El cinema català perd pistonada entre el públic

Els espectadors dels films catalans del 2023 baixen un 45% respecte dels del 2022, però l'Acadèmia del Cinema Català destaca dues dades que "aboquen un balanç positiu i d’estabilitat" en la producció

El mestre que va prometre el mar, amb Enric Auquer, destaca en el cinema català
El mestre que va prometre el mar, amb Enric Auquer, destaca en el cinema català | Minoria Absoluta
04 de juliol de 2024, 11:22
Actualitzat: 11:22h

L'èxit del cinema català recula a les sales. Encara que les pel·lícules fetes amb participació catalana han arrelat amb força entre la crítica professional -a més de ser reconegudes arreu del món-, el públic segueix sent "una assignatura pendent", tal com reconeix l'Acadèmia del Cinema Català. Els espectadors van a les sales de cinema, però no de manera tan recorrent a veure pel·lícules fetes amb participació catalana. En concret, fins a 2.216.912 persones van veure els 55 films catalans del 2023. Això suposa 1,8 milions menys que el 2022 i una caiguda de la venda d'entades en un 45%. Per què? Què ha passat?

Les dades facilitades per l'Acadèmia són clares: el 2022 va esclatar un èxit absolut, Tadeu Jones 3, que va tenir molt bona taquilla. Segons aquestes dades, la producció cinematogràfica catalana es va estabilitzar l’any passat amb 90 films. Ara bé, les sales de cinema també van donar suport a una de les millors obres catalanes de l'any: El mestre que va prometre el mar, amb Enric Auquer com a protagonista, va aglutinar 300.000 espectadors. Tal com expliquen des de l'Agència Catalana de Notícies (ACN), en el context del creixement del cinema espanyol viscut el 2023, amb 337 títols, l’Acadèmia del Cinema Català ha destacat que hi ha dues dades a Catalunya que “aboquen un balanç positiu i d’estabilitat”.

Aquest positivisme té a veure amb la producció: d’una banda, les 90 produccions amb participació catalana, i de l’altra, el percentatge de participació d’empreses productores catalanes en el conjunt del cinema espanyol, que es manté, malgrat el fort creixement de la producció estatal, en un 25%. Les dades de gènere “s’estanquen” i les dones ocupen el 30% dels llocs de lideratge en els camps de direcció, producció i guió de les pel·lícules amb participació catalanes. Així mateix, una quarta part de les produccions amb participació catalana són coproduccions internacionals, amb França com a soci preferent.

L’Institut de la Cinematografia i de les Arts Audiovisuals (ICAA) del Ministeri de Cultura va beneficiar 37 pel·lícules amb participació catalana, i va augmentar l’aportació de 19,2 milions de 2022 a 26,7 milions el 2023. L’Institut Català de les Empreses Culturals (ICEC) va aportar-hi 8,6 milions d’euros, amb una partida corresponent a promoció del cinema en català de 564.000 euros. La mitjana de les ajudes per film puja enguany de 261.000 a 344.000 euros.