29
de novembre
de
2023, 11:30
Actualitzat:
16:10h
Més de 15.000 persones ja han fet servir el transport a demanda que des del 2021 està en marxa a la Garrotxa. En concret, 15.605 viatgers han utilitzat el servei de Clic.cat que connecta Olot, Riudaura, les Preses i la Vall d'en Bas.
L'operador del servei, Teisa, fa un balanç positiu de les dades i assegura que aquesta mena de transport ha permès reduir un 74% les emissions de carboni. "Estem molt satisfets d'aquest servei pioner. És un model d'eficiència en el transport, ja que estalvia emissions. Ho fa de dues maneres: si no s'ha de fer el servei, ja no s'hi va; i només es passa per les parades on hi ha demanda. Això és un fet diferencial", diu Àlex Gilabert, gerent de Teisa.
La Garrotxa és a hores d'ara la comarca gironina que més usa el servei. De mitjana, en aquests tres anys s'han transportat uns 5.000 usuaris, la dada més alta d'entre les comarques de Girona on s'ha desplegat el transport a demanda (Gironès, Pla de l'Estany, Ripollès i Garrotxa). "Els usuaris són bastant recurrents. A la Garrotxa el 90% dels serveis acaben sortint. A la resta de comarques depèn del tipus de rutes. Gràcies al servei hem aconseguit que hi hagi un usuari recorrent del transport públic", diu Gilabert.
El servei de transport a demanda Clic.cat compta amb autobusos de vuit a setze places i es demana a través d'una aplicació mòbil que permet sol·licitar la ruta deu minuts abans de la seva sortida o, fins i tot, un cop està en marxa. L'aplicació també permet veure on es troba en cada moment l'autobús.
A la Garrotxa el servei es va posar en marxa el 2021 i la demanda s'ha més que triplicat. El primer any es va comptar amb uns 2.000 usuaris i aquest 2023 s'ha arribat a la xifra rècord: 6.468 de gener a octubre. "La veritat és que està funcionant bé. Hi ha molta gent que no podia anar al mercat d'Olot els dilluns o no podia anar al metge a Sant Esteve d'en Bas o a l'Hospital d'Olot. Ara hi ha un bon servei, encara que tot és millorable", explica l'alcalde de la Vall d'en Bas, Lluís Amat, municipi pioner on l'estiu passat es va instaurar el primer autobús elèctric a demanda d'Espanya.
Així, doncs, els usuaris que no vulguin o no puguin descarregar-se l'aplicació poden encarregar el servei de transport a demanda trucant a un telèfon convencional. Aquest mètode és el que s'ha fet servir des de fa trenta anys (quan es va començar a instaurar el servei a demanda). El 2019 el servei va fer el tomb cap a les noves tecnologies que permeten més facilitats tant a l'operador com a l'usuari. Actualment el transport a demanda dona cobertura a més de 700 municipis de Catalunya.
L'operador del servei, Teisa, fa un balanç positiu de les dades i assegura que aquesta mena de transport ha permès reduir un 74% les emissions de carboni. "Estem molt satisfets d'aquest servei pioner. És un model d'eficiència en el transport, ja que estalvia emissions. Ho fa de dues maneres: si no s'ha de fer el servei, ja no s'hi va; i només es passa per les parades on hi ha demanda. Això és un fet diferencial", diu Àlex Gilabert, gerent de Teisa.
La Garrotxa és a hores d'ara la comarca gironina que més usa el servei. De mitjana, en aquests tres anys s'han transportat uns 5.000 usuaris, la dada més alta d'entre les comarques de Girona on s'ha desplegat el transport a demanda (Gironès, Pla de l'Estany, Ripollès i Garrotxa). "Els usuaris són bastant recurrents. A la Garrotxa el 90% dels serveis acaben sortint. A la resta de comarques depèn del tipus de rutes. Gràcies al servei hem aconseguit que hi hagi un usuari recorrent del transport públic", diu Gilabert.
El servei de transport a demanda Clic.cat compta amb autobusos de vuit a setze places i es demana a través d'una aplicació mòbil que permet sol·licitar la ruta deu minuts abans de la seva sortida o, fins i tot, un cop està en marxa. L'aplicació també permet veure on es troba en cada moment l'autobús.
L'autobús elèctric que s'utilitza a la Vall d'en Bas. Foto: Martí Albesa
A la Garrotxa el servei es va posar en marxa el 2021 i la demanda s'ha més que triplicat. El primer any es va comptar amb uns 2.000 usuaris i aquest 2023 s'ha arribat a la xifra rècord: 6.468 de gener a octubre. "La veritat és que està funcionant bé. Hi ha molta gent que no podia anar al mercat d'Olot els dilluns o no podia anar al metge a Sant Esteve d'en Bas o a l'Hospital d'Olot. Ara hi ha un bon servei, encara que tot és millorable", explica l'alcalde de la Vall d'en Bas, Lluís Amat, municipi pioner on l'estiu passat es va instaurar el primer autobús elèctric a demanda d'Espanya.
Un 80% dels viatgers fan servir l'aplicació
Sobre les millores, està per explorar la possibilitat d'ampliar horaris i arribar a tenir el servei el cap de setmana, una oferta que es va provar l'estiu passat, però que no va acabar de funcionar. El que sí ha tingut èxit ha estat l'aplicació que permet agafar el servei, una eina que ja utilitzen el 80% dels usuaris, una dada que demostra que s'ha trencat la bretxa digital que podia suposar l'ús de noves tecnologies: "Identifiquem la tipologia dels usuaris, les dificultats que tenen per descarregar-se l'aplicació i incentivem alguna mena de formació específica. Treballem també perquè les aplicacions siguin molt més intuïtives. També conservem el número de telèfon i així si algú vol seguir utilitzant el telèfon convencional ho pot fer", explica Oriol Martori, director general de transports i mobilitat del Departament de Territori.Així, doncs, els usuaris que no vulguin o no puguin descarregar-se l'aplicació poden encarregar el servei de transport a demanda trucant a un telèfon convencional. Aquest mètode és el que s'ha fet servir des de fa trenta anys (quan es va començar a instaurar el servei a demanda). El 2019 el servei va fer el tomb cap a les noves tecnologies que permeten més facilitats tant a l'operador com a l'usuari. Actualment el transport a demanda dona cobertura a més de 700 municipis de Catalunya.