La millor Copa Amèrica de la història. Aquest és l'objectiu que l'alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, va traçar el juliol passat per a la 37 edició de la competició, que comença aquest dijous a la capital catalana: "Crec que els barcelonins n'estaran orgullosos". Seran dos mesos intensos de regates i, també, de restriccions per a alguns veïns i treballadors de la Barceloneta, que aquesta setmana han estat acreditats per moure's pel barri fins que la competició acabi a l'octubre.
La Cerimònia Oficial d'Inici se celebrarà el 22 d'agost i les diverses proves culminaran a l'octubre. A la competició hi participaran sis equips, que ja tenen les seus distribuïdes per diferents espais, com el Moll de Barcelona i el Moll d'Espanya, i que ultimen la preparació i els entrenaments.
Com funcionarà?
L'edició arrencarà el 22 d'agost del 2024 amb l'acte d'inauguració. Les regates prèvies es faran entre el 23 i el 26 d'agost. Després hi haurà les Challenger Series -del 31 d'agost al 6 d'octubre- i les finals (AC Match) -del 12 al 27 d'octubre-. Entremig, el 7 d'octubre començaran les sèries femenines i júnior.
La competició es podrà veure des de la platja, ja que se celebrarà a només 200 metres de la sorra. A més, es posaran pantalles gegants al Moll de la Fusta perquè tots els curiosos puguin seguir en directe les regates que tindran lloc a la costa barcelonina.
Quines afectacions hi haurà a la mobilitat?
Per començar, hi haurà dos grans pàrquings disuassius -un al Fòrum, l'altre a la Fira de l'Hospitalet de Llobregat- dedicat als cotxes que vinguin de lluny. Els dies més intensos hi haurà autobusos llançadora des d'aquests punts.
La bici també tindrà un paper protagonista, però sempre limitat en el temps per la Copa Amèrica: es desplegaran dues estacions temporals del servei de Bicing municipal, amb capacitat per 200 vehicles més cadascuna de les noves infraestructures. Aquests espais només apareixeran "els dies de màxima afluència". Entre agost i octubre, però, també apareixeran quatre punts d'aparcament segur de bicicletes privades, que seran coberts i que podran assumir un centenar de bicis cada punt.
Les motos quedaran fora de les voreres de punts concrets, com ara el carrer Pepe Rubianes o l'Hospital del Mar, i obtindran zones d'aparcament que fins ara s'han estat utilitzant per a cotxes en zona blava. Per compensar-ho, també hi haurà altres punts d'aparcament de cotxes al voltant de la Barceloneta.
A més, s'aposta per un reforç del transport públic com el bus -que intensificarà sobretot el tram més pròxim a la zona costanera de la ciutat de línies com la D20, V15, V19, V21, V23, V25, V27, H16 i 47- o algunes hores de metro a la línia groga (L4). També es crearan dos carrils busos més que actualment no existeixen -un a rambla Prim, l'altre a Trelawny- per potenciar l'arribada en bus.
Pel que fa als taxis i VTC, també es vol garantir que tinguin un accés facilitador a les zones d'interès de la Copa Amèrica, com són la zona del Port Vell, el Port Olímpic i la platja del Bogatell. Ara bé, els responsables municipals asseguren que no està previst demanar que hi hagi una permissivitat afegida amb les VTC perquè puguin venir més vehicles d'arreu de l'Estat, com quan se celebra el Mobile World Congress. Les llicències actuals són suficients per atendre la demanda de l'esdeveniment esportiu, consideren des del consistori.
I, finalment, els autocars. S'han plantejat dues zones on els visitants pujaran i baixaran: l'avinguda Joan de Borbó i el World Trade Center. Ara bé, s'especifica molt clarament que aquestes zones no podran tenir els vehicles estacionats.
Com funcionen les acreditacions?
Gairebé 11.000 vehicles de residents i treballadors de la Barceloneta ja estan acreditats per moure's durant la Copa Amèrica. Des de l'oficina d'acreditacions s'han tramès ja 10.998 acreditacions a persones que viuen o treballen la Barceloneta o disposen d'una plaça d'aparcament al barri en àrea verda o aparcament públic o privat. L'Ajuntament ha establert un dispositiu per fer arribar les acreditacions, que serviran per a tots els dies i especialment pels dies de competició que s'hagi de restringir l'accés als cotxes.
Per una banda, les acreditacions de circulació i aparcament són per a persones que tinguin un vehicle amb plaça d'aparcament garantida a la zona. Els vehicles amb plaça de resident a la zona residents de la Barceloneta o amb plaça de pàrquing als aparcaments de BSM o en aparcaments de la zona del Port de Barcelona. Són les persones que han rebut una acreditació al seu domicili que hauran de portar visible al seu vehicle durant el període que duri la competició. A aquestes acreditacions també hi opten les persones que disposin de plaça d'aparcament de lloguer o compra que no sigui municipal (zona resident i BSM) o plaça de PMR (Persones amb Mobilitat Reduïda), ni del Port de Barcelona. Aquestes persones són les que han de sol·licitar la seva acreditació de manera presencial.
D'altra banda, es poden tramitar també acreditacions de circulació i desencotxament, que són les acreditacions per a persones que visquin o treballin a la Barceloneta, però no disposin de plaça d'aparcament de resident o en un aparcament subterrani. Aquestes persones tindran una acreditació que els permetrà accedir a la zona en cas que es restringeixi la mobilitat a certs carrers, però hauran de deixar el passatge i tornar a sortir. Serà una acreditació personal amb una informació numèrica.