El Delta de l’Ebre ja no és l’únic espai a Europa amb presència de caragol poma. Aquest dijous 13 d’agost es van detectar 10 postes d'aquesta espècie invasora (Pomacea sp) en una parcel·la d’arròs ubicada al municipi de Palau-sator (Baix Empordà).
Per evitar que la plaga és propagui per la zona arrossera del Baix Empordà, el Departament d’Agricultura (DARP) ha iniciat mesures immediates per a l’eradicació del focus detectat i també una exhaustiva prospecció de tot l'espai, segons informa en una nota. Avui divendres experts estan visitant la zona afectada per tal d’estudiar les mesures més adequades d’eradicació i evitar-ne la propagació, d’acord amb el que estableix la Decisió de la Comissió Europea UE/697/2012. Entre aquestes mesures caldrà establir una zona demarcada, que marcarà un espai oficialment infestat i una "zona tampó", on s’hauran de prendre mesures contundents d’eradicació, una prospecció intensiva i l’establiment d’un protocol d’higiene per a tota la maquinària agrícola usada en les parcel·les d’arròs i que pugui propagar el caragol poma.
D’acord amb les dades inicials recollides a la zona, sembla que l'arribada de l'espècie pot ser deguda a “actuació dolosa”, és a dir, intencionada, apunta el DARP, ja que no existeix connexió que permeti associar aquesta detecció amb una contaminació natural.
En la mateixa línia, els arrossaires de Pals asseguren que l'espècie ha estat introduïda "expressament" a la parcel·la de 2 hectàrees on s'hi han trobat tres exemplars i una desena de postes. D'entrada, perquè en aquest camp s'hi ha d'accedir només a peu. Però també perquè és impossible que el caragol hi hagi pogut arribar a través de les xarxes de reg. "Hi ha dotze quilòmetres entubats amb 1.500 desguassos, i el caragol només ha aparegut aquí", diu el president de l'Associació de Defensa Vegetal, Josep Pericay. La parcel·la s'assecarà i s'han tapat amb xarxes els canals de desguàs.
Detectat el primer focus de caragol poma al Baix Empordà
Agricultura sospita que la seva aparició ha estat intencionada | Fins ara només se n'havien detectat al delta de l'Ebre
Ara a portada
Publicat el 14 d’agost de 2015 a les 18:16
Et pot interessar
-
Societat El Sindicat d'Habitatge de Salt demana al Parlament que creï una taula treball per resoldre "la situació d'emergència"
-
Societat Renfe oferirà 1.026 circulacions per carretera durant les obres entre Figueres i Portbou
-
Societat Demana una barra de pa en català i acaba al jutjat per amenaces i assetjament
-
Societat 26 detinguts per concertar 212 parelles de fet fraudulentes a Catalunya