Mariona Baraldés: «Una premsa de 8.000 tones no ha d'anar enmig del poble»

La candidata de la CUP, la gran novetat de les municipals de Campdevànol, aposta per una consulta popular per abordar la nova nau de Comforsa | Aposten per recuperar el Consell de Poble i un Patronat de Cultura autònom | Entrar al govern es consultarà amb els seus votants

Mariona Baraldés, cap de llista de la CUP Campdevànol
Mariona Baraldés, cap de llista de la CUP Campdevànol | Adrià Costa
Arnau Urgell
12 de maig del 2015
Actualitzat el 22 de maig a les 9:38h

Mariona Baraldés, cap de llista de la CUP de Campdevànol. Foto: Adrià Costa

Mariona Baraldés (Barcelona, 1975) encapçala la llista de la Candidatura d'Unitat Popular (CUP) a Campdevànol. La gran novetat dels comicis vol aportar aire fresc al consistori, una nova mirada en temes com la implantació de la nova premsa de Comforsa així com la prohibició del bany al torrent de la Campdevànol. Fa bandera de la participació i proposa reactivar el Consell de Poble, fer autònom el Patronat de Cultura i, fins i tot, deixar a l’opinió dels votants el fet d’una hipotètica entrada al govern municipal. Veïna de Campdevànol des de fa quinze anys reivindica el fet que algú “de fora” s’impliqui en el poble també a nivell polític. El programa complet el podeu descarregar en aquest enllaç.

- La CUP és la gran novetat de les eleccions a Campdevànol. Què els motiva a presentar-se en un moment on els partits tenen més dificultats que mai per tancar llistes?

- Segurament la voluntat de canviar les tornes i recuperar la confiança de la gent en la política, i la certesa que una altra manera de fer és possible. Només és una qüestió de voluntat. La veritat és que a nosaltres no ens ha costat fer llista, sumar-se a un projecte nou i amb ganes de canvi ha estat fàcil.

- En el seu moment altres formacions d'esquerra, que ara es presenten amb MES, van explorar fer una llista conjunta. Per què ho van rebutjar?

- Perquè vam valorar que érem un projecte nou amb un programa polític molt clar, que no ha passat mai encara per l'Ajuntament  i que, precisament això, era un valor important. Ens venia de gust defensar-ho i apostar-hi. Tenim present que segurament ens endurem vots de persones que fins ara s'havien abstingut perquè no se sentien representades per cap opció i per això hem tingut clar que prioritzàvem un projecte nou amb cares noves.

- Vostè és nascuda a Barcelona. Això de ser “de fora” –malgrat que faci molts anys que visqui a Campdevànol- pot ser un factor negatiu?

- Depèn de la lectura que se'n vulgui fer. Jo fa quinze anys que visc a Campdevànol i penso que el que és realment important és on fas la vida. Els meus fills han nascut aquí, van a l'escola pública del poble, hi tinc una petita empresa, tinc relació amb les seves entitats... si algú té dubtes de si puc defensar un poble on no he nascut, potser s'hauria de fer la pregunta a la inversa, sóc una persona nascuda a Barcelona però que està apostant i lluitant (amb tota la dedicació que això comporta), pel poble on viu.

- La CUP pot apel·lar als valors de la il·lusió i la frescor però també se'ls podria retreure inexperiència i desconeixement del funcionament d'un ajuntament. Com ho supliran?

- Saber com funciona un Ajuntament només és qüestió de temps. Ningú ha nascut ensenyat i per tant tot és un aprenentatge que no ens fa por. Les ganes de capgirar dinàmiques, apropar l'ajuntament a les persones, demostrar que les coses es poden fer d'una altra manera és el pal de paller de la CUP que només depèn de la voluntat política i d'això no ens en falta.

- Molta gent dóna per fet que la CUP formarà part del nou consistori de Campdevànol. Si són decisius descarten d'entrada fer alcalde Joan Manso o Lluís López-Lafuente? Quines serien les línies vermelles per votar una possible investidura?

- Hi ha pactes que són inviables perquè les maneres de fer, les prioritats i les dinàmiques són molt diferents. La CUP de Campdevànol vol defensar una altra manera de fer política que trenqui amb el funcionament que hi ha hagut fins ara. Tenim clar que per nosaltres, que som un partit nou i amb aire fresc, aquesta tasca i prioritat no ens serà difícil de defensar. L'experiència al Parlament ens avala perquè hem demostrat que es pot fer. Creiem que tota proposta que no vagi en aquesta direcció s'allunya clarament del nostre plantejament i de la nostra raó de ser.

