
Membres de la Comissió a Nairobi just durant la designació Foto: cccc.cat
El 16 de novembre de 2010, els castells eren declarats Patrimoni Cultural Immaterial de la Humanitat. Era una fita històrica, que internacionalitzava els castells i posava en valor els atributs positius del fet casteller. ·n la valoració de la candidatura, la UNESCO destacà que els castells són percebuts pels catalans com a part integrant de la seva identitat cultural, transmesa de generació en generació, i proporcionen als membres de la comunitat un sentit de continuïtat, cohesió social i solidaritat.
Tal i com explica la Coordinadora de Colles Castelleres, després de superar els diferents filtres, la decisió final es va prendre en la reunió del Comitè Intergovernamental per a la Salvaguarda del Patrimoni Immaterial de la Humanitat, que es va celebrar a Nairobi (Kenia). A l'acte hi va assistir una delegació catalana encapçalada pel president del Parlament, Ernest Benach, i el conseller de Cultura, Joan Manuel Tresserras, i en la què també hi era el president de la Coordinadora de Colles Castelleres de Catalunya (CCCC), Miquel Botella. La candidatura tenia diverses potes sota un mateix paraigües: la Comissió Castells Patrimoni de la Humanitat, on hi havien representats el Centre de Promoció de la Cultura Popular i Tradicional Catalana de la Generalitat de Catalunya, la CCCC, la revista "Castells" i el Centre Unesco de Catalunya.
Mitjans d'arreu van aprofitar la declaració per explicar el fet casteller. En repassem uns quants d'estatals:
Dies abans d'aquell 16 de novembre de 2010, la UNESCO compartia aquest video, editat per la candidatura, que provava d'explicar perquè els castells mereixien formar part del Patrimoni Cultural Immaterial de la Humanitat.
Pocs dies després de la designació, el món casteller va celebrar una festa per la fita assolida. L'antiga fàbrica d'Estrella Damm va acollir l'acte, amb molta festa i castells