La crisi no juga

Els fabricants de joguines aguanten el tipus

Publicat el 21 de desembre de 2010 a les 15:49

Cada català gastarà 182 euros en joguines, xifra superior als 179,5 euros de mitjana estatal que preveu l'estudi encarregat per la patronal de la joguina (AEFJ). El seu president, José Antonio Pastor, augura una campanya de vendes similar a la de l'any 2009 gràcies a la reducció del preu mitjà del producte al voltant d'un 4%. Aquesta disminució farà que 'enguany els xiquets tinguen més regals i que els pares es gasten menys', apunta Pastor. Els fabricants reconeixen que l'actual campanya no és dolenta però que la crisi obliga a reduir preus. 'La joguina és insubstituïble on hi ha xiquets però marca la crisi', indica Pastor.

La despesa mitjana de cada català en joguines serà enguany d'uns 182 euros, segons l'enquesta de Clau Consultors encarregada per l'Associació Espanyola de Fabricants de Joguines (AEFJ). Les dades preveuen que Catalunya lideri la mitjana estatal de despesa en joguina al costat de Madrid (202 euros) i Múrcia (198).

Per contra, els xiquets catalans rebran una mitjana de 5,47 joguines, xifra lleugerament inferior als sis regals de mitjana estatal, segons aquestes mateixes previsions, que també apunten que cada vegada més els consumidors opten per avançar les seves compres.

Tot i així, és en aquestes dates del Nadal quan es produeix el gruix del consum de joguines. En aquest sentit, el president de la patronal del sector, José Antonio Pastor, preveu una bona campanya, tenint en compte l'actual situació econòmica.

'Les dades no són roïnes, sobretot amb la que està caient, i confirmen les que barallaven en l'enquesta de previsió de compra: que el joguet és insubstituïble en famílies on hi ha xiquets però marca la crisi, sobretot en el preu', observa.

Pastor indica que en el moment actual 'augmenta el nombre d'unitats venudes però disminueix el preu mitjà, al voltant del 4%, fruit de l'esforç de la indústria però també de la distribució'.

El president dels empresaris de la joguina explica que la reducció del preu mitjà ha estat una mesura per reactivar el consum i que 'ha donat els seus resultats, perquè en un entorn de crisi, mantenir les vendes de l'any anterior és positiu amb la que està caient'.

Així, segons les prediccions de Pastor, 'el xiquet rebrà més joguines en el còmput total de l'any i també al Nadal però al consumidor li costarà una miqueta menys'.

Per tipus de producte, la joguina tradicional continua sent molt demandada. 'Nines, figures d'acció, jocs de rodes són encara els més demandats', assegura Pastor que explica que 'el mercat estatal és molt tradicional en el seu consum'.

L'enquesta preveu que les joguines electròniques siguin les que més eixida tinguin, amb un 42%, seguides de les nines (33%), la joguina educativa-musical (un 26%), els puzles (un 19,1%), les figures d'acció (un 16%) i els jocs i joguines esportives (13,7%).

La patronal de la joguina reivindica la qualitat davant de la venda per impuls del canal multipreu

El president dels empresaris de joguines, José Antonio Pastor, reconeix la pèrdua de vendes que per al sector implica l'existència del canal multipreu, les conegudes popularment com 'botigues de xinesos' però reivindica les botigues de joguines tradicionals com a garantia de qualitat.

Pastor indica que 'no és el mateix comprar un joguet d'impuls per calmar una sensació del xiquet que comprar una joguina de qualitat que cerca promocionar una sèrie de valors'. El president d'AEFJ remarca que 'cada vegada el consumidor és més conscient del que aporta el joc i si es busca una compra amb intenció s'ha d'anar a buscar els professionals'.

En relació amb la fabricació dels productes a la Xina, els empresaris de les joguines observen com darrerament molta de la producció que s'hi feia està tornant. José Antonio Pastor subratlla que aquesta tendència 'no passa amb les manufactures que encara són més barates però l'increment del nivell de vida, del cost de matèries primeres, del cost en seguretat comença a fer que no siga tan favorable fabricar, sempre en funció del tiratge'.

Pastor explica que quan la producció torna ho fa a Alemanya o a Catalunya i el País Valencià, territoris de la Unió Europea on encara es produeixen joguines de manera destacable.

El 70% de les empreses de joguines es concentra a Catalunya i el País Valencià

Segons dades de l'Associació Espanyola de Fàbriques de Joguines (AEFJ), el 70% de la producció de joguines, es troba localitzada al País Valencià (38,7% de les empreses) i a Catalunya (31,8%). Pel que fa a nombre de treballadors, gairebé la meitat dels 5.000 llocs de treball directe que genera el sector es troben a empreses valencianes (48,1% treballadors) mentre que Catalunya concentra un 26,9%. Aquestes dades suposen que sumant els dos territoris, el volum arribi al 72% del total estatal.