A l'octubre comencen les obres d'un nou tram d'AP-7

Les obres per fer el tercer carril a l'AP-7 entre Vilademuls i la Jonquera començaran a finals d'octubre. Al juliol es licitaran els treballs.

Publicat el 16 de juliol de 2009 a les 19:06

Ss'adjudicaran les obres la segona quinzena de setembre.

Es tracta d'un tram de 40 quilòmetres que s'afegeix al tram entre Maçanet de la Selva i Fornells de la Selva (18,7 km) que ja està en obres des de finals de l'any passat. En aquest tram, acesa ja ha construït el tercer carril en uns deu quilòmetres i preveu obrir totalment al trànsit aquesta zona d'aquí a un any, el juliol del 2010. L'obra costa, globalment, 350 MEUR i estarà acabada a finals del 2011.

Les obres de l'autopista avancen al ritme previst. Aquest matí els responsables d'acesa han estat a Girona per explicar els projectes i terminis de l'obra que ha de servir per ampliar a tres carrils l'autopista des de Maçanet de la Selva a la Jonquera. En el cas de la circumval·lació de Girona –de Fornells de la Selva a Vilademuls- la via tindrà quatre carrils per banda i està previst que es facin tres nous accessos a Fornells, Sant Gregori i Vilademuls.

Fins ara, l'únic tram que està en obres és el que va de Maçanet de la Selva a Fornells. Aquí ja s'ha fet el tercer carril en un tram de deu quilòmetres i està pendent que s'hi doni la darrera capa d'asfalt, que es farà al setembre. Les obres d'aquest tram s'acabaran al juliol del 2010, quan s'obrirà tot el tram a la circulació. A l'estiu però, les obres s'han aturat. Des del passat 10 de juliol ja no hi ha màquines i es torna a circular a 120 km/h (durant les obres era a 80 km/h) en sentit sud i està previst que, en sentit nord, es pugui a partir del 30 de juliol.

Això es fa per garantir que a l'estiu, amb l'augment de cotxes, no hi hagi problemes per als usuaris. Diàriament per l'AP7 a Girona hi circulen 40.000 vehicles però a l'estiu la xifra augmenta fins a un 20%, arribant als 50.000 vehicles diaris.

El director de Projectes i Obres, d'Acesa, Josep Armengol, ha explicat que els tràmits també van bé per als altres dos trams que queden: Vilademuls-Figueres Sud i Figueres Sud-la Jonquera. Aquests dos trams es licitaran i adjudicaran quasi a la vegada i això farà que les obres comencin pràcticament a la mateixa hora. El càlcul és que es comencin a finals d'octubre i que s'acabin durant el quart trimestre del 2011. De fet, aquesta és la data que acesa s'ha fixat per tenir tota l'obra acabada, tot i que el tram de la circumval·lació de Girona, sobretot pel que fa a l'accés a Fornells de la Selva, podria endarrerir el final dels treballs.

La circumval·lació, el darrer tram

Armengol ha explicat que l'ampliació a quatre carrils del tram Fornells-Vilademuls serà el darrer que es farà ja que està pendent de l'aprovació del Ministeri de Foment perquè s'ha hagut de fer un nou projecte pel nou enllaç amb Fornells a causa de les al·legacions que l'ajuntament hi va presentar. La previsió d'acesa és poder licitar el tram de la circumval·lació (19,3 km) el quart trimestre del 2009 i iniciar les obres el primer trimestre del 2010. El termini d'execució dels treballs serà de 24 mesos.

En aquest punt, acesa ha previst la creació de tres nous enllaços a Fornells de la Selva, Sant Gregori i Vilademuls. En el cas de Fornells i Vilademuls, s'ha previst que la via connecti l'autopista i la N-II. L'enllaç de Sant Gregori està pensat per connectar l'autopista amb el centre de la ciutat de Girona. El director general d'Acesa, Josep Lluís Giménez, ha explicat que tots tres enllaços tindran peatge però que serà gratuït pels conductors que vagin de Fornells a Vilademuls.

Els enllaços de Sant Gregori i Vilademuls ja compten amb el vist-i-plau del Ministeri de Foment pel que fa al traçat i està previst que al setembre s'entreguin els projectes constructius. En el cas de Fornells, les al·legacions del territori –que no veien bé la connexió de l'AP7 amb el municipi i la vall de Sant Daniel- han fet que s'hagi de fer un nou projecte. Al setembre s'haurà d'exposar novament al públic i acesa espera que no hi hagi al·legacions 'important' perquè el nou projecte és fruit d'una 'solució de consens'.

Amb tres carrils: més trànsit

El director general d'acesa, Josep Lluís Giménez, ha remarcat que l'obra d'ampliació de l'autopista es fa sense apujar peatges ni allargar la concessió. Acesa preveu compensar la inversió amb l'augment del trànsit. Segons ha dit Giménez, quan l'obra estigui acabada l'AP7 tindrà capacitat per absorbir entre un 5% i un 10% més de vehicles.

Giménez també ha reconegut l'amenaça que suposa que l'N-II estigui tota desdoblada en un futur i sigui gratuïta.  El director general ha dit però que l'autopista seguirà essent una via 'pels qui fan trajectes llargs' i que la nacional tindrà un ús més acusat pels trajectes curts. Segons càlculs d'acesa, a l'AP7 en terres catalanes hi circularan entre 60.000 i 70.000 vehicles diaris, una xifra que fa 'necessari' que hi hagi una ampliació de l'autopista.