L'incendi «més mortífer dels últims temps» a Xile ja supera la cinquantena de víctimes

El govern xilè sospita que es pugui tractar d'un foc intencionat i preveu que el nombre de morts incrementi de manera notable

  • L'incendi a Xile -
Publicat el 04 de febrer de 2024 a les 16:28
L'incendi forestal que crema les zones poblades de la Regió de Valparaíso, a la costa sud de Xile, ja ha deixat 56 víctimes mortals confirmades. Així ho ha compartit la ministra de l'Interior xilena, Carolina Tohá, que ha afirmat que "després del terratrèmol del 2010, és el desastre natural que més víctimes ha deixat els darrers temps".

"La situació de Valparaíso és la més delicada en aquestes hores: ha estat sens dubte l'incendi que ha generat més pèrdues humanes", ha assegurat la ministra després de l'últim Comitè de Gestió i Desastres en declaracions recollides per la Ràdio Cooperativa. Tanmateix, ha explicat que hi ha molts antecedents i informació preliminar no oficial que fa preveure que s'arribarà a xifres molt més elevades.

Les capacitats del Servei Mèdic Legal han estat reforçades les hores i ja hi ha 11 equips investigadors, que són els que s'encarreguen de l'aixecament dels cossos i de les primeres diligències. De moment, no han finalitzat els aixecaments de víctimes ni les assistències als habitatges i infraestructures danyades, però el govern xilè calcula que hi ha 16 viles afectades amb milers de cases ocupades per una població especialment vulnerable.

Tal com ho assenyalen altres autoritats, Tohá ha afirmat que hi ha indicis que l'origen del més greu d'aquests incendis, que és el de Las Tablas, podria haver estat intencional. "És motiu de gran preocupació i genera una alarma social enorme", ha reblat. Per aquest motiu, la Prefectura de la Defensa Nacional xilena ha ordenat la prohibició del transport de combustible en bidons, així com tota activitat que impliqui manipulació de foc.

Boric es mobilitza

El president xilè, Gabriel Boric, s'ha desplaçat aquest diumenge fins a la regió de Valparaíso "per estar amb autoritats locals, víctimes de la tragèdia i sobretot per veure 'in situ' on hem de donar més i més bons suports en aquest moment tan dur". Boric ha explicat que les prioritats són, en primer lloc, salvar vides; en segon, apagar incendis actius; en tercer lloc, recuperar cossos de persones mortes; en quart, canalitzar suport urgent a víctimes en albergs; en cinquè, garantir l'ordre públic amb carabiners i forces armades, i en sisè i últim, recopilar antecedents per investigar l'origen dels incendis.

Tal com ho estan assenyalant altres autoritats, Tohá ha afirmat que "hi ha antecedents seriosos que apunten que l'origen del més greu d'aquests incendis, que és el de Las Tablas, podria haver estat intencional. Sempre hi ha rumors d'aquest tipus, però en aquest cas són antecedents seriosos de persones confiables".