De la Sagrera a l'ampliació del Prat: el top 10 de les infraestructures, segons Foment

La patronal actualitza el seu catàleg de les 100 obres prioritàries, que inclou la culminació del Corredor Mediterrani per Tarragona i les Terres de l'Ebre, i la dessaladora de Tordera

Obres a l'estació de la Sagrera, a Barcelona
Obres a l'estació de la Sagrera, a Barcelona | Hugo Fernández
30 de gener de 2025, 11:36
Actualitzat: 11:52h

La manca d’infraestructures adequades està limitant el progrés, el creixement i la competitivitat del país, segons la patronal Foment del Treball, que aquest dijous ha presentat l’actualització del seu Catàleg de les 100 Infraestructures Bàsiques (CAT100). L’han explicat el secretari general, David Tornos, i el vicepresident lluís Moreno.

El que Foment considera les 10 infraestructures essencials, el TOP-10 de les grans obres pendents, són la nova estació de la Sagrera, la finalització de les línies 9 i 10 de metro, la connexió entre el Trambaix i el Trambesòs per la Diagonal, la millora de l'AP-7 i l'AP-2, l'ampliació del Prat, el Corredor Mediterrani al Camp de Tarragona i les terres de l'Ebre, l'estació intermodal de Lleida, l'ampliació de la dessaladora de Tordera, la LOGIS Intermodal Empordà a Vilamalla i nous accessos al port de Barcelona.

"S'han d'incrementar les inversions en infraesrructures", ha destacat Lluís Moreno, reclamant un pacte d'Estat a deu anys vista, incrementant en 1.500 milions la quantitat en licitacions fins arribar al 2,2% del PIB, que és el que destina a infraestructures un país com Dinamarca. "La millora en aquests porjectes és el que realment millora la qualitat de vida de la gent", ha dit. Moreno ha relativitzat l'impacte que pot haver en aquest àmbit si no s'aproven els pressupostos: "Si no s'aproven, es prorroguen els comoptes, no s'acaba el món". 

La patronal aplega les infraestructures pendents en cinc grans projectes de país. El primer és la millora de mobilitat amb ferrocarril. Catalunya requereix inversions en el Pla de Rodalies, projectes clau com la nova estació de la Sagrera i la finalització de les línies 9 i 10 del metro. També s'inclou en aquest capítol la connexió del Trambaix i el Trambesòs per la Diagonal, el tren tramvia del Camp de Tarragona i el Tram Costa Brava.  

El segon projecte és la millora de la seguretat viària i de la interconnexió entre territoris. Aquí és imprescindible un sistema viari que uneixi les diferents regions de Catalunya per assolir un ple equilibri territorial. Foment troba a faltar dos grans eixos: des de la Ràpita a Viella, i de Tarragona a Andorra, construït només fins al coll de Lilla.

El tercer gran projecte de país és la millora de la connectivitat intercontinental. Moreno ha recordat la feina feta per Foment en la defensa de l’aeroport del Prat, que ha de créixer fins als 70 milions de passatgers, amb allargament de la pista i construcció de la terminal satèl·lit i amb connexió d’alta velocitat amb els aeroports de Girona i Reus. El dirigent empresarial ha insistit en què els avions intercontinentals són “els menys contaminants”. 

El quart repte de país, segons els empresaris, és donar un salt en el transport ferroviari de mercaderies. Aquí el Corredor Mediterrani és la “peça clau”: “Encara no està acabat dins de Catalunya, el que indica que el projecte encara està a les beceroles”. Foment ha destacat la rellevància de les estacions intermodals de Lleida i l’Aldea, encara pendents.

Foment considera que el cinquè gran projecte de país és l’autoabastament hídric i el combat contra la sequera. Es considera essencial garantir la sostenibilitat del subministrament d’aigua, amb la dessaladora de la Tordera, l’ampliació de la potabilitzadora de la Trinitat, la nova potabilitzadora de Montcada i la connexió CAT-ATL, les dues xarxes més importants del país, entre Tarragona i Olèrdola. Foment també aposta per la modernització del sistema de reg del canal d’Urgell.