Nissan exigeix a Sebastián "senyals clares" per a fabricar el cotxe elèctric

Publicat el 06 de novembre de 2008 a les 20:33
Segons ha explicat en una roda de premsa posterior, la companyia manté la seva intenció de 'reorganitzar' la producció a Catalunya per adaptar-la 'a la mida que necessitem en un futur' en el marc d'una estratègia 'a llarg termini'. De fet, Nicolas ha transmés a Sebastián el seu compromís de buscar una solució amb la Generalitat perquè la solució per a Barcelona 'tingui el menor impacte possible'.
En aquest marc ha recordat que les vendes a l'Estat dels models que es fabriquen a les plantes catalanes han caigut significativament en els últims tres mesos. La situació de Barcelona 'no és un problema de curt termini', ha dit, sinó quelcom de llarg abast que 'hem de gestionar'. 'Per ser honest', ha afegit, 'no importa si el vehicle que es construeix a Barcelona és elèctric o no', sinó 'si la planta és competitiva', i 'qualsevol vehicle és apropiat si hi ha un volum suficient' de vendes que la faci 'sostenible'.
La direcció de Nissan també ha volgut contrarrestar els atacs que acusen la companyia de plantejar expedients de regulació després 'haver rebut milions en subvencions públiques. Segons han explicat, en els últims anys l'automobilística ha pagat 650 milions d'euros en impostos a l'Estat, i ha rebut subvencions per valor de 66 milions d'euros.
Demana a Sebastián 'incentius'
Segons Nicolas, Nissan té intenció de fabricar cotxes de 0 emissions al 2012 i si filament prospera la seva intenció de fer-ho a Barcelona, l'automobilística no faria tan sols un model, sinó 'un volum gran' de cotxes. És molt important que Espanya 'estigui a l'avantguarda' d'aquest nou projecte', ha afirmat Nicolas, que també ha apuntat que la companyia 'comparteix' la iniciativa del ministre Sebastián per tenir un milió de cotxes elèctrics a l'Estat al 2014.
Per aquest motiu ha advertit a Sebastián que per garantir el projecte calen 'senyals clares' de la intenció del govern espanyol d'impulsar decisivament el cotxe elèctric. Com a exemple ha citat inversions en infraestructures i socis que puguin treballar amb Nissan en aquesta direcció per fer possible 'endollar' els vehicles elèctrics arreu de l'Estat.
També ha reclamat que es fomenti realment les energies renovables perquè –ha recordat- ara per ara el procés de generació d'electricitat contamina més que no pas el carburant que utilitzen els cotxes.
Segons Nicolas, dues 'senyals clares' més haurien de ser l'adquisició per part del govern espanyol de vehicles elèctrics per al seu propi ús, i la posada en marxa d''incentius' com per exemple rebaixes de l'IVA i altres 'bonificacions' per als clients.
Tres grups de treball
Sebastián i Nicolas han acordat impulsar el projecte posant en marxa tres grups de treball. Els dos primers incorporen també representants de Renault i tenen com a objectiu desenvolupar infraestructures per a l'entrada en funcionament del cotxe elèctric i analitzar les estratègies de venda. El tercer se centrarà en la industrialització d'aquests vehicles elèctrics i és el que discutirà en quina mesura es fabricarien aquest tipus de cotxes a Barcelona.
 
Solucions obertes per a Barcelona
Tot i això, la direcció de Nissan ha volgut advertir que la construcció de cotxes elèctrics només és 'una de les solucions' que es plantegen per a aquestes factories. 'Pot ser una de les solucions o una part de la solució', han apuntat, però 'encara no està decidit'. La decisió arribarà l'any 2010 en que Nissan dissenyarà la nova estratègia per als anys 2012 i 2013. 'Veurem quins volums són adequats per al mercat europeu i si Barcelona és competitiva o no', han afirmat.
La reunió té lloc després que el president de la Generalitat, José Montilla, i el conseller d'Innovació, Universitats i Empresa, Josep Huguet, viatgessin el passat 4 de novembre a París per reunir-se amb el president mundial de l'aliança Nissa-Renault, Carlos Ghosn, i abordar el futur de la companyia a Catalunya. Segons el Govern, la reunió va servir per constatar la voluntat de Nissan de 'concretar projectes industrials de futur'.
De fet, Nissan estudia la possibilitat de fabricar cotxes elèctrics a Barcelona. Així ho va anunciar al Congrés el ministre d'Indústria, Miguel Sebastián, que va assenyalar que hi havia hagut 'converses' en aquesta direcció. Abans de la reunió d'aquest dijous, Sebastián va mantenir una altra entrevista amb el president de Nissan Espanya i una video-conferència amb el màxim responsable de Nissan Europa. Segons va apuntar aleshores, la reunió d'aquest dijous ha de servir per 'buscar una sortida definitiva a aquest problema'.
Mentrestant, els treballadors de Nissan han tornat aquest dijous a la feina després d'una setmana d'aturada de la producció a la factoria de la Zona Franca que ha anat en paral·lel a mobilitzacions dins i fora la fabrica. Els treballadors es van sumar a la manifestació convocada per CCOO, UGT i USOC per exigir un pla d'induistrialització, i el passat dimarts van tallar la Ronda Litoral de Barcelona.