El nou passeig té una zona d'aparcament per a 150 cotxes -70 places menys que abans del temporal-, un carril per sentit de circulació i un nou carril bici. També incorpora un mur de contenció, amb pedres de 3 i 4 tones cadascuna, i una passera perquè els ciutadans caminin vora mar. L'obra, que l'ha fet la direcció general de Costes de l'Estat, ha costat 3,7 MEUR.
El tram que s'ha refet és de 730 metres i, d'aquests, 550 metres s'han hagut de fer de nou. En aquesta zona, s'ha aixecat un espigó i un nou mur de contenció. A més, s'ha fet una plataforma de formigó de cinc metre d'ample per evitar que propers temporals puguin fer malbé el passeig. Aprofitant aquesta plataforma, la barana del passeig s'ha separat 2,5 metres i això ha donat lloc a dos nivells diferents: una passera a vora mar on s'hi accedeix per unes escales i el passeig a nivell de carrer. 'Pel que fa la seguretat de l'obra amb vistes a d'altres temporals estem molt tranquils', reconeix l'alcalde de l'Escala, Estanis Puig.
El passeig ja està asfaltat i els operaris treballen per col·locar els arbres, lloses i pintar les línies perquè cotxes i bicicletes sàpiguen per on circular. El nou vual ja estarà obert aquest vespre i per demà dijous, coincidint amb la festivitat de la Mare de Déu del Carme, s'ha previst un acte inaugural. Faltarà només col·locar la barana i les llums. L'alcalde de l'Escala, Estanis Puig, s'ha mostrat molt satisfet del ritme d'execució de les obres i ha reconegut que no es creien que s'acabés tan aviat. De fet, l'ajuntament havia reconegut que si les obres no estaven llestes per mitjan juliol, les faria aturar per molestar els turistes, fet que no ha calgut.
Una de les modificacions que s'han fet amb la nova obra afecta l'aparcament. Abans, els cotxes aparcaven en bateria i la zona tenia capacitat per a 220 cotxes. Ara, els cotxes s'hauran d'aparcar en fila, paral·lels al mar, i es redueix l'espai: en caben 150. No obstant això, aquest espai ha possibilitat incorporar un nou carril bici que uneix el nucli urbà del municipi amb la zona de Riells.
Pendents de la segona fase
Amb l'obertura del passeig de l'Escala no està tota la feina feta. L'ajuntament i Costes han de tornar a negociar per executar una segona fase que defineixi com s'ha d'ordenar l'espai entre el passeig i la façana dels edificis. En aquest punt s'haurà de decidir si el passeig es fa només per a vianants, quants carrils de circulació es deixen, quin ample tindrà la vorera a tocar de les cases o si es conserva l'aparcament.
Puig ha explicat que encara no han pogut avançar en aquesta segona fase i que tampoc està clar qui ho haurà de pagar. 'Anant molt bé ho tindrem enllestit en dos anys', ha avançat. Mentrestant, l'ajuntament ha encetat un procés de participació ciutadana per tal que els escalencs decideixin què hi volen.
Fins al moment, fins a 237 ciutadans han respost unes enquestes sobre propostes de circulació en aquest punt. El 40% ha demanat que el passeig sigui peatonal, el 32% vol que tingui un únic carril i el 27% que en tingui dos, un per banda.