El TSJC tomba les ZBE de l’Hospitalet, Cornellà, Esplugues i Sant Adrià aprovades el 2020

Algunes ciutats hauran de retornar multes, mentre que altres recorreran la sentència o ja tenen una ordenança nova

Cartells de la ZBE
Cartells de la ZBE | Ajuntament de Sant Cugat
Redacció
25 de juliol de 2024, 13:49
Actualitzat: 29 de juliol, 9:09h

El Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) ha anul·lat les ordenances municipals aprovades el 2020 a Sant Adrià de Besòs, l’Hospitalet de Llobregat, Cornellà i Esplugues per regular la Zona de Baixes Emissions (ZBE) a les rondes de Barcelona. Com va fer amb la de la capital catalana, el tribunal considera que les restriccions als vehicles més antics no estan prou argumentades, segons ha avançat El Periódico, i implicarà conseqüències diferents per a cada ciutat.

L’Hospitalet serà el més perjudicat i calcula que haurà de tornar prop de dos milions d’euros a conductors multats mentre defineix una nova ordenança, un pas en el qual també treballa Cornellà. A Sant Adrià, en canvi, ja tenen un text nou en vigor des de l’abril, mentre Esplugues ha presentat recurs contra la sentència. A diferència de Barcelona, que va aconseguir mantenir la vigència de la norma mentre la recorria al Suprem abans de flexibilitzar-la per evitar noves sancions, l'Hospitalet i Cornellà romandran sense ZBE vigent fins que aprovin una nova ordenança.

I és que en el cas de l’Hospitalet, on la ZBE cobria tota la ciutat, el consistori calcula que haurà de tornar bona part de les multes posades els anys 2021, 2022 i 2023, totes les que no siguin fermes. Mentre gestiona el retorn, l'Ajuntament treballa en la definició d’una nova ordenança que reguli les ZBE i que preveu que estigui enllestida durant la primera meitat del2025. També s’està gestant una nova normativa a l’Ajuntament de Cornellà, on ara per ara no preveuen que calgui retornar multes i recorden que la limitació de circulació només afectava el barri i el polígon Femades. En aquest cas, la previsió és que la nova ordenança estigui a punt a principis del 2025.

Pel que fa a Sant Adrià de Besòs, el consistori ja es va afanyar a definir un nou text quan va arribar la primera sentència contra la ZBE de Barcelona, una ordenança que és vigent des de fa pocs mesos. Pel que fa a les multes posades d'acord amb la normativa antiga i ara tombada pel TSJC, l’Ajuntament de Sant Adrià no té calculat si haurà de retornar alguna sanció als conductors infractors, però augura que el total no serà una quantitat elevada, tal com apunten fonts municipals a l’ACN. En el cas d'Esplugues de Llobregat, el govern assenyala al rotatiu que han presentat un recurs al Tribunal Suprem contra la sentència del TSJC, de manera que l’ordenança aprovada fa quatre anys seguirà vigent fins que l’alt tribunal es pronunciï.

Falta de previsió sobre la renovació del parc de vehicles

Els magistrats retreuen als ajuntaments no haver inclòs en les regulacions una valoració de com les restriccions condicionen la capacitat econòmica dels conductors, especialment els residents a les ciutats afectades i "col·lectius" empresarials de menor capacitat econòmica”, en haver d'adquirir un vehicle amb distintiu ambiental per poder circular. També recriminen que les ordenances tinguessin una "falta de valoració d'altres mesures" menys limitatives que la prohibició de circulació.

Fins i tot, arriben a criticar que les regulacions locals preveien exclusions d'aplicació sense aportar "explicació sobre la raó d'aquesta exclusió ni sobre el motiu pel qual no s'estén a altres serveis essencials". Al seu torn, el TSJC no conclou que no calguin restriccions, però precisa que, en una ponderació d'interessos dels empresaris o residents, les limitacions s'han de justificar bé.