18
de gener
de
2023, 11:39
Actualitzat:
19
de gener,
10:05h
La Garrotxa es converteix des d'aquest dimecres en un territori pioner en el transport 100% elèctric. La Vall d'en Bas es converteix en el primer municipi de l'estat espanyol en posar en funcionament un autobús a demanda totalment elèctric. Es tracta d'un dels vehicles que fa els trajectes que des de fa un any i mig es porten a terme al municipi amb el servei Clic.cat que fa parada a la Vall d'en Bas, Riudaura, les Preses i Olot.
L'autobús és un vehicle petit de Teisa de sis metres d'allargada amb 21 places, 10 de les quals assegudes. Té una potència de 135 kW i una autonomia de 210 quilòmetres. La velocitat màxima és de 70 km/h i pot pujar pendents del 25%. El motor elèctric és de BMW i emet un 0% d'emissions. Està previst que cada nit es carregui i també pugui endollar-se a les cotxeres de la companyia quan no hi hagi servei durant el dia. L'autobús no fa soroll i també està adaptat per a persones amb cadira de rodes.
El conseller de Territori, Juli Fernández, ha estat present a la presentació de l'autobús al centre de Cultura i Natura de Can Trona: "A la Vall d'en Bas, en el món rural, generem espais de lideratge. Lideratge contra el canvi climàtic, de la resposta, de les necessitats de la gent, en definitiva de fer la vida una mica més fàcil. Això és el que avui estem fent i crec que tenim motius per somriure i sempre intentem millorar".
Per la seva banda, l'alcalde de la Vall d'en Bas, Lluís Amat, s'ha mostrat molt satisfet de poder aconseguir la fita des del món rural: "El dia d'avui l'assenyalarem en vermell. El primer transport elèctric a demanda és a la Vall. És molt significatiu que hagi estat un entorn rural i no urbà. Per mi això diu molt de la política de la Generalitat. Que s'hagi fet aquesta aposta en un entorn com el nostre és doblament d'agrair".
Sobre la possibilitat de veure autobusos elèctrics que facin trajectes llargs com Olot-Barcelona, el gerent de Teisa, Àlex Gilabert, diu el següent: "No hi ha una maduresa tecnologia per tenir autobusos elèctrics de més de 350 quilòmetres d'autonomia avui en dia. En els entorns urbans on el servei arrenca i para i té regeneració d'energia és més factible que un interurbà que va a Barcelona per autopista i va gastant sense regenerar".
La presentació del primer autobús elèctric a demanda de TEISA i del país s'ha fet aquest dimecres al Centre de Cultura i Natura de Can Trona de la Vall d'en Bas. Ha comptat amb la presència de Juli Fernández, conseller de Territori de la Generalitat; Marc Sanglas, secretari de Mobilitat i Logística; Oriol Martori, Director General de Transports i Mobilitat; Lluís Amat, alcalde de la Vall d'en Bas; Santi Reixach, president del Consell Comarcal de la Garrotxa; Àlex Gilabert, director-gerent de Teisa i Lluis Coromina, president del Consell d'Administració de la companyia.
L'autobús és un vehicle petit de Teisa de sis metres d'allargada amb 21 places, 10 de les quals assegudes. Té una potència de 135 kW i una autonomia de 210 quilòmetres. La velocitat màxima és de 70 km/h i pot pujar pendents del 25%. El motor elèctric és de BMW i emet un 0% d'emissions. Està previst que cada nit es carregui i també pugui endollar-se a les cotxeres de la companyia quan no hi hagi servei durant el dia. L'autobús no fa soroll i també està adaptat per a persones amb cadira de rodes.
El conseller de Territori, Juli Fernández, ha estat present a la presentació de l'autobús al centre de Cultura i Natura de Can Trona: "A la Vall d'en Bas, en el món rural, generem espais de lideratge. Lideratge contra el canvi climàtic, de la resposta, de les necessitats de la gent, en definitiva de fer la vida una mica més fàcil. Això és el que avui estem fent i crec que tenim motius per somriure i sempre intentem millorar".
El conseller de Territori, Juli Ferández, amb l'alcalde de la Vall, Lluís Amat Foto: Martí Albesa
Per la seva banda, l'alcalde de la Vall d'en Bas, Lluís Amat, s'ha mostrat molt satisfet de poder aconseguir la fita des del món rural: "El dia d'avui l'assenyalarem en vermell. El primer transport elèctric a demanda és a la Vall. És molt significatiu que hagi estat un entorn rural i no urbà. Per mi això diu molt de la política de la Generalitat. Que s'hagi fet aquesta aposta en un entorn com el nostre és doblament d'agrair".
El primer bus elèctric de Teisa
El vehicle que s'ha posat en funcionament a la Garrotxa és el primer 100% elèctric de la companyia Transports Interurbans Elèctrics (Teisa) en 103 anys d'història. Actualment, l'empresa té sis vehicles híbrids urbans a Girona, set interurbans i preveu posar en funcionament els primers quatre autobusos elèctrics urbans de dotze metres a Girona a finals d'aquest any.Sobre la possibilitat de veure autobusos elèctrics que facin trajectes llargs com Olot-Barcelona, el gerent de Teisa, Àlex Gilabert, diu el següent: "No hi ha una maduresa tecnologia per tenir autobusos elèctrics de més de 350 quilòmetres d'autonomia avui en dia. En els entorns urbans on el servei arrenca i para i té regeneració d'energia és més factible que un interurbà que va a Barcelona per autopista i va gastant sense regenerar".
La presentació del primer autobús elèctric a demanda de TEISA i del país s'ha fet aquest dimecres al Centre de Cultura i Natura de Can Trona de la Vall d'en Bas. Ha comptat amb la presència de Juli Fernández, conseller de Territori de la Generalitat; Marc Sanglas, secretari de Mobilitat i Logística; Oriol Martori, Director General de Transports i Mobilitat; Lluís Amat, alcalde de la Vall d'en Bas; Santi Reixach, president del Consell Comarcal de la Garrotxa; Àlex Gilabert, director-gerent de Teisa i Lluis Coromina, president del Consell d'Administració de la companyia.