08
d'abril
de
2014
La integració tarifària no passarà de Sant Quirze de Besora. Foto: Adrià Costa
Males notícies pels usuaris del tren al Ripollès. El Departament de Territori i Sostenibilitat ha descartat que, de moment, la comarca pugui gaudir de la integració tarifària. A més, a diferència del que havien assegurat en reunions anteriors, tampoc són partidaris d'una “excepcionalitat” per poder rebaixar el preu dels bitllets dels viatgers més freqüents.
El passat dissabte es van trobar a Torelló representants dels usuaris –de les plataformes Perquè no ens fotin el tren i Renfe Espavila't–, alcaldes i regidors de Torelló, Centelles, Sant Quirze de Besora i Ripoll amb Ricard Font, secretari de Territori i Mobilitat. El resultat de la reunió pels interessos del Ripollès va ser molt pobre, segons reconeixen Àlex Porta –un dels usuaris que coordina les reivindicacions sobre el tren a la comarca- i Miquel Rovira, president del Consell Comarcal.
Des de Territori es va tancar la porta a que el Ripollès pugui formar a curt termini de la xarxa integrada, una possibilitat que permetria abaratir els abonaments i, sobretot, facilitar la intermodalitat amb altres tipologies de transport (per exemple, el mateix bitllet comprat a Ripoll serviria després per agafar el metro o l'autobús a Barcelona). La raó és tan simple com incomprensible: la comarca no forma part de la demarcació de Barcelona i, per tant, no pot formar part de l'Autoritat Metropolitana de Barcelona. “Vam recordar que només seria afegir Ripoll, no la comarca sencera”, explica Àlex Porta que recorda que “no té cap sentit la integració amb Girona si no hi ha cap tren”.
Sigui com sigui, quedar exclosos de la integració tarifària té una importància relativa. I és que en el cas d'Osona –on Territori sí que vol que s'allargui de Vic fins a Sant Quirze-, la solució tampoc serà immediata. El Govern ho plantejarà a Foment per tal que aporti els recursos per fer-ho possible i caldrà veure si hi estan disposats. L'altre opció –també pensant en el cas d'Osona- és esperar a iniciar el desplegament de la T-Mobilitat que a partir del 2015 començarà a iniciar la integració tarifària de tot el país.
Fins ara, el Departament de Territori havia ofert als usuaris i alcaldes la possibilitat de bonificar els usuaris més freqüents. Una “excepcionalitat” que ara no veuen amb bons ulls ja que les reclamacions es podrien estendre arreu del territori. “El cert és que fins ara ja n'han aplicat i, a més, també és excepcional el cas d'una comarca que forma part d'una xarxa d'una altra demarcació”, assenyala Àlex Porta. Miquel Rovira, per la seva banda, espera que la situació es recondueixi: “No en podem quedar exempts, estem en un cul de sac”, assegura.
Els usuaris d'Osona i el Ripollès, coordinats a través de la plataforma Perquè no ens fotin el tren, volen mantenir una actitud “constructiva” i de col·laboració. En aquest sentit van entregar als responsables de Territori un dossier amb les principals problemàtiques de la línia i els hi van presentar el blog amb models de queixes. La propera trobada, abans de l'estiu, serà també amb responsables de Renfe i Rodalies ja que, com reconeix el mateix Porta, “el marge d'acció de la Generalitat és mínim”.
Males notícies pels usuaris del tren al Ripollès. El Departament de Territori i Sostenibilitat ha descartat que, de moment, la comarca pugui gaudir de la integració tarifària. A més, a diferència del que havien assegurat en reunions anteriors, tampoc són partidaris d'una “excepcionalitat” per poder rebaixar el preu dels bitllets dels viatgers més freqüents.
El passat dissabte es van trobar a Torelló representants dels usuaris –de les plataformes Perquè no ens fotin el tren i Renfe Espavila't–, alcaldes i regidors de Torelló, Centelles, Sant Quirze de Besora i Ripoll amb Ricard Font, secretari de Territori i Mobilitat. El resultat de la reunió pels interessos del Ripollès va ser molt pobre, segons reconeixen Àlex Porta –un dels usuaris que coordina les reivindicacions sobre el tren a la comarca- i Miquel Rovira, president del Consell Comarcal.
Des de Territori es va tancar la porta a que el Ripollès pugui formar a curt termini de la xarxa integrada, una possibilitat que permetria abaratir els abonaments i, sobretot, facilitar la intermodalitat amb altres tipologies de transport (per exemple, el mateix bitllet comprat a Ripoll serviria després per agafar el metro o l'autobús a Barcelona). La raó és tan simple com incomprensible: la comarca no forma part de la demarcació de Barcelona i, per tant, no pot formar part de l'Autoritat Metropolitana de Barcelona. “Vam recordar que només seria afegir Ripoll, no la comarca sencera”, explica Àlex Porta que recorda que “no té cap sentit la integració amb Girona si no hi ha cap tren”.
Sigui com sigui, quedar exclosos de la integració tarifària té una importància relativa. I és que en el cas d'Osona –on Territori sí que vol que s'allargui de Vic fins a Sant Quirze-, la solució tampoc serà immediata. El Govern ho plantejarà a Foment per tal que aporti els recursos per fer-ho possible i caldrà veure si hi estan disposats. L'altre opció –també pensant en el cas d'Osona- és esperar a iniciar el desplegament de la T-Mobilitat que a partir del 2015 començarà a iniciar la integració tarifària de tot el país.
Fins ara, el Departament de Territori havia ofert als usuaris i alcaldes la possibilitat de bonificar els usuaris més freqüents. Una “excepcionalitat” que ara no veuen amb bons ulls ja que les reclamacions es podrien estendre arreu del territori. “El cert és que fins ara ja n'han aplicat i, a més, també és excepcional el cas d'una comarca que forma part d'una xarxa d'una altra demarcació”, assenyala Àlex Porta. Miquel Rovira, per la seva banda, espera que la situació es recondueixi: “No en podem quedar exempts, estem en un cul de sac”, assegura.
Els usuaris d'Osona i el Ripollès, coordinats a través de la plataforma Perquè no ens fotin el tren, volen mantenir una actitud “constructiva” i de col·laboració. En aquest sentit van entregar als responsables de Territori un dossier amb les principals problemàtiques de la línia i els hi van presentar el blog amb models de queixes. La propera trobada, abans de l'estiu, serà també amb responsables de Renfe i Rodalies ja que, com reconeix el mateix Porta, “el marge d'acció de la Generalitat és mínim”.