- Descarten d'entrada entrar a qualsevol equip de govern? La CUP estarà a l'oposició sí o sí?

- Doncs s'haurà de decidir si arriba el moment i tenim clar que aquesta decisió s'obrirà a totes les persones que ens han votat. Si defensem la participació creiem que ha de ser entre totes i tots que hem de decidir en quin format volem governar. De tota manera, creiem que des de l'oposició també es pot fer feina i sobretot fer seguiment de com es fan les coses. Per a nosaltres el més important és posar llum al funcionament de l'Ajuntament i ser a dins ja ens permetrà una posició avantatjosa per fer pressió. I si no es pot, doncs tindrem la opció d'explicar realment la manca de voluntat per canviar les coses.

- Al torrent de la Cabana s'ha prohibit el bany durant dos anys. Estan d'acord amb aquesta mesura tan radical?

- La veritat és que és una qüestió complicada. El problema és que s'ha arribat a una situació límit en aquest sentit i és difícil redreçar-ho. Malgrat tot la CUP sempre ha apostat més per la pedagogia i l'educació que no pas per la prohibició. Tenim clar que si es fa una bona campanya i s'explica bé quina ha de ser la nova relació amb l'entorn del torrent, la gent ho acabarà entenent però aquest és un procés llarg que no quedarà resolt aquest estiu. A més, hi ha una part de gorgues que formen part de les Llosses, si no hi ha un acord conjunt entre els dos ajuntaments aquesta prohibició no té massa sentit.

- En el ple on es va aprovar la prohibició el regidor Gerard Soler els va reclamar que es comprometessin amb els resultats del procés participatiu. S'hi adheriran?

- Nosaltres com a grup polític també hi hem tingut una representant. En l'última reunió abans del ple no ens va quedar clar que això es portaria a aprovació i, de fet, ens va sorprendre. Encara s'ha de presentar el pla d'acció definitiu, veurem si realment és fruit del consens i el treball en equip.

- Tot apunta que la nova premsa de Comforsa s'instal·larà entre la nova escola i el barri del Roser. Els hi sembla bé l'emplaçament?

- No. No creiem que una premsa de més de 8.000 tones hagi d'anar al mig del poble. I amb això no estem dient que no vulguem la premsa al poble perquè s'ha dit que generaria nous llocs de treball, només que l'emplaçament no és l'adequat. La infraestructura que necessita aquest premsa no és poca cosa i malgrat ens diguin que a nivell acústic i de vibracions haurà de complir amb tots els protocols, també hi ha efectes col·laterals que no veiem clars com el transport de material amb camions de gran tonatge que hauran de passar per dins del poble. Creiem que un projecte d'aquestes dimensions s'hauria d'explicar molt bé al poble tenint en compte tots els aspectes... tan els positius com els negatius, és important tenir tota la informació i que aquesta sigui veritat. Creiem que seria un tema per decidir en una consulta popular.

- Finalment han començat les obres de la nova escola. Com valoren el procés?

- És un reivindicació que ve de fa molts anys i és evident que calia una escola nova. El fet de tenir dos edificis per un mateix centre sempre ha dificultat el funcionament. Si això hi sumem la massificació de nens i nenes, doncs la situació ja s'ha fet insostenible i això afecta a la qualitat d'ensenyament dels alumnes. Creiem i esperem que els terminis fixats es compliran i que l'escola pugui engegar el curs 2016-2017.

- Fa més de dos mandats que la conversió del camí ral de Campdevànol a Ripoll en via verda està encallat. Tenen alguna proposta per solucionar-ho?

- És un tema que està en el nostre programa polític perquè també és una reivindicació que ve de lluny. Pensem que una bona opció d'enllaç entre els dos camins seria pel semàfor que hi ha davant l'hotel de la sèquia Molinar que permetria travessar la carretera i fer-hi un pas paral·lel (tal i com hi ha a l'altra banda), que enllacés amb el camí que surt del polígon, cap a Ripoll. Les nostres vies verdes són un valor important que s'ha de potenciar, són un vincle amb l'entorn i la possibilitat de gaudir-ho ja sigui amb bicicleta o caminant.

- El Consell de Poble ha quedat congelat. Proposen reactivar-ho... però com? Quines funcions ha de tenir?

