Brussel·les s'obre a regular en l'àmbit europeu els lloguers de temporada. El comissari europeu d'Energia i Habitatge, Dan Jørgensen, ha afirmat aquest dilluns que està disposat a estudiar "més legislacions" a nivell europeu per abordar l'impacte dels lloguers de temporada en l'accés a un habitatge assequible. Per això, ha anunciat que arrencarà el diàleg social i amb el sector per preparar el pla que preveu presentar el 2026.
Així ho ha dit el primer responsable de la cartera d'Habitatge europea en una conferència sobre la crisi de l'habitatge al Parlament Europeu, que ha obert la presidenta del comitè especial d'aquest òrgan sobre la Crisi de l'Habitatge a la UE, Irene Tinagli. "Quan els costos de l'habitatge consumeixen una part desproporcionada dels pressupostos familiars, la gent té menys oportunitats d'invertir en educació, en el seu benestar o fins i tot en la seguretat financera bàsica", ha començat.
Jørgensen ha admès que les regulacions actuals no són suficients per abordar el problema del lloguer de temporada, i per això estudiarà si es poden fer canvis legislatius a nivell de la UE. Això sí, intentarà buscar una "solució" que no "perjudiqui" les possibilitats d'aquelles ciutats que volen obtenir els "beneficis" dels lloguers de temporada per atraure més turistes.
Fins al 2026 la Comissió Europea (CE) no preveu adoptar un pla d'acció sobre l'habitatge assequible, ja que vol dedicar aquest any a avaluar la crisi i "dialogar" amb tots els actors implicats per garantir que adopten les mesures "correctes". De totes maneres, Jørgensen no descarta adoptar algunes iniciatives aquest any.
De fet, davant la situació d'urgència que han traslladat la majoria dels eurodiputats en la sessió a l'Eurocambra, Jørgensen ha remarcat que la Comissió ja està treballant en tres mesures: duplicar els fons de cohesió disponibles, flexibilitzar les regles sobre ajudes d'estat per facilitar que els estats puguin finançar la construcció d'habitatges i crear una "plataforma europea d'inversió" en habitatge amb el Banc Europeu d'Inversions.
Sobre aquesta última mesura, el president del Comitè Econòmic i Social Europeu, Oliver Röpke, ha defensat que els promotors "sense ànims de lucre", les cooperatives d'habitatge i les autoritats locals puguin obtenir "tipus d'interès baixos o inclús del 0%".
A mitjan febrer, l'alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, va demanar a la UE que doni "cobertura legal" a les ciutats que estan regulant el lloguer temporal i que estableixi un "marc regulador de mínims" per tal que les polítiques aplicades a Barcelona siguin el punt de partida. Juntament amb una dotzena de capitals europees, Collboni també va demanar que les ciutats tinguin "accés directe" als fons europeus per poder-los destinar a la construcció d'habitatge "social i assequible".