Què sabem (i què no) sobre l'accident entre un avió comercial i un helicòpter de l'exèrcit dels Estats Units?

Els equips d'emergències no troben supervivents del sinistre a prop de l'aeroport de Washington i les víctimes podrien arribar a les 67 persones; Trump lamenta que es podria haver evitat

Els equips de rescat treballen durant tota la nit al riu Potomac després que un avió d'American Airlines, xoqués amb un helicòpter, impacte entre un avió de passatgers i un helicòpter militar a Washin
Els equips de rescat treballen durant tota la nit al riu Potomac després que un avió d'American Airlines, xoqués amb un helicòpter, impacte entre un avió de passatgers i un helicòpter militar a Washin | Natascha Tahabsem / Zuma Press / ContactoPhoto
Marc Orts
30 de gener de 2025, 09:44
Actualitzat: 31 de gener, 9:51h

Un avió comercial amb 60 passatgers i 4 tripulants s'ha precipitat la matinada d'aquest dijous al riu Potomac, a la rodalia de Washington, després de xocar amb un helicòpter de l'Exèrcit dels Estats Units amb quatre militars a bord. El gran dispositiu d'emergències que treballa a les aigües gèlides del riu no ha localitzat cap supervivent i el president estatunidenc, Donald Trump, s'ha mostrat "preocupat" pel "terrible accident" i ha expressat que "es podria haver evitat". Sigui com sigui, el succés deixa molts interrogants que caldrà investigar.

De fet, el cap del Departament de Bombers del Districte de Columbia, John Donnelly, ha descartat aquest l'existència de supervivents i ha anunciat que, de moment, han recuperat els cossos sense vida de 27 persones, entre les quals 26 serien passatgers de l'avió i un de l'helicòpter". 

Això sabem: un avió petit contra un helicòpter en un vol d'entrenament

L'Administració Federal d'Aviació ha explicat que l'avió implicat era un Bombardier CRJ700 construït 20 anys enrere de l'aerolínia nord-americana PSA procedent de Wichita (Kansas) i que operava el vol 5342 amb la marca regional American Eagle. Totes aquestes marques estan sota el paraigua de la gran American Airlines. Es tracta d'un avió relativament petit, amb 23 files i quatre seients per fila que feia vols curts a l'interior dels Estats Units.

D'altra banda, l'helicòpter era un Sikorsky UH-60 Black Hawk que pertanyia al Front Belvoir, un destacament militar amb la base a 16 quilòmetres del lloc dels fets. Tal com informa el diari USA Today, feia un "vol d'entrenament rutinari", una pràctica habitual a la zona, però que s'acostuma a fer a una altitud inferior a la dels avions de passatgers.

El nombre total de persones involucrades entre les dues aeronaus és de 67, i els equips d'emergències no han trobat supervivents després de múltiples hores de cerca. Entre els passatgers de l'avió hi havia dos excampions mundials de patinatge artístic russos, Yevgenia ShishkovaVadim Naumov; així com altres figures del patinatge artístic estatunidenc, tal com ha afegit la federació del país.

El gran interrogant: per què l'helicòpter no ha canviat de direcció?

El president estatunidenc, Donald Trump, ha expressat que es tracta d'un sinistre "preocupant" i que "es podria haver evitat", unes declaracions que han alimentat les sospites d'irregularitats. Les càmeres del Kennedy Center han captat el moment de l'impacte i mostren com un punt de llum, l'helicòpter, creua l'espai aeri sobre les pistes de l'aeroport de Washington. L'avió també emetia molta llum, pel qual caldrà investigar el motiu perquè l'helicòpter no ha modificat la ruta per esquivar-lo. Aquest és el gran interrogant, a l'espera d'una primera confirmació oficial de la xifra de morts, que es preveu que arribi a les 67 persones. A banda, també han sortit a la llum les comunicacions d'àudio entre el pilot de l'avió i la torre de control.

En aquest sentit, el New York Times ha tingut accés a un informe de l'Administració Federal d'Aviació on consta que només hi havia un treballador a la torre de control de l'aeroport de Washington en el moment de l'accident, quan els estàndards bàsics indiquen que sempre hi ha d'haver un mínim de dues persones. Al seu torn, Trump ha assegurat sense proves que l'origen de la tragèdia és la contractació de personal amb discapacitat en el marc dels programes d'inclusió de les administracions Obama i Biden. "És una opinió de sentit comú", ha reblat.