- Nosaltres el pensem com un òrgan independent de l'Ajuntament amb funcions consultives i sobretot decisives. El format tal i com s'havia presentat en un inici no ens sembla un mal plantejament perquè sempre hi havia hagut una representativa del poble. El que volem canviar és el poder decisiu que tenia. Pensem que ha de ser un òrgan que permeti presentar propostes, debatre-les i si s'escau, dur-les a terme. Un òrgan on hi hagués un representant del consistori per fer d'enllaç i transmetre propostes que poguessin anar d'anada i de tornada. Un òrgan real de participació ciutadana.

- Al programa parlen de “lluitar contra la corrupció i control de la institució per part de la ciutadania”. Hi ha corrupció a Campdevànol?

- No, creiem que a Campdevànol no n'hi ha però és important tenir-ho com a mesura de prevenció.  Desafortunadament els casos de corrupció als ajuntament dels nostres pobles i ciutats, no són esporàdics. S'han d'activar alertes i mecanismes de caire preventiu perquè Campdevànol segueixi així.

Mariona Baraldés, al Martinet de Campdevànol. Foto: Adrià Costa

- També parlen de “remunicipalitzar serveis públics”. Quins?

- Nosaltres creiem en la remunicipalització com a eina de control, eficàcia i estalvi, dels serveis públics. També com a possibilitat de generar llocs de feina en uns moments en que hi ha moltes famílies que passen per moments molt complicats. El problema és que moltes vegades aquestes externalitzacions van lligades a contractes molt llargs i rescindir-los és un cost elevat per l'Ajuntament, així ho tenim amb el servei de l'aigua. Les experiències en altres ajuntaments en aquest sentit ens demostren que són opcions del tot viables i per això és un tema que ens mirarem amb molta cura.

- Si governen o són decisius implementaran un sistema de recollia de deixalles porta a porta?

- Hem estat en contacte amb persones que van tirar endavant el porta a porta a Sant Joan per tenir informació de com es va implantar i valorar la repercussió i seguiment que ha tingut. Sabem que  no ha estat un procés fàcil i que requereix de molta pedagogia perquè les coses es facin bé. Paral·lelament també tenim pendent una reunió al Consell Comarcal per saber què se'ns retorna de la reutilització i si realment s'està plantejant que aquesta iniciativa es centralitzi des d'aquest òrgan. Si realment no és així, volem desenvolupar un projecte de viabilitat per tirar per aquest tipus de recollida.

- Proposen un Patronat de Cultura totalment autònom de l'Ajuntament. No funciona l'actual model?

- Creiem que s'ha estancat i que seria més enriquidor si fos un òrgan extern, on hi hagués representació de les diverses entitats i es pogués treballar en xarxa. Proposar una festa major més alternativa i repartida per tot el poble i també recuperar festes que s'han anat perdent.  Treballar conjuntament en espais lúdics de creació sempre és agraït i pot ajudar a estrènyer vincles.

- També parlen de “donar suport a tots els clubs i entitats del poble mitjançant un tracte igual”. Hi ha desigualtats actualment?

- Sobretot pel tema instal·lacions. S'ha fet una inversió en els vestidors del camp de futbol que era molt necessària però tenim el pavelló municipal molt oblidat amb un sostre amb goteres i en força mal estat que s'hauria d'arreglar urgentment. Amb les entitats voldríem millorar la seva relació amb l'Ajuntament des d'una perspectiva de treball en equip. El teixit associatiu és un gran valor que tenim que s'ha de cuidar... el treball col·lectiu pot donar molts bons resultats.

- Una de les polèmiques d'aquest mandat va ser el trasllat de la pista d'“skate”. Volen mantenir la situació actual?

- Ara el trasllat ja està fet i la gent ja està acostumada al nou emplaçament. El que ens agradaria és arreglar l'antic espai perquè està molt deteriorat. A la pista de futbol i basquet s'hi va a jugar molt sovint però el lloc on hi havia hagut l'”skate” s'hauria d'arreglar. És un espai públic que ara mateix està desaprofitat.

- També parlen de limitar mandats i sous. Quants anys i quines quantitats?

- Ho tenim aprovat per estatuts. A nivell municipal no podem presentar-nos a més de dues legislatures i amb un sou limitat de dues vegades i mitja el salari interprofessional (1.600 euros).

Mariona Baraldés es presenta per primera vegada com a cap de llista. Foto: Adrià Costa

Llista Candidatura d'Unitat Popular-Poble Actiu (CUP-PA) Campdevànol 2015
1. Mariona Baraldés Cabarrocas
2. Maiol Miró Muñoz