
La trobada a Berga és un dels darrers passos d'un projecte de dos anys que acabarà amb la publicació d'una guia a nivell europeu, per tal que les escoles de secundària i universitats puguin utilitzar els treballs i conclusions per engrescar futures noies en l'estudi d'aquestes carreres universitàries.
Segons dades de la Universitat Politècnica de Catalunya, només el 23% de les estudiants de les titulacions universitàries de ciències són dones amb disciplines com la informàtica "on el percentatge baixa fins al 14%", ha assenyalat la directora de l'Exploratori dels recursos de la natura, Dolors Grau.
Segons ha explicat Grau en la presentació de la trobada, batejada com la 'Science Visions Encounter', la reduïda xifra de noies cursant estudis científics per a la universitat és una "preocupació". "S'ha demostrat que és a tercer i quart d'ESO quan decideixen prendre una altra trajectòria", ha dit. Per aquesta raó, ara fa dos anys, va arrencar el programa 'ScienceGirls', on les participants tenen aquesta mateixa edat. Durant aquest període, als vuit països europeus que participen al projecte, s'han realitzat activitats per analitzar aquesta casuística i ara serà el torn de posar-ho a debat. "Hem visitat fàbriques i hem conegut dones científiques que estan al capdavant. Això demostra que amb esforç pots arribar on vulguis", ha explicat Judith Devers, membre del projecte 'ScienceGirls'.
Necessitat de dones
Durant la presentació de la trobada, l'alcaldessa de Berga, Montse Venturós, ha reconegut que el programa ha permès "posar damunt de la taula una qüestió que s'ha d'abordar si es vol garantir la igualtat". En aquesta línia també s'ha mostrat el regidor d'Educació de l'Ajuntament de Berga, Eloi Escútia, tot lamentat que l'actual superioritat dels homes en professions científiques comporta que la recerca "es focalitzi cap a uns interessos particulars, uns espais concrets que només beneficien una part de la societat".
Des de l'Institut Guillem de Berguedà, el seu director, Ferran Camprubí, ha reconegut que el paper de les escoles és "clau" per capgirar la situació. "La societat posa barreres a les noies és una de les coses que des de l'educació s'ha de canviar. S'ha avançat però encara hi ha moltes actituds que limiten", ha lamentat. També ha assegurat que hi ha un altre factor determinant que cal evitar i és que siguin les mateixes noies "les que es posin les barreres".
La trobada 'Science Visions Encounter' comptarà amb 20 noies d'Anglaterra, 18 d'Itàlia, 15 de Grècia, 8 de Lituània, 10 de Turquia, 12 d'Eslovènia, 2 de Romania i 18 catalanes. Arrencarà dilluns i es perllongarà durant tota la setmana. Les joves, en grup, posaran en comú algunes de les conclusions extretes durant aquest temps amb l'objectiu d'analitzar el problema i buscar solucions.