Junts pacta amb Sánchez que Catalunya rebi el 25% de les ajudes del pla de resposta als aranzels

El govern espanyol assegura que no hi haurà competència entre territoris i que, si cal, incrementarà els fons

  • Míriam Nogueras, al Congrés dels Diputats -

Ara a portada

EL MÉS LLEGIT

Publicat el 08 d’abril de 2025 a les 18:59
Actualitzat el 08 d’abril de 2025 a les 19:01

Josep Maria Cruset, diputat de Junts, ha anunciat aquest dimarts un acord amb el govern espanyol perquè el 25% de les ajudes del pla de resposta als aranzels vagin destinades a les empreses i els sectors afectats de Catalunya. En declaracions al pati del Congrés, Cruset ha afirmat que l'acord passa perquè la mobilització dels 14.100 milions del pla de resposta "es faci en base al pes de les exportacions de Catalunya als Estats Units". Catalunya representa entre el 24% i el 26% de les exportacions de tot l'Estat. Això, segons Junts, suposa que es mobilitzaran a l'entorn de 3.000 milions d'euros "a favor de les empreses catalanes".

A més, segons Cruset, Junts ha acordat amb el govern espanyol que l'executiu retrà comptes al Congrés dels Diputats cada tres mesos sobre el desplegament del pla a nivell territorial, per "veure com es va desplegant a cadascuna de les demarcacions i dels sectors" els fons del reial decret. La informació al Congrés, ha dit, serà "transparent", i Carlos Cuerpo, ministre d'Economia, compareixerà a la cambra per anar informant.

"Així, un cop més, Junts acredita la defensa del nostre país perquè sigui per Catalunya allò que és de Catalunya", contràriament, ha dit, al que fa el govern de Salvador Illa, que "es limita a fer de sucursal del govern de l'Estat al nostre país".

Fonts del Ministeri d'Economia han apuntat que les ajudes es repartiran en funció de les peticions de les empreses, no dels territoris, però han assegurat que no es produirà una situació de competència entre les comunitats autònomes perquè, si cal, el govern espanyol incrementarà la dotació del pla.

Ara mateix, segons aquestes fonts, l'executiu encara no té identificades les empreses que patiran més els efectes dels aranzels, però al final les ajudes aniran segons l'impacte, i per tant repercutiran en les comunitats autònomes més exposades. Les empreses de Catalunya, afegeixen aquestes fonts, podrien rebre el 25% del total, però aquest percentatge fins i tot es podria incrementar si hi ha un volum més gran d'empreses afectades.