Trump imposa aranzels del 25% a tots els cotxes fabricats fora dels Estats Units

Brussel·les lamenta l'anunci i reitera que "respondrà en conseqüència", mentre el president estatunidenc obre la porta a les empreses a instal·lar-se al país

Cotxes al Port de Barcelona
Cotxes al Port de Barcelona | Tomàs González Carbó
Redacció
26 de març de 2025, 22:56
Actualitzat: 27 de març, 11:54h

El president dels Estats Units, Donald Trump, ha anunciat aquest dimecres la imposició d'aranzels del 25% a "tots els cotxes no fabricats als Estats Units". La decisió es produeix en plena polèmica per la difusió de plans de guerra contra els houthis del Iemen en un xat de Signal entre alts càrrecs del govern en què s'havia inclòs per error un periodista i en ple torcebraç econòmic amb la Unió Europea, el Canadà i Mèxic. En aquest sentit, Brussel·les ha assegurat que "respondrà en conseqüència".

Ara, Trump ha volgut fer pública una nova trava a l'exportació de productes al mercat nord-americà amb l'argument de l'enfortiment de la indústria pròpia. El mandatari republicà ha insistit en el fet que els cotxes fets als EUA no seran carregats amb la taxa, tot obrint la porta als fabricants estrangers a instal·lar-se al país.

Precisament, hores abans de la compareixença en què ha fet públic l'augment d'aranzels, Trump ha difós a la seva xarxa social, Truth Social, un missatge en què anunciava inversions als EUA de fabricants de cotxes com el coreà Hyundai, els europeus Stellantis, Rolls-Royce i Volkswagen o els japonesos Honda i Nissan. L’aplicació universal de l'aranzel entrarà en vigor el 3 d'abril pels vehicles i no més tard del 3 de maig pels components.

"Els aranzels són impostos perjudicials per als negocis i pitjors per als consumidors, tant dels Estats Units com de la Unió Europea", ha remarcat aquest dijous la presidenta de la Comissió Europea, Ursula Von der Leyen.

En conèixer la notícia, l'Associació Europea de Fabricants d'Automòbils (ACEA) ha expressat la seva "profunda preocupació". En un comunicat emès aquest dijous, l'organització adverteix que la mesura també tindrà un impacte negatiu en la fabricació estatunidenca" perquè els productors de cotxes europeus amb fàbriques als EUA exporten entre un 50% i un 60% dels vehicles que es fabriquen al gegant nord-americà.

Per això, demanen a l'Administració de Trump que reconsideri la seva postura i insten a Brussel·les i Washington a apostar per un "diàleg" que derivi en una "solució immediata".

A Catalunya, segons una estimació de l'agència Acció, aquesta quota del govern estatunidenc tindrà un impacte potencial en 80 empreses exportadores, amb un negoci anual de 80 milions d'euros als EUA; 62 milions en components i 18 milions en vehicles. A més, algunes empreses podrien veure's afectades doblement, pels aranzels aprovats anteriorment a l'acer i l'alumini.

Els aranzels als automòbils se sumen als que l'administració nord-americana ja ha aplicat a altres productes com l'acer i l'alumini, enmig d'una guerra comercial d'abast global desencadenada pel republicà que ha provocat caigudes destacades a les borses, especialment a les dels Estats Units.

A banda, el govern de Trump espera anunciar el 2 d'abril un nou paquet d'imposicions a les importacions que prometen afectar diversos productes, si bé des de l'arribada per segona vegada a la Casa Blanca, el republicà ha fet diversos anuncis sobre mesures econòmiques d'aquest tipus que poc després ha retirat o modificat substancialment.