02
de març
de
2021, 13:00
Actualitzat:
13:38h
Ja fa temps que el debat està obert. Ara, però, sembla que l’Ajuntament de Queralbs ha posat fil a l’agulla i estudia cobrar alguna mena de peatge per utilitzar la carretera de Fontalba. Tot, a partir d’un procés participatiu.
La carretera de Fontalba, d’uns 11 quilòmetres, només en té dos d’asfaltats. Uneix el poble de Queralbs amb el paratge de Fontalba, un dels punts clàssics per iniciar l'ascensió al Puigmal o per fer una suau excursió fins al santuari de Núria. Molt utilitzada per visitants de fora del municipi i de la comarca, el seu manteniment costa uns 15.000 euros anuals, que ha d'assumir l’Ajuntament de Queralbs i, en conseqüència, els 188 habitants del poble.
El consistori considera que els usuaris de la carretera haurien de col·laborar en aquestes despeses i veu amb bons ulls que s’activi alguna mena de peatge. Abans de decidir-ho, però, l’Ajuntament ha impulsat un procés participatiu on els veïns han pogut opinar. En concret, s’han fet entrevistes, tallers i taules rodones en els que hi han participat una trentena llarga de persones.
“Hem buscat que a la mostra hi hagués jovent del poble, gent gran, comerços, persones amb interessos diversos”, ha explicat l’alcaldessa Immaculada Constans a NacióRipollès. “L’objectiu era veure quina era la millor opció. Si és viable o no posar una barrera a la carretera i un peatge, com ja fan a llocs com Aigüestortes o algunes platges de Mallorca, per exemple”, afegeix.
La iniciativa parteix de l'Ajuntament, amb el suport dels responsables del parc natural i Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, que sempre han estat interessats en desencallar el debat. El procés participatiu ja s’ha fet i el consistori tindrà els resultats en les properes setmanes. Aleshores decidirà.
A la consulta, s’ha aprofitat per introduir-hi també un altre dels punts conflictius del municipi: la carretera de la Farga a Daió, que porta als gorgs del riu Freser. La ciutadania també ha opinat sobre què s’hauria de fer amb aquesta via.
Altres regulacions al Ripollès
Un possible peatge a la carretera de Fontalba no seria la primera regulació a l'accés al medi natural al Ripollès. Un dels casos que més debat ha generat és el del torrent de la Cabana, a Campdevànol, on primer es va posar una barrera i, posteriorment, també es va cobrar per accedir-hi a peu i es va limitar la xifra de persones diàries.
En altres gorgs, com els dels Molins de Vilardell i de la riera de Merlès, els ajuntaments de Ripoll i les Llosses hi han prohibit l'accés motoritzat i ho han limitat als veïns. A Sant Joan de les Abadesses, per la seva banda, el passat estiu es va tancar el gorg de la Malatosca –només s'hi pot arribar a peu- com a mesura per frenar els contagis de Covid-19.
La carretera de Fontalba, d’uns 11 quilòmetres, només en té dos d’asfaltats. Uneix el poble de Queralbs amb el paratge de Fontalba, un dels punts clàssics per iniciar l'ascensió al Puigmal o per fer una suau excursió fins al santuari de Núria. Molt utilitzada per visitants de fora del municipi i de la comarca, el seu manteniment costa uns 15.000 euros anuals, que ha d'assumir l’Ajuntament de Queralbs i, en conseqüència, els 188 habitants del poble.
El consistori considera que els usuaris de la carretera haurien de col·laborar en aquestes despeses i veu amb bons ulls que s’activi alguna mena de peatge. Abans de decidir-ho, però, l’Ajuntament ha impulsat un procés participatiu on els veïns han pogut opinar. En concret, s’han fet entrevistes, tallers i taules rodones en els que hi han participat una trentena llarga de persones.
“Hem buscat que a la mostra hi hagués jovent del poble, gent gran, comerços, persones amb interessos diversos”, ha explicat l’alcaldessa Immaculada Constans a NacióRipollès. “L’objectiu era veure quina era la millor opció. Si és viable o no posar una barrera a la carretera i un peatge, com ja fan a llocs com Aigüestortes o algunes platges de Mallorca, per exemple”, afegeix.
La iniciativa parteix de l'Ajuntament, amb el suport dels responsables del parc natural i Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, que sempre han estat interessats en desencallar el debat. El procés participatiu ja s’ha fet i el consistori tindrà els resultats en les properes setmanes. Aleshores decidirà.
A la consulta, s’ha aprofitat per introduir-hi també un altre dels punts conflictius del municipi: la carretera de la Farga a Daió, que porta als gorgs del riu Freser. La ciutadania també ha opinat sobre què s’hauria de fer amb aquesta via.
Altres regulacions al Ripollès
Un possible peatge a la carretera de Fontalba no seria la primera regulació a l'accés al medi natural al Ripollès. Un dels casos que més debat ha generat és el del torrent de la Cabana, a Campdevànol, on primer es va posar una barrera i, posteriorment, també es va cobrar per accedir-hi a peu i es va limitar la xifra de persones diàries.
En altres gorgs, com els dels Molins de Vilardell i de la riera de Merlès, els ajuntaments de Ripoll i les Llosses hi han prohibit l'accés motoritzat i ho han limitat als veïns. A Sant Joan de les Abadesses, per la seva banda, el passat estiu es va tancar el gorg de la Malatosca –només s'hi pot arribar a peu- com a mesura per frenar els contagis de Covid-19.