Gotham City Research ha tornat a posar en dubte la comptabilitat de la multinacional catalana Grifols, a qui planteja mitja dotzena de preguntes més després de l'informe que va emetre fa unes setmanes en què l'acusava de manipular els comptes i qüestionava els vincles entre la companyia i Scranton.
En el nou document, on el fons baixista considera que els canvis en la governança a la companyia certifiquen que algunes de les seves observacions eren "vàlides", Gotham es pregunta, entre d'altres, sobre la relació real entre les dues companyies i si només es limita al lloguer de la seu corporativa i a l'operació amb BPC i Haema el 2018 o pel fet que Grifols com Scranton consolidin alhora les operacions amb Haema i BPC en els seus resultats.
El fons baixista considera que després de l'emissió del primer informe del passat 9 de gener Grifols va respondre a algunes preguntes però en va deixar d'altres de pendents i ara en planteja de noves posant el focus especialment en la relació entre Grifols i Scranton.
Gotham planteja per què no consta en els resultats de la multinacional un pagament avançat de 59 milions a Scranton, que sí que recull, i a qui van anar dirigits 113,4 milions d'euros destinats a "parts vinculades" que es publiquen en els resultats del primer trimestre del 2023, i més concretament, si s'hi inclouen aquests 95 milions per a la compra de Haema i BPC. D'altra banda, segons Gotham, Grifols recull en els tres primers mesos de 2023 una partida d'uns altres 321,3 milions d'euros per a "parts vinculades" sense donar més detalls i demana saber si Scranton n'és receptor directe o indirecte.
[noticiadiari]2/267313[/noticiadiari]
Per últim, el fons baixista planteja dues últimes qüestions. Per una banda, demana qui controla realment Scranton després que el 2011 comuniqués als reguladors que la família disposava d'un 70% i, en canvi, en la trucada amb inversors arran de la publicació del primer informe assegurava tenir menys del 20%. Per Gotham, no queda clar si la família controla la societat o no. Per l'altra, trasllada a la direcció de la multinacional si es deixaria auditar els comptes per una firma "independent" ja que considera que Baker McKenzie no és una empresa especialitzada en aquest àmbit; i de ser així si faria públic els resultats de l'estudi.
Al seu torn, la multinacional catalana ha rebutjat mitjançant un comunicat a la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV) les "insinuacions malicioses, falses i enganyoses" del nou informe emès per Gotham. Segons apunta, el document només té com a objectiu "desestabilitzar Grifols i causar dubtes entre els inversors institucionals". "Ja hem abordat cada una de les preguntes malicioses i enganyoses", asseguren des de la companyia. Així mateix, la direcció de la multinacional ha reiterat el seu "fort compromís amb la transparència, la integritat i la conducta ètica". En el comunicat, Grifols recorda que té un litigi judicial obert amb el fons baixista i que està oferint tota la informació requerida en relació a aquest assumpte.
L'informe del 9 gener va arribar a fer perdre prop del 40% del seu valor en borsa i aquest dimarts al matí torna a retrocedir, un 5%, fins als 10,4 euros a tres quarts de deu matí. Davant la caiguda en borsa, la direcció de la companyia va interposar una demanda als tribunals contra Gotham per "danys financers i reputacionals" i al cap d'uns dies va anunciar el fitxatge d'un nou CEO, Nacho Abia, i que la família abandonava les funcions executives de la multinacional. Mentrestant, la Comissió Nacional del Mercat de Valors ja fa dies que té sobre la taula l'informe que va demanar a Grifols per estudiar les acusacions de Gotham City Research.
Gotham torna a qüestionar Grifols i li provoca un nou retrocés a borsa
El fons baixista conclou que els canvis en la governança de la multinacional catalana certifiquen que algunes de les seves observacions eren "vàlides"
- Entrada a la seu central de Grifols, situada a Sant Cugat | ACN -
- | ACN
ARA A PORTADA
-
Illa evita escalar el conflicte amb ERC pels pressupostos: «Hi ha marge d'acord» Bernat Surroca Albet | Lluís Girona Boffi
-
El Parlament reclama per unanimitat la compareixença d'Illa pel «col·lapse» de Catalunya Lluís Girona Boffi | Bernat Surroca Albet
-
Junts suca pa en el pols per l'IRPF: «El PSOE enganya fins i tot els socis incondicionals» Oriol March
-
-
Publicat el
20 de febrer de 2024 a
les 10:17
Actualitzat el
20 de febrer de 2024 a les
12:44
Et pot interessar
-
Economia
Aquesta és la pensió mitjana de jubilació a Catalunya, un 4,4% més que l'any passat
-
Economia
Aena guanya 2.136,7 milions, un 10,5% més que l'any anterior, i preveu que el volum de passatgers creixi més
-
Economia
La fauna salvatge i les epidèmies monopolitzen les eleccions agràries
-
Economia
Catalunya té la segona factura de la llum més cara de l'Estat
-
Economia
Un luxós hotel de Barcelona, a la venda per 160 milions d'euros
-
Economia
Nexus invertirà 132 milions en el seu nou pla estratègic fins al 2030
