Els canvis d'hàbits, la tendència a anar a comprar a les grans superfícies, la manca de promoció i el poc suport que reben d'alguns ajuntaments són, segons l'Associació, els motius que han fet que actualment els mercats setmanals hagin patit aquest descens tan acusat.
L'Associació, que aplega prop del 70% dels marxants de la demarcació, ha notat que els mercats que es fan de dilluns a divendres cada cop tenen menys compradors. En canvi l'afluència de públic els dissabtes és molt elevada. Tot i això, han detectat que molta d'aquesta gent va al mercat 'a passejar' i no a comprar. Segons Vergés, aquest 'canvi' en les costums d'anar a comprar a mercat i la davallada en l'afluència entre setmana acaba repercutint negativament en les caixes dels venedors. 'Les caixes han baixat molt', ha afirmat el president de l'Associació.
Mercats com el de Palamós per on abans podien passar en un dia 1.500 persones actualment es troba a gairebé la meitat de visitants, entre 700 i 800. 'El potencial de compra ha baixat moltíssim', ha assegurat Vergés qui afirma que aquesta situació està provocant que els marxants cada cop venguin menys.
Les causes d'aquesta situació l'atribueixen a diferents situacions. D'una banda el poc suport que reben per part d'alguns ajuntaments que només utilitzen els mercats per atraure gent a la població. Llavors, segons Vergés, la despesa que acaba produint el visitant gira entorn al 40% del total en les parades del mercat mentre que el 60% restant va pels comerços i negocis de la població. En aquest sentit, detecta un 'estancament' i una manca de voluntat per modernitzar i professionalitzar els mercats.
La mala ubicació, poc cèntrica i sovint allunyada del nucli urbà, és un altre dels motius que consideren 'clau' per justificar la davallada en el volum de negoci. En aquest sentit, reclama que els consistoris tinguin en compte que els mercats són un atractiu 'molt important' i un sector de negoci destacat a la demarcació. També lamenten que no hi hagi cartells que avisin d'on es troba el mercat. 'Amb els mercats o s'hi ensopega o no se sap on són', ha criticat Vergés.
L'Associació, però, també entona el 'mea culpa' en aquesta situació i lamenta la poca capacitat que ha tingut fins ara per promocionar-se i professionalitzar-se. Per aquest motiu, preveuen engegar un seguit d'actuacions per fer més atractiu i competitiu el mercat. La primera d'aquestes és repartir tríptics als hotels, oficines de turisme i càmpings on detallen els mercats que hi ha a les comarques gironines i quin dia se celebra cadascun. Més endavant preveuen fer targetes de fidelització pels clients mitjançant les quals podran obtenir regals per les compres.
Mercat al viaducte
En relació a la mala ubicació d'alguns mercats, Vergés ha posat sobre la taula la 'insatisfacció' dels marxants amb la situació del mercat de Girona. Afirma que 'no és un bon lloc' o que no beneficia tampoc a la ciutat perquè els clients poden anar a comprar 'sense entrar a Girona'. Per això, preveuen proposar a l'Ajuntament que un cop s'ensorri el viaducte per on passa el tren tinguin en compte la possibilitat de situar-hi el mercat setmanal.
De moment només és 'una idea' que esperen posar sobre la taula quan les obres del TGV estiguin 'més avançades' i quan l'Ajuntament es plantegi 'què hi anirà' a la línia que travessa del viaducte.