Ryanair s'estrena al Prat

Les administracions gironines veuen amb recel la pèrdua de passatgers que pot causar l'arribada de l'aerolínia a Barcelona.

Publicat el 01 de setembre de 2010 a les 10:34

L'estrena dels vols de Ryanair des de l'Aeroport del Prat aquest dimecres té una cara i una creu. Per una banda, la T-2 de l'aeroport barceloní guanya una nova aerolínea, però per l'altra Girona veu amb recel la pèrdua de passatgers que aquesta operació els pot causar. L'aeroport gironí ha passat en vuit anys de 500.000 passatgers a més de 5 milions amb l'arribada de la companyia irlandesa. La Diputació de Girona i la Cambra de Comerç s'han declarat 'alerta' per avaluar l'impacte i reconeixen que es perdran passatgers. Ara bé, les institucions accepten perdre freqüències de vols però no volen renunciar a mantenir les destinacions. La propera setmana hi ha una reunió entre les parts implicades.

Aquest dimecres s'enlairaran els primers vols de la companyia de baix cost Ryanair des del Prat. Comença oferint-hi 23 destinacions, moltes ja ofertes des de l'aeroport de Girona, fins ara base d'operacions de la companyia al sud d'Europa. Ryanair ha dut l'aeroport gironí a situar-se entre els vuit primers a nivell de l'estat, quan el 2002 tenia trànsits de mig milió de passatgers que, bàsicament, arribaven amb vols xàrters durant l'estiu.

L'augment espectacular de passatgers ha estat acompanyat per inversions per part d'Aena que, entre d'altres, ha remodelat la terminal, ha instal·lat el sistema ILS que permet aterrar els avions tot i que hi hagi boira i ha construït nous aparcaments. Unes infraestructures i un rendiment de les instal·lacions a les quals ara, amb l'arribada de Ryanair al Prat, caldrà veure com se'n treu rendiment. Per això, Vilert ha demanat a Aena implicació per afrontar la nova situació.

L'anunci dels vols des de la capital catalana era un rumor que feia mesos que s'havia anat estenent fins que el va confirmar la mateixa companyia el mes de maig. Ara encara queden incògnites sobre quin serà l'efecte per als altres aeroports catalans on actualment opera Ryanair: Girona i Reus.

Ryanair té un conveni amb l'AGi -associació per a l'impuls de l'aeroport formada per la Diputació de Girona, la Cambra de Comerç i la Generalitat- que finalitza a finals del 2011. El president de la Diputació, Enric Vilert, ha explicat que Ryanair els ha assegurat que no retallarà destinacions des de Girona tot i que sí es reduiran les freqüències. A falta d'un detall exhaustiu, Vilert ha explicat que han demanat a la companyia que mantingui, com a mínim, una ruta diària a aquelles ciutats on, fins ara, n'oferia més com Roma, París i algunes ciutats britàniques. De moment, Ryanair ha comunicat que aquest hivern deixarà de fer alguns vols que fins ara oferia des de Girona com Leeds, Màlaga, Porto o Edimburg, on volava tot l'any des de Girona.

Les institucions, expectants

Des de la Diputació, el seu president ha llençat un missatge de 'tranquil·litat'. 'És evident que la situació ha canviat però fins avui els tractes que hem tingut amb Ryanair sempre s'han complert i tenim conveni fins a finals del 2011', ha recordat Vilert que ha posat l'accent en treballar per mantenir les destinacions i també en captar noves companyies que puguin aportar més passatgers a les instal·lacions de Vilobí d'Onyar.

Per Vilert, al fet que Ryanair comenci a volar des del Prat si suma la situació de crisi i del mercat aeronàutic que han fet variar el sector i restar passatgers a tots els aeroports. A més, el president de la Diputació ha indicat que si la Generalitat tingués traspassada la gestió dels aeroports 'podríem buscar més solucions'. De totes maneres, Vilert es mostra confiat que Girona continua essent un pol d'atracció per als viatgers i una aposta estratègica per la companyia.

La setmana vinent està prevista una reunió entre els representants de l'AGi i els de la companyia. En la reunió es demanarà la planificació de vols que la companyia prepara des de Girona per al proper estiu i també per l'hivern del 2011 i es començarà a treballar respecte la renovació del conveni. 'Em consta que hi ha voluntat per les dues parts de renovar el conveni però pot ser no ha de ser en els mateixos termes que està plantejat ara', ha afirmat Vilert.

El conveni preveu aportacions per part de les administracions respecte als avions que la companyia té amb base a Girona que, actualment, en són una desena i que el conveni preveu ampliar fins a 14.

Des de la Cambra de Comerç, el president Domènec Espadalé ha assegurat que l'aeroport de Girona ha demostrat que 'és viable' i ha dit que aquest hivern s'oferiran més de 40 destinacions des de les instal·lacions de Vilobí i que, per tant, s'espera un trànsit 'més que considerable' de passatgers.

'Considerem que a Ryanair li interessa enormement Girona i si no opera Ryanair ja hi haurà altres companyies', s'ha mostrat confiat Espadalé. La Cambra de Comerç negocia, per exemple, amb companyies russes per tal que comencin a operar des de Girona, un mercat que, segons Espadalé, no pot cobrir Ryanair. Per Espadalé, Ryanair 'no pot abandonar Girona' perquè li 'funciona relativament bé' i perquè tenen ocupacions als avions entorn al 80% de mitjana.

Atraure passatgers de la Catalunya del Nord

Tant per la Cambra de Comerç com per la Diputació, els ciutadans de la Catalunya del Nord s'han convertit en un públic important per atraure i, així, compensar la pèrdua de passatgers que es pot patir amb l'arribada de Ryanair al Prat. Les administracions consideren el pol d'atracció de l'aeroport gironí des del nord de les comarques de Barcelona (Maresme, Bages i Osona), les comarques gironines i també la Catalunya del Nord.

'L'Aeroport de Perpinyà no està en el seu millor moment i per tant els catalans del nord han de veure Girona com el seu aeroport', ha destacat Vilert. En el mateix sentit s'ha pronunciat el president de la Cambra que ha dit que 'cal remuntar el mercat francès'.

Els hotelers, tranquils

El gerent de l'associació Costa Brava Centre Hotels, Martí Sabrià, ha declarat que el més preocupant és que es retallin destinacions i no tant les freqüències. 'Si es mantenen els vols a les principals ciutats europees, a la gent li serà igual volar un dimarts que un dimecres', ha posat per exemple.

A més, el gerent dels hotelers de la Costa Brava Centre ha afirmat que aquells turistes que tenien com a objectiu visitar la costa o Girona continuaran usant l'aeroport de Vilobí. Segons Sabrià, a l'estiu la meitat dels passatgers que arriben a l'aeroport de Girona es queden a la demarcació i l'altre meitat van a Barcelona, mentre que a l'hivern el 25% dels turistes es queden a Girona i la resta va a Barcelona.